Fronten
Då var det dags att bygga front enligt reglemente. Det trista är att reglementet inte riktigt är anpassat för moderna bilar så efter lite letande på nätet hur folk hade löst saker och ting planerade jag och satte sedan igång.
Jag började med att kapa till ändplåtar för grinden som jag först fick göra pappmall för. Nu är dessa endast fästa i framskärmarna och i det andra enkla plåtfästet som syns på bilden. Här syns också det undre horisontella röret.
Här syns det från en annan vinkel och jag har försökt forma både ändplåtarna och formen på röret för att matcha originalfronten så gott det går.
Nu har även det övre horisontella röret kommit på plats och dessutom de tre vertikala rören. Formade det övre röret efter huven.
Så var det dags att få dit plåt med hål för luften till kylaren. Det blir ju en avvägning där man vill ha det så luftigt som möjligt men ändå så ska det helst stoppa grussprut och stenar som sprätter upp.
Täckte sedan hålen där strålkastarna suttit. All den röda plåten är resterna av en butiksinredning. Lite jobbigt med pulverlack som fick slipas bort där det ska svetsas men den var gratis och i rätt tjocklek. Jag lät dessa plåtar sticka upp en aning och formade dom efter som huven har form efter strålkastarna.
Även hålen ut i framskärmarna måste täckas. Mer röd plåt. Mer svetsande. Jag har låtit den perforerade plåten hänga ner lite för att få lite större kylningsöppning. Ni ser snart hur det blev.
Dessa moderna bilar har ju en integrerad kofångare så det blev pusslande för att få till något som täckte det på ett bra sätt.
Då var allt nästan klart. Här syns det att jag kapat upp hjulöppningen runt hela hjulet för att det inte ska skära in i framhjulet om det skulle bli knöligt. Jag brukar kapa ca. 10mm mindre än vad öppningen ska bli och sedan har jag dubbelvikt kanten med tång och slutligen hammare och mothåll. Då blir det ingen vass kant. Men det tar lite tid.
En bild till på det färdiga resultatet. Jag blev nöjd till slut.
Så fick den komma ut i solen en sväng för att vändas på. Det var ju dags att bygga bakända sedan. Det är alltid lite roligare när den kommer ner på hjulen och man får chansen att se den på lite håll.
Så miljösortering av inredningen. Passade på när inte bilen stod inne. Observera mördarkniven nere till höger.