Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Så jag har fått ett nytt ljud i bilen, och jag är tämligen säker på att det är generatorn som kvittrar. Det följer motorvarvtalet precis och är ständigt närvarande.
Som alltid med 205:an verkar det som är det inte helt lätt att hitta delar, men har hittat både generator och multirem på reservdelar24, men blir inte helt klok på vilken rem jag ska ha, nån som vet längden på remmen med AC?
Denna http://www.reservdelar24.se/dayco-221589.html är 1025mm lång till generator, och denna http://www.reservdelar24.se/dayco-221611.html är 1125mm lång till AC-kompressor. Den längre verkar ju rimligast, men det är ju så himla trist att beställa hem fel grejor.
Nja, jag tror som sagt inte remmen är boven i dramat här. Dels så ser den fortfarande fin ut, och jag hade förväntat mig att ljudet inte skulle hänga med så exakt med motorvarvtalet som det gör utan kanske rent av upphöra emellanåt. Dessutom upplever jag ljudet som härrörande från just generatorn.
Så åtgärden är egentligen att byta generatorn, frågan är bara vilken man ska ha. Remmen skulle jag säkert kunna återanvända, men den kostar ju under en hundring så det känns larvigt att inte byta den när den ändå är loss.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Kan ju vara lönande att köpa en renoverad ... bra pris om du lämnar in din gamla.
En bra verkstad ser ju också till att du får rätt grejor
Googla på
generator renoverad stockholm
För en så pass gammel bil känns det som overkill att köpa nya grejor ....
Jo, du har helt rätt i sak, men å andra sidan så har jag inga problem med att kosta på pärlan en ny heller, jag kommer sannolikt köpa bilen en gång till i reservdelar innan jag är klar
Kruxet är att jag inte har någon bra verkstad i mitt närområde, och att ge mig ut på längre resor känns föga tilltalande. Oftast faller det på ointresse, de kikar i sin databas och konstaterar att delen utgått ur produktion med en axelryckning. Att gräva lite djupare är inget de tänker syssla med tydligen, så då gör jag hellre allt själv.
Men just längden på remmen verkar ju svårare att få kläm på, ingen som har bytt denna alltså?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
generatorn i din första länk är ju på 80A, den andra på 70A.. beror väl lite på hur man använder bilen hur viktigt det är, om man kör korta sträckor på vintern vill jag ju tex ha så hög kapacitet som möjligt.
har du kollat vad toyota ska ha för remmen ? kan mycket väl vara billigt, man vet aldrig med toyota.. dom kan säkert ta fram rätt längd iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Den remmen på Amazon finns ju inte att köpa, men även den var 1125mm ser jag, så jag får sluta mig till att det antagligen är den jag ska ha.
Jo, man skulle ju kunna tycka att Toyota ska ha koll, men icke. Remmen finns förvisso, men 400% dyrare än eftermarknadsdito, så det lockar inte, och längden kunde inte uttala sig om...
Ja 80A respektive 70A var den skillnad jag kunde se också, och om det är enda skillnaden så känns det som det får bli 70A.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus