Har inte hänt så mycket under sommaren. Har mest åkt runt och njutit av sommaren med full AC på. Men började få överhettning under banracing och längre turer efter det, kan vara en slang som satt dåligt och drog in luft, vet inte men har alltid velat kolla närmre på topplockspackningen, specialverktyg för att testa kylsystem verkade ligga runt tusenlappen så tänkte att jag kunde ha lite kul och riva i motorn istället nu när vi går mot bittrare tider, lite därför jag skaffade bilen. Hade gjort kemtest med vätska som känner av avgaser i kylsystemet, men fick lite olika resultat, funkade inte så bra med det billiga kittet jag köpte... oavsett vad så var det alltid lite
småbubblor i kylsystemet, kunde vara vattenpumpen som orsakar det bl.a, det var inga stora bubblor som i filmer... Hade noterat det året innan när jag bytte glykol, men tänkte inte så mycket på det då, bilen överhettade inte då.
Noterade också att det började försvinna glykol i systemet, och att det aldrig var fullt i kylaren, så jag tog ett annat kylarlock och bytte slangen till expansionskärlet. det löste problemet, men inte överhettningen.
Så bestämde mig tillsist efter en Kalmar resa (där den överhettade igen) att ta loss topplocket med motor i för att slippa köpa en motorlyft...
16 timmar av arbetstid och några dagar senare och sår runt hela armen så äger jag nu en motorlyft för att lyfta bilen och kunna hissa ner motorn. 1 timma per bult är inte okej...
Grannen kommer lagom och går med sin hund, när motorn precis kommit ut och frågar:
Vafasen... har du slitit ner motorn igen?
-Ja... du vet när jag måste byta torkarblad och spolarvätska så måste jag riva ner motorn...
...vaf......Menar du allvar?
-Nästan... det känns det som...
Börjar förstå hur det är att äga en sådan här bil. Kan man göra några saker som tar längre tid men man tjänar på det i längden är det lika bra att göra det. Som att lyfta ur motorn för att komma åt alla muttrar
Packningen var lite utbucktande på cylinder två vid insuget, gissar på att den har gått dåligt vid låga varv för att den har tagit lite luft..? noterade också att det var avgasläckage ifrån grenröret vilket kunde göra att kemtestet blev missanvisade eftersom jag kände avgasdofter ibland när jag testade.(är väldigt nojjig)
Cylinder 2 ventilerna är lite kletiga i jämnförelse ifrån alla andra... glykol?
Varma avgasventiler på grund av högt ladd ifrån krypladd som jag försökt att få bukt på sen jag började använda 3" downpipe gissar jag på? ska rengöra spridarna så dom flödar bra, har ingen bredbands ännu så vet inte vad afr ligger på vid 0.9-1bar
Plana så blir det bra? Mja... fick rådet att ta reservtoppen istället, då några mekvänner till min bror hade tittat på toppen och sett en spricka, troligtvis hade det redan varit sprucken när jag köpte bilen fick jag förklarat och någon hade missat det... nåväl! var inte jag som pajade det får jag väl tänka
Blocket har också lite anfrätning, så en planing... Lika bra att skaffa smidda kolvar och stakar när jag ändå kommit längre än vad jag har tänkt mig.. Tanken var att skaffa andra saker först. Intercooler, spridare, EMS.. m.m
Satt ARP bultar på blocket så det är ju ett plus!
Packningen var av stål ialfall och inte standard, hade sökt upp en tidigare ägare och frågat när jag köpte bilen, "Nja det var inte en vanligt packning... det var en TRD eller något som jag fick tag i" Har för mig att TRD ST185 packning var 205:ans packning..

Reservdelstopppen kommer vräka sina inneboende inom närmsta minuterna..

Ventillyftarna satt lite trögt.. slängde på lite wd40 och lämnade det för dagen. Trögt var det andra dagen men inte lika mycket. Indianpinnen kommer till räddningen!
Toppen ser väl O.K ut annars... lite smågnuttor av rost vid vissa ställen där stål har suttit, gissar på att det försvinns bort när sakerna börjar röra sig igen. Ventilfjädrarna kommer jag inte använda eftersom jag har beställt Brian crower fjädrar och Shim under buckets ifrån Jänkelandet

När jag slänger upp motorn på motorstativet så ser jag att kopplingen har sett bättre dagar... Kanske är pågrund av alla gånger jag har lånat min brors båt och några... launches...

Skulle inte kännas rätt att slänga på kopplingen och köra på det... Så tänker att jag får hoppa över tanken att köra bilen i vinter, och låta den bli stående över vintern...koppling kostar lite, och smidda delar också... men det är lika bra eftersom allt är ner rivet nu.....
Så efter mycket velande och tänkande och räknande så väljer jag att hoppa över mitt 3s block och bygger min bas ifrån ett 5sfe block ifrån en Camry -01 istället när jag ändå börjar ifrån "början", så väntar nu på att den ska dyka upp i brevlådan