Köpte en Urban Cruiser årsm 2010 ca 8000mil bensinare i mitten av okt 2019, efter ca 50 mil börjar motorlampan lysa plus följdlamporna. Mailar firman som vill ha felkoden så ska dom hjälpa mig eftersom garantin gällde. Lämnar in hos lokalbilfirma som läser ut att koden gäller sensor 2, han rengör o mäter upp sensorn som är ok, kvitterar larmet.
Kör ca 2 mil o motorlampan återkommer. Ringer firman som skickar en beg original lamdasond som en annan verkstad monterar o kvitterar. Nu är vi framme dan innan julafton o jag besiktar bilen och åker på ombesiktning pga hög Co, på hemvägen börjar motorlampan lysa. Lämnar in bilen på verkstad 1 för åtgärd i mitten på jan, samma felkod ” high current sensor 2”, dom kvitterar men hittar inget fel, säger bara att det skulle kunna vara katten.
Tvungen att besikta om för att få en månad till, trots att inget blivit åtgärdat. Kvitterar innan med minuspolen, nu är både CO och HC för höga och lamdavärdet lågt. Beställer en felkodsläsare på nätet o ringer bilfirman, dom byter katten till en beg original från en bil som gått 2000mil, på hemvägen börjar motorlampan lysa igen. Samma gamla felkod igen, nu rasar turbon på den andra bilen (Bmw x3) o både sambon o jag pendlar ca 3 mil enkel resa varje dag till våra jobb. Kvitterar med jämna mellanrum lampan och beställer en bosch lamdasond på nätet, byter den o luftfiltret o kvitterar, lampan kommer tillbaka. Rengör luftmassemätaren o kvitterar, hjälper inte, byter tändstiften Denso mot NGK kvitterar, va fan ingen lampa som lyser trots att vi kört ca 20 mil sedan stiftbytet. Summa sumarum, felkoder är bra ibland men varför i helvete bytte jag inte stiften direkt, ska besikta om 5 dagar så än är jag inte i mål men jag segrade över motorlampan åtminstonde.
Dåliga värden/motorlampa
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: lör 01 feb 2020, 18:05:11
- Bilmodell: Urban Cruiser
- Årsmodell: 2010
- PostOrt: Blomstermåla
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Dåliga värden/motorlampa
Konstigt fel om tändstiften är dåliga dock, och denso ska också vara okej (det är väl eg bara denso och NGK som är okej i en japansk bil) så det är nog inte det heller.
Bra om det fungerar dock
Bra om det fungerar dock

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Dåliga värden/motorlampa
Vore väl inte så konstigt.
Det fanns ju inget i felkoderna som sa: "lamdasonden är trasig".
Bara "för hög signal", vilket snarare är en varning från sonden. Den har minskat på bränslet i försök att öka syrehalten så mycket den tillåts. När den når max parametern sätts felkod.
Jag kan tycka att reglersonden borde gå sagt ifrån först bara, men... (sond 1)
Lågt lamdavärde tyder på för fet blandning, vilket ger hög CO och ev hög HC. Inte nödvändigtvis hög HC
Lamda = syrehalt.
Det fanns ju inget i felkoderna som sa: "lamdasonden är trasig".
Bara "för hög signal", vilket snarare är en varning från sonden. Den har minskat på bränslet i försök att öka syrehalten så mycket den tillåts. När den når max parametern sätts felkod.
Jag kan tycka att reglersonden borde gå sagt ifrån först bara, men... (sond 1)
Lågt lamdavärde tyder på för fet blandning, vilket ger hög CO och ev hög HC. Inte nödvändigtvis hög HC
Lamda = syrehalt.
-
- Inlägg: 182
- Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
- Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
- PostOrt: -
Re: Dåliga värden/motorlampa
Kan också vara fel i främre sonden även om du får felindikeringar på den bakre. Värmekretsen går ju relativt smidigt att Ohm-mäta. 1.33l motorn har jag stött på att det är främre sonden som bråkar även om felindikeringarna säger ”Bank 1 Sensor 2”
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Dåliga värden/motorlampa
Värmeslingan har helt egna felkoder för båda sonderna.
Troligen är det väl så att katten inte är som ny längre, och därför säger bakre ifrån före främre. Eller så är parametrarna sådana. Longterm vs shortterm fueltrim.
Troligen är det väl så att katten inte är som ny längre, och därför säger bakre ifrån före främre. Eller så är parametrarna sådana. Longterm vs shortterm fueltrim.