Wey! Så såg amerikanska industridieslar (V-motorer) hade överliggande kamaxel med två eller tre ventiler per vippa på 60-talet. Dylika motorer sitter i svenska diesellok än idag, även om dom nu börjar bytas ut mot effektivare motorer..
tänkte mer på nascar, det är en av få bakåtsträvande motorsporter i modern tid. hade nascar utvecklats så hade amerikanska bilindustrin fått sig en rejäl skjuts framåt. de har alla gånger teknik och kunskap att göra en lika modern motor som BMW eller Toyota, men kunderna vill ha det som de vet går undan, dvs en nascarmotor; monoförgasare, stötstänger och 2v teknik. efterfrågan styr tillgången. GM försökte ju rädda chevrolet i resten av världen genom att sätta chevamärke på moderna och snåla daewoo, men ack vad fel det blev...
MVH Fabian Hallbom
--------------------------- FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering) FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)