EmilSu skrev: ↑lör 27 nov 2021, 17:20:30
Jag har hört mycket gott om Toyota och vi har bestämt oss för att Auris ska bli vår första lilla familjebil.
Funderar på att köpa en begagnad från kanske 2015/2016 så det blir lagom pris. Är det någon speciell årgång man borde hålla sig borta från?
Såg också att det verkar finnas olika storlekar på Aurisen - stämmer det? Finns det någon trevlig sida med olika jämförelser jag borde kika på?
Ser fram emot att bli en Toyota-människa

om än något ovan vid allt som har med bilar att göra…. Men lär mig något varje dag.
Och är det något jag borde fråga bilhandlaren för att inte bli alltför lurad?
Det är bra bilar. Inga typfel, vad jag vet om. Och jag är skapligt insatt! Är det 15-16 som gäller, se till att det är den ansiktslyfta varianten. Köp så hög utrustningsnivå ni hittar, helst executive. För de kostar knappt något extra som begagnad, men ger er mer glädje. Och Toyota har ytterst sällan problem med elektroniken. Är du lång, eller har lång rygg. Så är takhöjden väldigt bra, även med panorama tak. Mycket bättre än i den annars större Avensis, framförallt i baksätet. Köp hos en Toyotahandlare, så får du garanti 10år/20.000mil det som infaller först. Väldig trygghet, som förvisso kräver Toyotaservice. Men det är tryggheten värd alla gånger!
Produktblad 2015 Före facelift:
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1411-0.pdf
Produktblad 2015 Efter faclift:
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1508-3.pdf
Så ser du skillnaderna i utrustning. Snabbförklaring på nyheter efter facelift: Enklare autobroms, med kamera och laser, upp till 80 km/t (Ej mot fotgängare), Ny front, och bättre LED strålkastare i stället för halvdana Xenonstrålkastare i Executive varianten. Köper du sneakvariant, var beredd på svaga halogenstrålkastare (gäller både före & efter facelift). Det är väl det mest utmärkande. Men många förbättringar är gjorda i det dolda. Har ni barn, satsa på en faceliftad executive med panorama tak. Väldigt uppskattat där bak! Hittar ni en med skinnklädsel dessutom, så kostar ju detta ingenting i dag (låg 10-15k som ny)
Och ja, den finns som 5d halvkombi också. Jag hade gått på kombin!
Och som ägare av en <10år gammal Toyota, med garantier. Så behöver du inte veta så mycket om bilar. Även om du sannolikt aldrig behöver utnytja garantin, enligt min egna anekdotiska erfarenhet