Behöver hjälp med att veta om jag blivit lurad!
Köpte en toyota avensis kombi från 2012 av en bilhandlare utanför Borås. Provkörde bilen och den verkade okej, försäljaren säger att det är digital servicebok och läser upp för mig att den servats som den ska, han nämner inget om att det skulle vara något fel på bilen. Köper den för 99 000 vilket verkar vara ett rimligt pris när jag jämför med andra toyota avensis 2012 till salu i landet. (Bilen har gått 16000mil)
Idag kollade jag handskfacket och instruktionsboken lite noggrannare (serviceboken är ju som sagt digital så det finns inget fysiskt papper om servicen) och då hittade jag papper från en toyotaverkstad, med datum 2024-01-09, där det står att de rekommenderar REPARATIONER FÖR 30 000 KRONOR

Bland annat byte av vattenpump, byte av bromsok + bromsskivor & belägg + Ok-hållare båda bak + bromsklossar fram.
Försäljaren har inte sagt något alls om detta, när vi frågat om bilens skick m.m. Den är besiktigad fram till oktober i år.
Som tur är så bad vi om att få besiktningsgaranti, vilket innebär att om vi besiktigar inom en månad och får 2:or så står bilhandlaren för kostnaden. Men jag är inte kunnig inom bilar, kommer dessa problem innebära 2or ens? Vad händer om de inte gör det, kan jag få bilhandlaren att stå för reparationen ändå? Har jag blivit lurad (de sa inget om skicket, samt att priset inte var speciellt lågt heller) eller kan det blivit en miss?
Ursäkta långt inlägg från en trött småbarnsmamma som behöver en fungerande bil men inte har råd med en sådan reparationsnota efter att för 24 timmar sedan ha lagt alla pengar på ny bil....
Tacksam för era tankar kring detta!