Amby's Celica GT4 -91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Min bil får för mycket soppa ibland så den gick inte riktigt som jag ville.
Men väldigt kul ändå
Men väldigt kul ändå
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Hittade lite mer bilder från mantorp
Taget av "Photo by Robban " från Rejsa.se http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109096
h
Taget av "Photo by Robban " från Rejsa.se http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109096
h
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Fixat Links Ecu p&p nu.
Är det någon här som har erfarenheter av det?
Lyckats starta motorn med det men den höll ingen tomgång och gick väldigt fett, så en hel del finlir kvar innan jag vågar köra den till någon riktig tunner.
AFM är i alla fall borta
Kör just nu på original spridare och även original MAP sensor.
Borsch knacksensor och även min bredbandslambda ska kopplas in här näst.
Har även en E85 sensor liggande och 800spridare/annan rail och en BTR.
Är det någon här som har erfarenheter av det?
Lyckats starta motorn med det men den höll ingen tomgång och gick väldigt fett, så en hel del finlir kvar innan jag vågar köra den till någon riktig tunner.
AFM är i alla fall borta
Kör just nu på original spridare och även original MAP sensor.
Borsch knacksensor och även min bredbandslambda ska kopplas in här näst.
Har även en E85 sensor liggande och 800spridare/annan rail och en BTR.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då har man varit på besök hos den lokala Tunern Overtake,
En hel del strul med tändstift och vakumledningar som man råkat koppla fel.
Men tillslut så blev det bra, i alla fall så här långt.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Amby's Celica GT4 -91
Trevligt att det händer en del
Det enda jag vet om Link är att dom är väääldigt omtyckta och lätta att använda.
Det enda jag vet om Link är att dom är väääldigt omtyckta och lätta att använda.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Tog nog inte mer än 2 timmar 30 min när vi väl började mappa.
Man fick ju med en startmapp gjord för st185, den hjälpte nog en del.
Resultatet så här två dagar efter.
Har ett kallstarts problem som nog kan behöva ett återbesök, få se jag har lite ideer.
Men det är ju svårt att kalibrera kallstarter när bilen är varm på Dynon
Resultatet blev 304Nm och 201awhp lite drygt 300hk i motorn på 1 bar och det är jag nöjd med.
Jag var lite snål med laddet för det är en JDM CT20B turbo men keramisk impeller på bilen.
Bilen känns väldigt bra så fort den kommer upp i arbetstemp i alla fall
Att bli av med AFM:en gör en hel del verkar det som, bilen svarar riktigt bra på gasen och känns riktigt snabb.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Amby's Celica GT4 -91
Vad väger dom där dynopackmodulerna? Är dom tunga nog att hålla bilen på backen, eller måste man surra grejerna också?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Ingen aning men dom spänns bara fast i naven på bilen vad jag såg.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Amby's Celica GT4 -91
Hur räknar du där ? om du mäter 201hk på hjulen och har ca 300 i motorn så skulle det ju innebära en transmissionsförlust på 33% ? utan att ens däcksfriktionen är medräknad ?
Dessutom innebär det ca 73000W som måste kylas bort, det är enormt mycket värme.
Man brukar väl räkna ca 10% förlust på en 4wd-drivlina rent allmänt, även om det förstås varierar lite beroende på konstruktion.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Rätt säker på att du inte kan säga att 10% stämmer på alla möjliga setups.Glenn skrev: ↑tor 08 feb 2018, 14:53:57Hur räknar du där ? om du mäter 201hk på hjulen och har ca 300 i motorn så skulle det ju innebära en transmissionsförlust på 33% ? utan att ens däcksfriktionen är medräknad ?
Dessutom innebär det ca 73000W som måste kylas bort, det är enormt mycket värme.
Man brukar väl räkna ca 10% förlust på en 4wd-drivlina rent allmänt, även om det förstås varierar lite beroende på konstruktion.
Jag har läst allt från 20-40% när man mäter awd.
"drygt 300hk" var vad tunern sa, det känns i alla fall rimligt efter att ha kört bilen.
Jag läste lite om detta och det känns som ett antal krig har startats på grund av olika siffror.
Men denna sida säger 30-40% på awd http://www.superstreetonline.com/how-to ... ower-loss/