Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Så nu har jag strippat en stor del av kabelstammen och rett ut lite kablar.
Märkligt att Toyota har valt att skarva på så många platser. Det sitter 2 klämskarvar inne i kabelstammen som självklart har ärgat en hel del. Jag mätte ca 0,5v spänningsfall från generatorn till original anslutningen till batteriet utan belastning innan jag rev ut den.
Sen vet jag inte om det dessutom har suttit någon skarv vid generatorn eftersom den änden varit modifierad av tidigare ägare. Kablarna till TPS ska fixas ordentligt då den varit skarvad sen tidigare. Kabeln till knacksensorn är ju ett känt problem. De brukar ju kunna spöka och ge kod 52 så det blir en ny lösning på det.
Som en sidonot så är både kabeln till knacksensorn och kablarna till fördelaren avskärmade och jordade i sensorjorden på insuget.
Funderar också på om jag ska dra alla extrakablar till mätare osv i kabelstammen när jag ändå håller på...
Fortsättning följer
Till att börja med så har jag pillat ur de 2 "vita" +kablarna som går ifrån generatorn till säkringsdosan. Dessa är nog de som är i sämst skick. Väldigt hårda och åldrade. Dessa ska bytas och uppgraderas lite till grövre. Nu sitter det 2st 6mm2. Får se vad de blir istället.Märkligt att Toyota har valt att skarva på så många platser. Det sitter 2 klämskarvar inne i kabelstammen som självklart har ärgat en hel del. Jag mätte ca 0,5v spänningsfall från generatorn till original anslutningen till batteriet utan belastning innan jag rev ut den.
Sen vet jag inte om det dessutom har suttit någon skarv vid generatorn eftersom den änden varit modifierad av tidigare ägare. Kablarna till TPS ska fixas ordentligt då den varit skarvad sen tidigare. Kabeln till knacksensorn är ju ett känt problem. De brukar ju kunna spöka och ge kod 52 så det blir en ny lösning på det.
Som en sidonot så är både kabeln till knacksensorn och kablarna till fördelaren avskärmade och jordade i sensorjorden på insuget.
Funderar också på om jag ska dra alla extrakablar till mätare osv i kabelstammen när jag ändå håller på...
Fortsättning följer
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Jag hade ju kontaktproblem med knacksensorn på min ST165, den tände CE lite random sådär, speciellt i regn..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: Larco: Celica GT-four ST165
bra jobbat
. personligen tycker jag det är ganska roligt att fixa elen 


- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Igår ersatte jag de vita stömmatningkablarna med nya röda. Från generatorn blev det en ny grov 35mm2 istället för de 2x10mm2. Lite overkill kanske men så blev det. Sen bytte jag lite andra matarkablar också.
Pinnade ut kontakten till fördelaren och fixade de kablarna.
Fixade kablarna till TPS kontakten
Alla kablar har jag både pressat och lödit. Fortsättning följer..
Pinnade ut kontakten till fördelaren och fixade de kablarna.
Fixade kablarna till TPS kontakten
Alla kablar har jag både pressat och lödit. Fortsättning följer..
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Har du lyckats hitta på nya terminaler till kablarna?
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Nja faktum är att jag återanvände de gamla terminalerna. De var helt ok. Inte ärgade eller så.
Klämde dit nya guldpläterade ringkabelskor på de större strömkablarna dock.
Klämde dit nya guldpläterade ringkabelskor på de större strömkablarna dock.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Aha ok.Larco skrev:Nja faktum är att jag återanvände de gamla terminalerna. De var helt ok. Inte ärgade eller så.
Klämde dit nya guldpläterade ringkabelskor på de större strömkablarna dock.

Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Säkert, höga temperaturer är ju inte optimalt för dem direkt. Men ffa har jag läst om många st165 som har sönderklippta härvor.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Kabelstammen är tillbaka på motorn, bildbevis kommer 
Nya turbon har fått Vgt reglering. Funka bra när jag testat. Får se hur den funkar i verkligheten. Ev behöver jag en vakuumklocka också.
Nya turbon har fått Vgt reglering. Funka bra när jag testat. Får se hur den funkar i verkligheten. Ev behöver jag en vakuumklocka också.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Vad är det för turbo?
Kul att se att du jobbar på att få ut bilen på vägen igen
Kul att se att du jobbar på att få ut bilen på vägen igen
