Micke2 skrev: ↑tis 24 apr 2018, 18:55:18
Asch, inte ska du vara rädd för att byta batteri!
Att byta batteri är helt ofarligt.
Farligt uttalande.
Att hålla på med batteriet är väl snarare bland det farligaste man kan göra på bilen ur personskyddssynpunkt.
Det finns flera farliga moment, du tar ju upp flera av dom själv, kortsluter du ett fulladdat batteri med en skruvnyckel kan du både få brännskador och det kan börja brinna, kortsluter du det med en guldring du har på fingret så bränner du av fingret på några sekunder (ja det finns folk som gjort exakt det), det finns även en risk att gnistor antänder knallgas och batteriet exploderar och du får syra över dig, och in i ögonen, det har till och med min pappa råkat ut för, inte i ögonen iofs men över hela sej. (Tror jag var typ 6-7, minns fortfarande hur han kom springande skrikande genom huset, iförd dunjacka, ner till duschen och började klä av sej i duschen med vattnet spolandes, han hade fått syra över hela sej när batteriet han skulle ladda exploderade. ..Det gick bra, hade npog gått mindre bra om han inte hade kunnat skölja av allt så snabbt.)
Dessutom är batteriet tungt och bängligt, tappar man det på foten kan man skada sej rejält.
Nu är inte batterier rocket sience, det klart man kan byta själv, det är bara det att man bör veta vad man gör och ha respekt för det, som med så mycket annat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Tesla model 3 LR DM (
Smalltop),Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (
Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se