Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tycker att min bil har börjat spika på sista tiden, hörs mellan 1000-2000rpm vid belastning. På tomgång och vid högre varv så hör man inget.
Förbrukningen har också ökat tycker jag. Kan det vara så att dagens diesel är så dålig att motorns inställningar inte är kompatibla med bränslet?
Eller har någon något annat förslag?
Jag vet inte om det är spikningar men motorn har ett märkbart högre "knattrande" vid belastning än vad den hade tidigare. Jag hade en Yaris 1,4 D4D för ca:8 år sedan och den hade en helt annan gång i motorn, men dieseln var ju oxå bättre på den tiden utan en massa FAME och RME iblandat.
Senast redigerad av bjorkved den mån 08 nov 2021, 23:33:36, redigerad totalt 1 gånger.
När dieselmotorer får ökat dieselknack, typ "spikande" är det oftast dåliga spridare.
Vanligt på Pickup'er och traktorer med många mil/timmar.
Dåligt bränsletryck kanske kan ge samma fenomen.
Vi bytte nyligen en spridarspets på våran jordbrukstraktor av just den anledningen. Våran Gårds-Nissan Navarra har samma typ av ljud, om än bara tendens.
Därför har jag förkovrat mig i just detta.
Detta är generellt för dieselmotorer alltså.
Just den motorn tråden gandlar om kanske har annat typfel.
En liten uppdatering! Har sedan en tid tillbaka kört bilen på HVO och efter att jag började med det så går motorn mycket tystare och mjukare. HVO har ett högre cetantal och energi innehåll än vanlig diesel, vilket gör att den antänds lättare och det resulterar i att motorn går tystare och mjukare. Ett lite plus är att bilen blivit piggare och drar mindre bränsle .