Dantiberg Supra MKIII Projekt
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
- Bilmodell: Supra MKIII
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Har för mig att startmotorn drar ca120 amper sen hur många ampertimmar man måste ha vet jag inte.
Jag har själv 76ah Biltema batteri och det har funkat bra
Har kört startmotorn i 30-40sek för att pumpa olja innan start utan några problem.
Jag har själv 76ah Biltema batteri och det har funkat bra
Har kört startmotorn i 30-40sek för att pumpa olja innan start utan några problem.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Startmotorn kan peaka på mycket mer än så, uppemot 2-300 A, beroende på olika faktorer. Leta efter ett batteri med ett CCA (Cold crank amperage) på åtminstone 3-400A så borde du inte ha några problem. Kapaciteten är egentligen av mindre betydelse, det är mest om du förväntar dig att behöva göra många startförsök eller vill stå med motorn avstängd med grejer igång länge, eller om du har en motor (diesel) som kräver mycket energi för att snurra igång som du behöver ett större batteri.
-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Är det intressant att följa min superlånga "att göra" lista eller är det bara onödigt postande?
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Klart det är intressantdantiberg skrev:Är det intressant att följa min superlånga "att göra" lista eller är det bara onödigt postande?
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Har för mej man räknar med att en diesel kan dra uppåt 1000A vid kallstart, bensin lite mindre förstås, men precis som cheeta1 säger så är dte CCA som är intressant, inte kapaciteten (Ah)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
- Bilmodell: Supra MKIII
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Låter extremt mycket med så mycket amper
Själv har jag mitt batteri avsäkrat med 125a säkring så jag tror inte där går några 1000a igenom.
Kan tänka mig att den pikar på några hundra i en halv sekund när man vrider nyckeln
Själv har jag mitt batteri avsäkrat med 125a säkring så jag tror inte där går några 1000a igenom.
Kan tänka mig att den pikar på några hundra i en halv sekund när man vrider nyckeln
-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Här kommer den lilla listan just nu, kommer läggas till saker framåt men förhoppningsvis tas mycket bort inom kort 
Motorrum
svetsa avgas-gänga på grenrör
svets klart grenröret
svetska klart downpipe
svetsa flänsar på race-cat
svetsa extra fäste för avgasrör
koppla in avgastemp
koppla in oljetemp
koppla in vatten temp
koppla in luft temp
koppla in tryck till ecu
koppla in throttle position
koppla in fläktar
montera grenrör
lösa oljesticka
lösa vevhusventilation
montera bränsleregulator
lösa ventilation från tråg
koppla förbi vattenkylning till turbo
lösa olja till turbo
lösa olja från turbo
göra klart turbofäste
göra klart oljefilterhållare
koppla in sista kabeln till tändspole
montera jord plint på brandvägg
montera knacksensorer
montera tryckrör
montera vacumslang system
koppla in generator
montera servo behållare
bygga hållare för tändspolar
slangar till från oljeradiator
slangar till från oljefilterhållare
koppla in cps(cam position sensor)
koppla in boostcontroller
övrigt
kolla kablar från växellåda
kontrollera varför koppling ej fungerar
spola igenom kylsystemet
bagaget
tillfällig platta i bagaget, fästa elsystem
koppla in stereo/multimedia
koppla in säkringslåda bak
koppla in soppa pumpar
göra klart solenoiden till bakluckan
kapa golvmatta bak
batteri fäste
Inne
ström till ny ecu
göra klart knappar i konsolen
koppla in motorlampa
kontrollera bromsar

Motorrum
svetsa avgas-gänga på grenrör
svets klart grenröret
svetska klart downpipe
svetsa flänsar på race-cat
svetsa extra fäste för avgasrör
koppla in avgastemp
koppla in oljetemp
koppla in vatten temp
koppla in luft temp
koppla in tryck till ecu
koppla in throttle position
koppla in fläktar
montera grenrör
lösa oljesticka
lösa vevhusventilation
montera bränsleregulator
lösa ventilation från tråg
koppla förbi vattenkylning till turbo
lösa olja till turbo
lösa olja från turbo
göra klart turbofäste
göra klart oljefilterhållare
koppla in sista kabeln till tändspole
montera jord plint på brandvägg
montera knacksensorer
montera tryckrör
montera vacumslang system
koppla in generator
montera servo behållare
bygga hållare för tändspolar
slangar till från oljeradiator
slangar till från oljefilterhållare
koppla in cps(cam position sensor)
koppla in boostcontroller
övrigt
kolla kablar från växellåda
kontrollera varför koppling ej fungerar
spola igenom kylsystemet
bagaget
tillfällig platta i bagaget, fästa elsystem
koppla in stereo/multimedia
koppla in säkringslåda bak
koppla in soppa pumpar
göra klart solenoiden till bakluckan
kapa golvmatta bak
batteri fäste
Inne
ström till ny ecu
göra klart knappar i konsolen
koppla in motorlampa
kontrollera bromsar
-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Om någon undrar varför det tar sån tid när jag gör något så är det oftast att jag inte kan göra något halvdant.
Hade tänkt göra en enkel tillfällig "planka" för el kopplingarna i bakluckan men icke. Blev en mall som sen blir mdf mall och till slut glasfiber. Och kablar blev pressade med limmade krympslangar. Passade på att avsäkra allt så slipper man den oron. Den lilla papplådan är batteriet jag kommer beställa.
Hade tänkt göra en enkel tillfällig "planka" för el kopplingarna i bakluckan men icke. Blev en mall som sen blir mdf mall och till slut glasfiber. Och kablar blev pressade med limmade krympslangar. Passade på att avsäkra allt så slipper man den oron. Den lilla papplådan är batteriet jag kommer beställa.

-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
- Bilmodell: Supra MKIII
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Gött ser bra ut! 

- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt
Det va en skaplig att göra lista
Ser bra ut med elkopplingarna
blir en skaplig poplåda av det där 

Ser bra ut med elkopplingarna


Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson