48 volt är gränsen mellan klenspänning och lågspänning, men det har inte med farlighet att göra utan är bara ett sätt att reglera behörigheterna. Dock krävs det ingen behörighet för någon spänning ombord på ett fordon.
Begreppet starkström däremot är definierat som ström som med sin styrka, spänning eller frekvens kan vålla skada på person eller egendom. Gränserna är där av praktiska skäl flytande.
Byta xenonlampa
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta xenonlampa
Hoppas UV skyddet är bra på dom no-name lamporna då, annars har ni ett strålkastarbyte att se fram emot 

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta xenonlampa
Just det är väl mest ett sätt för tillverkarna av dyra lampor att försöka skrämma folk att inte köpa billigare varianter.
Det har gjorts tester på det där.
När bilmärkets egna lampor kostar 3000 spänn styck och en nonamelampa kostar 150 så inser man ju att vinstmarginalen på den förstnämda är ganska hög, även om kvaliteten på kinalampan skulle vara dålig.
Det har gjorts tester på det där.
När bilmärkets egna lampor kostar 3000 spänn styck och en nonamelampa kostar 150 så inser man ju att vinstmarginalen på den förstnämda är ganska hög, även om kvaliteten på kinalampan skulle vara dålig.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta xenonlampa
Tester på vad?Glenn skrev:Just det är väl mest ett sätt för tillverkarna av dyra lampor att försöka skrämma folk att inte köpa billigare varianter.
Det har gjorts tester på det där.
När bilmärkets egna lampor kostar 3000 spänn styck och en nonamelampa kostar 150 så inser man ju att vinstmarginalen på den förstnämda är ganska hög, även om kvaliteten på kinalampan skulle vara dålig.
Att jag med flera har bränt reflektorn med en 35w ebaylampa pga att glaset inte haft UV skydd, eller att en philips/osram lampa måste uppfylla vissa standarder när det gäller färgtemp osv? Och ha E-märkning?
En no-name lampa köpt direkt från kina utan en svensk återförsäljarens krav behöver inte uppfylla nånting, billigast möjliga och största möjliga volym ut ur fabriken, kvalitetskontroll är inget som existerar i dessa lägen.
En eftermarknadsballast som säljs för 600kr i Sverige får kosta max 100kr att tillverka om man ska tjäna pengar på o sälja den, komponenterna den innehåller är inte ens jämförbara med exempelvis en Koito eller Denso som sitter i japanska bilar.
Ett annat exempel är Ledramper, folk säger att allt är tillverkat i kina och du betalar bara för märket bla bla.
Vi kan börja med CREE, dom har 21 olika sorteringsklasser på sina dioder, så kallade Bins, en diod ur Bin 1 kostar lika mycket som 100 ur Bin 21, vilka tror ni sitter i märkesramperna och vilka i ramperna från Ebay?
Angiven effekt på en no-name ramp brukar vara ganska överdriven, likaså hur många lumen den ger, Vision X och Rigid som är världsledande specar sina ramper och extraljus med den verkliga effekten vad den drar i Ampere.
Kineserna skriver den teoretiska effekten, alltså den sammanlagda effekten av varje diod, exempelvis en 50tums ramp med 100st 5w dioder i specar dom som 500w och 40000lumen, det är vad den teoretisk sett hade gett om man drivit dioderna till 100%.
Ingen tillverkare gör detta, ca 97-98% ligger premiummärkena på, kineserna driver sina dioder till mellan 30-60% som bäst, läste senast idag om en som köpt en no-name ramp som skulle ge 300w, den gav 118w. Skickades tillbaka då den såldes med falsk marknadsföring.
Jag har genom åren testat det mesta inom Led och Xenon, både dyrt och billigt, ebay och svensksålt.
När det gäller extraljuskonvertering eller helljus så är det seriösa svenska återförsäljare som gäller har jag kommit fram till, att handla direkt från kina är som ett lotteri.
Samma när det gäller ledramper, en 1500kr ramp kommer aldrig lysa som en 15000kr ramp, inte hålla lika länge heller.
Är det värt pengarna? Jag tycker det iaf, för jag har testat så många olika ramper nu och det är bara premiummärkena som jag tyckt varit värt besväret att montera på bilen, det finns dock många mellanprisramper, både no name och premium som är fullt dugliga om man jämför med originalhelljuset.
Häng inte upp er på watt och lumen, kolla istället efter spridningsvinkel och hur långt den lyser med 1 lux, minst 300meter och max 15graders spridning bör det vara för att funka som extraljus utan att blända i marken.
Här köper jag märkesxenon https://www.bilupplysningen.se/category/d2s
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Byta xenonlampa
Jag köpte Xenonkungens egna kinalampor som dom tar 500 spänn för, ska enligt deras utsago vara kvalitetskontrollerade och innehålla riktiga Philipsrör, dessutom äkta E-märkta. Lyser bra gör dom också.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta xenonlampa
Bra för det säljs mycket skit även i Sverige.cheetah1 skrev:Jag köpte Xenonkungens egna kinalampor som dom tar 500 spänn för, ska enligt deras utsago vara kvalitetskontrollerade och innehålla riktiga Philipsrör, dessutom äkta E-märkta. Lyser bra gör dom också.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Byta xenonlampa
Det tvivlar jag inte på. 
