Vi funderar på att sätta i en 4A-GE motor i en av dom (om vi lyckas hitta en sådan motor överhuvudtaget) men vi är osäkra på om detta är tillåtet med tanke på de tekniska reglerna från SBF,
http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... ersion.pdf
Enligt detta står det att:
”Motor får fritt användas från familj, dock får inte motormodell vara nyare än modell på bil/kaross. (Exempelvis motor från en golf 3(1996) får användas i en VW polo (2011), men inte i en golf 1(1984)).” (Sida 6, rubrik ”Motorblock”)
Vad jag förstår, enligt Sida 4-”Definitioner”, så är ”familj att likna med bilfabrikant” Så att eftersom 4A-GE motorn är tillverkad av toyota så borde den få användas i en starlet?
4A-GE motorn började ju produceras 1983 i form av ”Bluetop/Bigport” versionen, och karossen slutade produceras 1984, så detta borde väl betyda att den får sättas i en starlet enligt:
”Motor får fritt användas från familj, dock får inte motormodell vara nyare än modell på bil/kaross.” Sida 6
Har jag tolkat detta rätt? Kom gärna med synpunkter, jag har tänkt kontakta en sbf besiktningsman men tänkte kolla här med er först

Hör gärna av er om ni har en 4A-GE motor liggandes också!