Kan meddela att jag först skaffade nya däck, sen lagade jag en zillion elfel, alla berodde på oxid, det var positionslysen, blinkers, indikationslampor i panelen osv som strulade..
Sen besiktigade jag bilen och fick två nedslag, ett var att höger framlyse inte flippade upp.. vilket det givetvis gjort alla gånger innan när jag testade det. ..Nästa fel var att frambromsarna låg på hela tiden, besiktningsmannen kunde ju snurra hjulen med en arm, men det var tydligt att det krävade.
Jag kunde ju inte köra bilen innan pga körförbud men dom kärvade inte då jag meckade med den.
I övrigt inga fel, han påpekade att ramen såg rostig ut men var "kärnfrisk"
En kul sak är ju att bilen är en 87'a som i USA hade katalysator, den har dock tidigare ägare plockat bort, ska ge 7hk påstod han när farsan köpte bilen, fan trot, men det sitter även chip och öppnare filter så det kanske ger nåt sammantaget. ..I alla fall så har den inte katkrav i sverige, och den går på gamla regler så dom mäter enbart CO, och det får vara skyhögt, besiktningsmannen skrattade bara när värdet var en bråkdel av det och sa att med insprutning är det ju en barnlek att klara kraven som är satta för typ V8 med fyra förgasare från 60-talet
Jag körde hem bilen och kände att bromsarna låg på mer och mer, när jag kom hem rök det om frambromsarna och när jag hissade bilen kunde jag knappt snurra på hjulen alls.
Jag misstänkte först att bromsslangarna agerade backventiler då exakt det hänt en gång innan (när min pappa hade bilen), men efter att ha kopplat loss slangarna gick det fortfarande inte att presssa ihop kolvarna.
Så loss med oken och jag kunde konstatera att damaskerna till kolvarna var i trasor, kunde även konstatera att oken var extremt lätta, troligen nån magnesiumlegering, och kolvaerna var gjorda i bakelit eller nåt.
Först trodde jag felet var att spåren där tätningarna i pottorna sitter hade oxiderat (vitt fluff som alu brukar bli), och det gjorde att packningarna tryckte för hårt på kolvarna, men efter att ha skrapat rent dessa och testat att montera kolvarna utan packningar insåg jag att kolvarna var för stora.
Det visade sej bero på att dom hade nån slags beläggning(??), slutade med att jag fick slipa bort denna försiktigt med smärgelduk och sen polera upp kolvarna med våtslippapper ner till 2000-storlek.. sen i med packningar och kolvar och då funkade det.
Tyvärr kunde jag inte få tag i renoveringssatser med packning+damask utan måste beställa det från USA så jag monterade de gamla tätningarna och damaskerna och testade, allt verkade fungera, testkörde en längre sträcka helt utan problem.
Ska dock beställa renoveringssatser, ksotar typ $2 per ok i USA, sen frakt och tull och moms och avgifter men ändå, småpengar och man vill ju inte chansa med bromsar, givetvis byter jag även all bromsvätska då.
Sen demonterade jag höger flipplyse och kunde konstatera det som google redan sagt var standardfelet, det sitter en slags slirkoppling där och den har tre "geleduttar" som med tiden upphör att vara i rätt form och blir typ smulor, när jag äntligen fått isär grejerna (stålskruv i alugods..) kund ejag hälla ut smulorna, normalt stet beställer man då ett "renoveringskit" som innehåller packningarna och tre nya plastduttar gjorda i delrin, det hade ju inte jag tid med utan jag slöjdade till nya duttar i nån plast jag hade hemma, packningarna var hela så jag fick borra ur de avdragna skruvarna och gänga M4 (resten var ju tum förstås) så jag kunde sätta ihop lysemekaniken igen, jag hade gjort streck hur allt satt men jag insåg att jag fick höfta till det ändå och ställde lyset med "ögonmått", på med strömmen och allt funkade!
Sen blev jag sjuk, men när jag tillfrisknat efter drygt två veckor så ombesiktigade jag, lyset var perfekt justerat

bromsarna funkade bra men han såg att det var bromsvätska på oket och trodde det läckte, så dom gjorde högtryckstest, men jag förklarade att jag precis haft isär allt och inte torkat så noga, det lugnade honnom.
Godkänt med blankt papper, whee!
TYVÄRR så startade inte bilen när dne skulle ner från rampen, det klickade men startmoton snurrade inte, vi knackade på startmotorn men icke.. grabbarna där var hyggliga och puttade igång mej så jag kunde köra hem dock.
Nu ska jag loss med startmotorn och se varför, nu är det ju amerikanskt så allt är gjort för att servas och lagas, både kol och hela solenoiden är lätta att byta och kan köpas billigt. ..även en hel startmotor är billig, 400:- i USA, med core+frakt+tull+moms+avgift blir det knappt en tusenlapp.