Behöver lite hjälp,är väldigt oinsatt i toyotas olika motorer.
Har kollat på en def folkracecorolla ,som det satt en drivlina från en Celica på ca 140 hk,men den fick motorras och nu är det en motor från en Carina,på ca 125 hk, båda 2 lit,allt enligt säljaren ,som även han är ny på Toyota,han hade köpt den färdigbyggd.Problemet som är nu är att ,kontaktstyckena till motorhärvan är inte lika på nya motorn,och jag är ju tveksam till att använda denna motor,med mindre hk och mjukvaran borde ju inte stämma till denna motor heller.
1: Vad har dessa två motorer för beteckningar?
2: Vad skiljer mellan dom?
Vore väldigt tacksam för lite hjälp
Motortyper
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: lör 30 mar 2019, 17:00:03
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Uppsala
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Motortyper
Det är lite svårt med bara den informationen, men celica från 1986-1999 har vanligen (men inte alltid) en S-motor, celicamotorn var gissningsvis en 3s-ge där 3 betyder tredje varianten av S-motorn, och G betyder "Optimized for performance".
Carinan kan då haft e 3S-FE eller 5S-FE, där F betyder "Optimized for fuel efficency".
I grunden är det samma motor men topp och insprutning skiljer.
Om det nu är så så går det nog att flytta över det mesta och bara behålla bottendelen om man verkligen vill.
Det borde stå på motorerna vad det är för variant, ofta på kamremskåpan.
Eller så tar du en bild och postar.
Carinan kan då haft e 3S-FE eller 5S-FE, där F betyder "Optimized for fuel efficency".
I grunden är det samma motor men topp och insprutning skiljer.
Om det nu är så så går det nog att flytta över det mesta och bara behålla bottendelen om man verkligen vill.
Det borde stå på motorerna vad det är för variant, ofta på kamremskåpan.
Eller så tar du en bild och postar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: lör 30 mar 2019, 17:00:03
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Uppsala
Re: Motortyper
Säljaren har inte kvar gamla motorn,bara insuget,annars hade det ju gått att flytta över topp/ insprutningen.
Ingen som ligger och ruvar på en 3s-ge motor
.
Ingen som ligger och ruvar på en 3s-ge motor