
Kribbe's MR2 Turbo -93
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
Men nu är det rent och fint. 

- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
Jag är lite nyfiken på växellådsrenoveringen, har du tillgång till någon verkstadshandbok eller sida med bra information? Jag kommer behöva byta syncringen på 3:an på min växellåda, men har inte vågat mig på det ännu. 

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
verkstadshandbok/ BGB på internet (sök på "bgb mr2" så kommer den upp som förstaval på Google)
Men nåt som hjälpte mycket var en video på youtube där en kille renoverar en växellåda (E153 turboväxellådan).
Med rätt så exakta steg för steg. https://m.youtube.com/watch?v=C5yKPGRfUFQ
Att tänka på är att man behöver två sorts avdragare (vissas i videon) en är en vanlig L formad för att få av ett drev och en är en speciallare (jag fick låna en som tur var) som är utformad med 3 bultar typ. ( typ sån här: http://www.merafritid.se/avdragare-svänghjul-mm )
Det var vid tillfällena där man behövde avdragare som jag fastnade mest på innan jag hittade det som passade. Och på samma drev som behövde avdragare med 3 bultar var också rejält jobbig att få tillbaka igen. Jag använde en bult med en mutter som jag spände ner drevet med (höll fast bulten så att den inte snurrar och sen spände ner med muttern)
Men jag tror han visar det mesta i videon. Plus då Verkstadshandboken på nätet Big green book MR2 (BGB MR2)
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
Sen kan man ju diskutera om man tycker det är lättare att plocka ner bara växellåda (trångt o trixigt men det går)
Eller hela paketet med motor o växellåda. Mer slangar o sladdar att lossa men inte lika jobbigt att skruva isär och ihop då man har full översikt att allt är ihopskruvat. och så kan man göra översyn på resten av motorn samtidigt
Lätt att missa nån bult om man bara tar växellåda då det är svårt att se överallt när motor och växellåda är i motorrummet.
Eller hela paketet med motor o växellåda. Mer slangar o sladdar att lossa men inte lika jobbigt att skruva isär och ihop då man har full översikt att allt är ihopskruvat. och så kan man göra översyn på resten av motorn samtidigt
Lätt att missa nån bult om man bara tar växellåda då det är svårt att se överallt när motor och växellåda är i motorrummet.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
Blev skaparsugen häromdagen .
Håller på att modifiera i st205 vattenkyld intercooler i mr2:an.
Väntar på lite grejor idag från posten, sen får vi se om det passar
Bilder kommer ikväll
Håller på att modifiera i st205 vattenkyld intercooler i mr2:an.
Väntar på lite grejor idag från posten, sen får vi se om det passar

Bilder kommer ikväll
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
En bit på väg.
Kapat ner några av rören för att ersätta med slang så att det passar mot turbon.
Intercooler är lång så fick bygga nytt rör vid insuget så det blev bättre plats

Kapat ner några av rören för att ersätta med slang så att det passar mot turbon.


Intercooler är lång så fick bygga nytt rör vid insuget så det blev bättre plats


-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
Färdigbyggt. Hoppas det funkar nu bara
Har viljat testa bygga detta nu ett tag och se om det fungerar.
Ingredienser:
Vatten kyld intercooler och vattenpump från st205 (celica GT4 94-framåt)
2 st MC kylare från en Husqvarna från okänt årtal
1 st patronlåda från militären.
1 st GFB Dumpventil
Intercoolern gick in rätt bra med lite ombyggt insug.
Dragit slangar till MC kylarna vid höger luftintag.
Fortsatt bak med slangarna till bagaget till pumpen och till ammunitionslådan som är ombyggd för att kunna fylla med is för extra kylning av luften.
Monterat på originalfläkten på kylarna för extra kylning.


Har viljat testa bygga detta nu ett tag och se om det fungerar.
Ingredienser:
Vatten kyld intercooler och vattenpump från st205 (celica GT4 94-framåt)
2 st MC kylare från en Husqvarna från okänt årtal
1 st patronlåda från militären.
1 st GFB Dumpventil
Intercoolern gick in rätt bra med lite ombyggt insug.
Dragit slangar till MC kylarna vid höger luftintag.
Fortsatt bak med slangarna till bagaget till pumpen och till ammunitionslådan som är ombyggd för att kunna fylla med is för extra kylning av luften.
Monterat på originalfläkten på kylarna för extra kylning.












-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
En fundering nu bara.
Vad håller längst/kyler bäst. Att fylla ammunitionslådan med is eller slänga i två frysklampar.
Känns som isen fördelar ut kylan mer i vattnet
Vad håller längst/kyler bäst. Att fylla ammunitionslådan med is eller slänga i två frysklampar.
Känns som isen fördelar ut kylan mer i vattnet
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Kribbe's MR2 Turbo -93
Ja, krossad is lär väl vara bäst, ska man kyla drickan i ett glas är det ju mycket snabbare att få kyla om man har finkrossad is, å andra sidan smälter den ju förstås fortare, men ska man hälla i is i intercoolern så är det väl troligen för ett dragrace, inte när man ska på långsemester.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se