Corolla E12 T sport
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 01:12:16
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hjo
Corolla E12 T sport
Hej! har kikat på T sporten endel. Helst 3dr och utan drag.
Många privat ägda har gått runt 20 tusen mil.
Är detta något problem? Börjar dessa motorer drar olja vid ett viss miltal då många kör hårt med dessa?
Senare modell eller inte? Vad skiljer? Mätarhus blir vitt har jag sett och fronten får en ej löstagbar grill?
Vad ska jag kika på? Rost verkar inte va så mycket problem med. Jag är mest orolig över miltalen på en sån högvarvig motor. Har inte lyckats provköra någon än. Skulle kört en i Örebro men de var sommardäck när de va snö ute...
Tacksam för svar!
/ Simon
Många privat ägda har gått runt 20 tusen mil.
Är detta något problem? Börjar dessa motorer drar olja vid ett viss miltal då många kör hårt med dessa?
Senare modell eller inte? Vad skiljer? Mätarhus blir vitt har jag sett och fronten får en ej löstagbar grill?
Vad ska jag kika på? Rost verkar inte va så mycket problem med. Jag är mest orolig över miltalen på en sån högvarvig motor. Har inte lyckats provköra någon än. Skulle kört en i Örebro men de var sommardäck när de va snö ute...
Tacksam för svar!
/ Simon
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Corolla E12 T sport
Kan bara säga att det är en väldigt rolig maskin i den, huruvida den klarar höga miltal eller inte har jag dålig koll på. Men "prestanda" maskiner brukar rent generellt vara känsligare för att service sköts som den skall
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Re: Corolla E12 T sport
Försök att hitta en T-Sport kompressor. Såldes inte många av den i Sverige, så det kan vara svårt att hitta ett ex. 218hk/8200 V/min, 215nm/4000 V/min toppfart 230km/t 0-100 6,9sek Fantastiskt rolig bil att körasimonlithen12 skrev:Hej! har kikat på T sporten endel. Helst 3dr och utan drag.
Många privat ägda har gått runt 20 tusen mil.
Är detta något problem? Börjar dessa motorer drar olja vid ett viss miltal då många kör hårt med dessa?
Senare modell eller inte? Vad skiljer? Mätarhus blir vitt har jag sett och fronten får en ej löstagbar grill?
Vad ska jag kika på? Rost verkar inte va så mycket problem med. Jag är mest orolig över miltalen på en sån högvarvig motor. Har inte lyckats provköra någon än. Skulle kört en i Örebro men de var sommardäck när de va snö ute...
Tacksam för svar!
/ Simon
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1482326767
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Corolla E12 T sport
Kan för övrigt tillägga att det är tillåtet (om än kanske inte så lämpligt) att provköra en bil med sommardäck på vinterväglag om den säljs av en handlare. Provkörde själv en T-sport en gång, och blev mäkta förvånad när den spann loss på motorvägen i sexans växel.. 

- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Corolla E12 T sport
Mina föräldrar köpte en ny T-sport 2004, körde den 16000mil innan dom bytte till en Yaris Hybrid hehe.
Dom drog mycket husvagn med sin och det funkade kanon tack var den tätstegade lådan, inga problem alls mer än slitagedelar som bromsklossar och nån glödlampa.
Jag jobbade förr som mek på Toyota så har kört några olika, och jag kan säga att är motorn "fiskörd" alltså inte fått sträcka ut emellanåt så går den sämre, dessa motorer måste varvas ur ganska ofta för att behålla sin karaktär, det som har hänt på några är att dom så kallade "lift bolts" som sitter i toppen och håller oljetrycket uppe till den variabla ventilöppningen, alltså vvtL-i funktionen blir slitna, och då tappar motorn rycket som blir vid 6000varv och motorn blir lite slöare. Dock ingen större åtgärd att fixa vad jag vet, inte dyra delar heller.
Sen är det väl kopplingen som verkar ta slut lite fortare än på vanliga 1,6an, det beror nog till största delen på förarnas okunskap i att växla och göra starter snarare än dålig kvalite på lamellen.
Annars har jag inte hört om några oljedrickande 2ZZ-GE motorer, denna motorn är ju en Yamahamotor, det är inte 1ZZ-Fe, 3ZZ-FE och 4ZZ-FE som drack olja.
Dom drog mycket husvagn med sin och det funkade kanon tack var den tätstegade lådan, inga problem alls mer än slitagedelar som bromsklossar och nån glödlampa.
Jag jobbade förr som mek på Toyota så har kört några olika, och jag kan säga att är motorn "fiskörd" alltså inte fått sträcka ut emellanåt så går den sämre, dessa motorer måste varvas ur ganska ofta för att behålla sin karaktär, det som har hänt på några är att dom så kallade "lift bolts" som sitter i toppen och håller oljetrycket uppe till den variabla ventilöppningen, alltså vvtL-i funktionen blir slitna, och då tappar motorn rycket som blir vid 6000varv och motorn blir lite slöare. Dock ingen större åtgärd att fixa vad jag vet, inte dyra delar heller.
Sen är det väl kopplingen som verkar ta slut lite fortare än på vanliga 1,6an, det beror nog till största delen på förarnas okunskap i att växla och göra starter snarare än dålig kvalite på lamellen.
Annars har jag inte hört om några oljedrickande 2ZZ-GE motorer, denna motorn är ju en Yamahamotor, det är inte 1ZZ-Fe, 3ZZ-FE och 4ZZ-FE som drack olja.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 01:12:16
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hjo
Re: Corolla E12 T sport
Ja det är ju självklart!Bempa skrev:Kan bara säga att det är en väldigt rolig maskin i den, huruvida den klarar höga miltal eller inte har jag dålig koll på. Men "prestanda" maskiner brukar rent generellt vara känsligare för att service sköts som den skall
Jo de skulle vara de roligaste, men man ska ju hitta en medriclin skrev:Försök att hitta en T-Sport kompressor. Såldes inte många av den i Sverige, så det kan vara svårt att hitta ett ex. 218hk/8200 V/min, 215nm/4000 V/min toppfart 230km/t 0-100 6,9sek Fantastiskt rolig bil att körasimonlithen12 skrev:Hej! har kikat på T sporten endel. Helst 3dr och utan drag.
Många privat ägda har gått runt 20 tusen mil.
Är detta något problem? Börjar dessa motorer drar olja vid ett viss miltal då många kör hårt med dessa?
Senare modell eller inte? Vad skiljer? Mätarhus blir vitt har jag sett och fronten får en ej löstagbar grill?
Vad ska jag kika på? Rost verkar inte va så mycket problem med. Jag är mest orolig över miltalen på en sån högvarvig motor. Har inte lyckats provköra någon än. Skulle kört en i Örebro men de var sommardäck när de va snö ute...
Tacksam för svar!
/ Simon
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1482326767


Jaha, kändes dumt när de precis hade kommit ny snö utecheetah1 skrev:Kan för övrigt tillägga att det är tillåtet (om än kanske inte så lämpligt) att provköra en bil med sommardäck på vinterväglag om den säljs av en handlare. Provkörde själv en T-sport en gång, och blev mäkta förvånad när den spann loss på motorvägen i sexans växel..

Låter ju kanon! Ja man måste ju dra ur dom såklart och de ska ju jag med göra såklartPierreW skrev:Mina föräldrar köpte en ny T-sport 2004, körde den 16000mil innan dom bytte till en Yaris Hybrid hehe.
Dom drog mycket husvagn med sin och det funkade kanon tack var den tätstegade lådan, inga problem alls mer än slitagedelar som bromsklossar och nån glödlampa.
Jag jobbade förr som mek på Toyota så har kört några olika, och jag kan säga att är motorn "fiskörd" alltså inte fått sträcka ut emellanåt så går den sämre, dessa motorer måste varvas ur ganska ofta för att behålla sin karaktär, det som har hänt på några är att dom så kallade "lift bolts" som sitter i toppen och håller oljetrycket uppe till den variabla ventilöppningen, alltså vvtL-i funktionen blir slitna, och då tappar motorn rycket som blir vid 6000varv och motorn blir lite slöare. Dock ingen större åtgärd att fixa vad jag vet, inte dyra delar heller.
Sen är det väl kopplingen som verkar ta slut lite fortare än på vanliga 1,6an, det beror nog till största delen på förarnas okunskap i att växla och göra starter snarare än dålig kvalite på lamellen.
Annars har jag inte hört om några oljedrickande 2ZZ-GE motorer, denna motorn är ju en Yamahamotor, det är inte 1ZZ-Fe, 3ZZ-FE och 4ZZ-FE som drack olja.

- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Corolla E12 T sport
Ang. Liftbolts så var det ett problem på de första årsmodellerna (2002-2003?), och det ska finnas en serviceartikel angående hur man byter de dåliga artiklarna om det behövs. På de tidiga gick skruven av vilket gjorde att lift-funktionen slutade fungera. Det ska märkas tydligt när lyftet går i... 
Rolig motor, chassiet original känns lite för mjukt och bromsarna klena. Dessutom tar antisladdsystemet bort det roliga på bana/vintern. Något törstig på motorväg, men värd varenda droppe när den får sträcka ut.

Rolig motor, chassiet original känns lite för mjukt och bromsarna klena. Dessutom tar antisladdsystemet bort det roliga på bana/vintern. Något törstig på motorväg, men värd varenda droppe när den får sträcka ut.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 01:12:16
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hjo
Re: Corolla E12 T sport
Neblade skrev:Ang. Liftbolts så var det ett problem på de första årsmodellerna (2002-2003?), och det ska finnas en serviceartikel angående hur man byter de dåliga artiklarna om det behövs. På de tidiga gick skruven av vilket gjorde att lift-funktionen slutade fungera. Det ska märkas tydligt när lyftet går i...
Rolig motor, chassiet original känns lite för mjukt och bromsarna klena. Dessutom tar antisladdsystemet bort det roliga på bana/vintern. Något törstig på motorväg, men värd varenda droppe när den får sträcka ut.
Okej så satsa på en senare alltså? Ja coils ska jag köpa isåfall och bromsar kan man ju sätta på några värre skivor och belägg samt stålomsbundna slangar så blir de lite bättre. Inte kört någon än, vill testa en

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Corolla E12 T sport
dom flesta tidiga borde väl vara fixade på garanti dock ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Corolla E12 T sport
Ja, det är knappast avgörande. Antingen är det fixat på garanti, eller så har de rätt skruvar. Har bilarna varit inne på service de första åren så borde det blivit åtgärdat.Glenn skrev:dom flesta tidiga borde väl vara fixade på garanti dock ?

2005 gjorde man en liten facelift, jag tror de fick längdsjustering av ratten samtidigt (kan någon bekräfta?). Så är du lång så kanske du sitter bättre i en 2005- än -2004.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88