Nu skriver hon 2,0 d. Så då är det en manuell. 2,2 litern fanns som manuell med 177 hk. Men även som automat, med momentovandlarlåda på 150hk, och reducerat vridmoment. Toyota har aldrig haft cvt lådor, till dieslarna.
2,0 dieseln, var Toyotas miljödiesel på 119g/km, när 120 grams gränsen för koldioxidutsläpp för "miljöbilar" kom. Förutsatt att bilen är den ansiktslyfta. Som kom vid årsskiftet 2011-12. Är det den icke ansiktslyfta (Kanske reggad efter årsskiftet) så ligger utsläppen på 142g/km och förbrukningen 0,54 l/m. Den nyare faceliftade ligger på 0,45 l/m. Båda förbrukningssiffrorna är dock gamla NEDC, och inte nya bättre överensstämmande WLTP. Så plussa på nån deciliter/mil.
Har motorn 126 hk, är det den äldre
Har motorn 124 hk är det den nya
Lätt att kolla. Gå till
https://www.car.info/ och slå in reg nr. Då får du dessutom nästan all annan information om bilen, du behöver. Enstaka fel finns dock.
Jag har inte hört något ont om den motorn.
Men som på alla lite modernare dieslar, kan partikelfiltret ta skada. Om bilen enbart körs korta sträckor. Och det är väldigt dyrt att byta.
Halvtaskigt halvljus på bilar med halogen. Helt ok halvljus på bilar med xenon, dom svänger även med ratten.
Själva bilen i övrigt, tror jag inte att du behöver oroa dig för. Men som alltid gäller det ju, att den är välskött, och att servicehistoriken är ok. Toyota har digital servicebok. Så ring valfri Toyotahandlare. Och be om servicehistorik på bilen. Du skriver ju fullservad, men kolla dokumentation.