Hjälp! Har jag blivit lurad?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Laura48
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 maj 2024, 19:27:19
Bilmodell: Toyota avensis
PostOrt: Eksjö
Land (Country): Sverige

Hjälp! Har jag blivit lurad?

Inlägg av Laura48 »

Jag är ny på detta forum då jag för första gången i mitt liv blev toyota-ägare igår (!).

Behöver hjälp med att veta om jag blivit lurad!

Köpte en toyota avensis kombi från 2012 av en bilhandlare utanför Borås. Provkörde bilen och den verkade okej, försäljaren säger att det är digital servicebok och läser upp för mig att den servats som den ska, han nämner inget om att det skulle vara något fel på bilen. Köper den för 99 000 vilket verkar vara ett rimligt pris när jag jämför med andra toyota avensis 2012 till salu i landet. (Bilen har gått 16000mil)

Idag kollade jag handskfacket och instruktionsboken lite noggrannare (serviceboken är ju som sagt digital så det finns inget fysiskt papper om servicen) och då hittade jag papper från en toyotaverkstad, med datum 2024-01-09, där det står att de rekommenderar REPARATIONER FÖR 30 000 KRONOR :shock:
Bland annat byte av vattenpump, byte av bromsok + bromsskivor & belägg + Ok-hållare båda bak + bromsklossar fram.

Försäljaren har inte sagt något alls om detta, när vi frågat om bilens skick m.m. Den är besiktigad fram till oktober i år.
Som tur är så bad vi om att få besiktningsgaranti, vilket innebär att om vi besiktigar inom en månad och får 2:or så står bilhandlaren för kostnaden. Men jag är inte kunnig inom bilar, kommer dessa problem innebära 2or ens? Vad händer om de inte gör det, kan jag få bilhandlaren att stå för reparationen ändå? Har jag blivit lurad (de sa inget om skicket, samt att priset inte var speciellt lågt heller) eller kan det blivit en miss?

Ursäkta långt inlägg från en trött småbarnsmamma som behöver en fungerande bil men inte har råd med en sådan reparationsnota efter att för 24 timmar sedan ha lagt alla pengar på ny bil....
Tacksam för era tankar kring detta!
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hjälp! Har jag blivit lurad?

Inlägg av Neblade »

Hej och välkommen till forumet!
Låter ju som du fick en jobbig start på bilägandet när man bara vill ha en tillförlitlig bil.

Jag skulle nog börja med att svänga förbi eller ringa och prata med en servicetekniker på den Toyotaverkstad som utfärdat prisförslaget du hittade och fråga vad deras bedömning var. Kan vara svårt för dem att svara på detaljer såhär långt efteråt men förklara läget så kanske de kan förklara hur det brukar vara. Dessutom kan du be om ett utdrag från den digitala serviceboken och se om allt övrigt stämmer som säljaren sade.

Dåliga bromsbelägg och bromsskivor kan man få anmärkning av på bilprovningen, lätt för en mekaniker eller besiktningsman att se om de är bytta nyligen. Byte av bromsok brukar innebära att det är problem med åtliggande bromsar (att de inte släpper ordentligt när man släppt bromsen vilket gör att det blir varmt och luktar som ett tåg). Det är inte omöjligt att din bilhandlare har smörjt upp bromsoken och fått ordning på dem. Beroende på hur noggrann man är kan man få det riktigt bra, det kan även slarvas och då hjälper det bara några månader innan det riskerar att kärva ihop igen.

Vattenpump blir åtminstone jag lite fundersam över, brukar man byta så tidigt som vid 16000 mil? Det kan du fråga Toyota om också.

Åker du och besiktigar kan du ju be om att få vara med och ställa frågor till besiktningspersonen, till exempel hur skicket på bromsbelägg och skivor är osv. (Besiktiga kan du ju göra redan nu, i bättre att besiktiga och få lite koll på bilen speciellt om du behöver klaga till säljaren. Då gäller ju besiktning i 14 månader från nu om den blir godkänd).

Vet inte vad garantin täcker riktigt, men såldes bilen med uppenbara fel så har man ju alltid rätt att reklamera. Om säljaren är hyffsat seriös så lagar de ju bilen åt er utan några konstigheter. Stå på er att de ska stå för reparationen!

I övrigt är det generellt rätt stabila bilar med få problem. Själv har vi en Avensis från 2008 (modellen innan) med snart 28000 mil på mätaren...
Ni övriga på forumet, komplettera och rätta mig gärna om jag har fel eller är otydlig. :)

Lycka till och hoppas att det löser sig! Förhoppningsvis har ju säljaren redan lagat bilen.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
riclin
Inlägg: 238
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Hjälp! Har jag blivit lurad?

Inlägg av riclin »

Neblade skrev: tor 09 maj 2024, 22:39:26 Hej och välkommen till forumet!
Låter ju som du fick en jobbig start på bilägandet när man bara vill ha en tillförlitlig bil.

Jag skulle nog börja med att svänga förbi eller ringa och prata med en servicetekniker på den Toyotaverkstad som utfärdat prisförslaget du hittade och fråga vad deras bedömning var. Kan vara svårt för dem att svara på detaljer såhär långt efteråt men förklara läget så kanske de kan förklara hur det brukar vara. Dessutom kan du be om ett utdrag från den digitala serviceboken och se om allt övrigt stämmer som säljaren sade.

Dåliga bromsbelägg och bromsskivor kan man få anmärkning av på bilprovningen, lätt för en mekaniker eller besiktningsman att se om de är bytta nyligen. Byte av bromsok brukar innebära att det är problem med åtliggande bromsar (att de inte släpper ordentligt när man släppt bromsen vilket gör att det blir varmt och luktar som ett tåg). Det är inte omöjligt att din bilhandlare har smörjt upp bromsoken och fått ordning på dem. Beroende på hur noggrann man är kan man få det riktigt bra, det kan även slarvas och då hjälper det bara några månader innan det riskerar att kärva ihop igen.

Vattenpump blir åtminstone jag lite fundersam över, brukar man byta så tidigt som vid 16000 mil? Det kan du fråga Toyota om också.

Åker du och besiktigar kan du ju be om att få vara med och ställa frågor till besiktningspersonen, till exempel hur skicket på bromsbelägg och skivor är osv. (Besiktiga kan du ju göra redan nu, i bättre att besiktiga och få lite koll på bilen speciellt om du behöver klaga till säljaren. Då gäller ju besiktning i 14 månader från nu om den blir godkänd).

Vet inte vad garantin täcker riktigt, men såldes bilen med uppenbara fel så har man ju alltid rätt att reklamera. Om säljaren är hyffsat seriös så lagar de ju bilen åt er utan några konstigheter. Stå på er att de ska stå för reparationen!

I övrigt är det generellt rätt stabila bilar med få problem. Själv har vi en Avensis från 2008 (modellen innan) med snart 28000 mil på mätaren...
Ni övriga på forumet, komplettera och rätta mig gärna om jag har fel eller är otydlig. :)

Lycka till och hoppas att det löser sig! Förhoppningsvis har ju säljaren redan lagat bilen.
Går väl att renovera ok också, med ny packningssats. Om inte uppsmörjning räcker. Gjorde det på en av våra 5 Avensisar efter stora problem med påliggande bromsar, trots uppsmörjning av Toyota. Köpte först bättre begagnade bromsok från skroten, men dom passade inte av oklar anledning (Samma modellår, och maskin). Men efter renovering var det problemet löst. Eller rättare sagt Toyota gjorde det åt oss, då senast jag meckade, förutom enklare saker. Var med någon 80 kubikare i övre tonåren, och någon båtmotor i tidiga 20 års åldern. Tyvärr åkte vi på att byta både skivor och belägg bak 2 ggr tror jag, på ganska kort tid. Då även de nya skivorna slog sig av värmeutvecklingen, innan renoveringen. Så nog klokt att kolla upp skapligt snabbt.

Detta var dock på en -01:a, facelift av första gen T-25? Vi hade en -98 innan. Som inte var ansiktslyft. Sen 2004, 2008, och slutligen en 2013/14 (Tror modellår var -13, men reggad 2014). Nu Prius sen år 2017! Enda gången det varit problem med bromsar på någon av våra 6st Toyota, den gick faktiskt till 33k mil i vår ägo. Bomsoksproblemen var vid dryga 20k mil vill jag minnas. Haft 2 till som gått 20k, resp 26k mil utan problem. Första, och sista Avensisarna gick betydligt kortare. Alla dock fullservade enl program på Toyota, även 33k milaren vid 33k mil.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp! Har jag blivit lurad?

Inlägg av Glenn »

Hej.

Jag håller i stort med det neblade skriver, men jag tänkte kommentera ett par saker.
Laura48 skrev: tor 09 maj 2024, 19:47:15 Idag kollade jag handskfacket och instruktionsboken lite noggrannare (serviceboken är ju som sagt digital så det finns inget fysiskt papper om servicen) och då hittade jag papper från en toyotaverkstad, med datum 2024-01-09, där det står att de rekommenderar REPARATIONER FÖR 30 000 KRONOR :shock:
Bland annat byte av vattenpump, byte av bromsok + bromsskivor & belägg + Ok-hållare båda bak + bromsklossar fram.
Är du helt säker på att det som rekommenderas sär inte redan är gjort ?
bromsskivor och belägg må väl vara hänt, det är sånt som ofta rekommenderas långt innan det är panik, men oken är troligen för att bromsarna ligger på och man inte lyckats åtgärda det med rengöring/smörjning.

Vattenpumpen undrar man ju lite över, kan den ha låtit illa kanske ?

Jag hade nog gjort som neblade är inne på, pratat med verkstan som skrivit det där och frågat mera, det är bra att ha mer på fötterna om du pratar med firman som sålde bilen.
Försäljaren har inte sagt något alls om detta, när vi frågat om bilens skick m.m. Den är besiktigad fram till oktober i år.
Som tur är så bad vi om att få besiktningsgaranti, vilket innebär att om vi besiktigar inom en månad och får 2:or så står bilhandlaren för kostnaden. Men jag är inte kunnig inom bilar, kommer dessa problem innebära 2or ens?
Nej, eller det beror på, vattenpumpen kommer bilprovningen tex inte ha några åsikter om, bromsarna beror på, är dom för slitna eller tar ojämt eller ligger på blir det nedslag, men det kan mycket väl gå igenom.

..Ett sätt är ju att berätta för besiktningsmannen om att firman ska åtgärda alla tvåor "gratis" och att du gärna ser att han är extra petig, det brukar funka men är ju beroende på besiktningsmannen förstås.
Vad händer om de inte gör det, kan jag få bilhandlaren att stå för reparationen ändå? Har jag blivit lurad (de sa inget om skicket, samt att priset inte var speciellt lågt heller) eller kan det blivit en miss?
jag är lite dåligt insatt i reglerna där, numera finns det ganska mycket skydd för konsumenten vad det gäller beg bilar från handlare, men då jag sällan eller aldrig köper sånt så är jag inte så insatt.

Men du ska absolut prata med säljaren, jag skulle dock ha pratat med verkstan som skrivit det där protokollet innan..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hjälp! Har jag blivit lurad?

Inlägg av Neblade »

riclin skrev: fre 10 maj 2024, 12:52:41 Går väl att renovera ok också, med ny packningssats. Om inte uppsmörjning räcker. Gjorde det på en av våra 5 Avensisar efter stora problem med påliggande bromsar, trots uppsmörjning av Toyota. Köpte först bättre begagnade bromsok från skroten, men dom passade inte av oklar anledning (Samma modellår, och maskin). Men efter renovering var det problemet löst. Eller rättare sagt Toyota gjorde det åt oss, då senast jag meckade, förutom enklare saker. Var med någon 80 kubikare i övre tonåren, och någon båtmotor i tidiga 20 års åldern. Tyvärr åkte vi på att byta både skivor och belägg bak 2 ggr tror jag, på ganska kort tid. Då även de nya skivorna slog sig av värmeutvecklingen, innan renoveringen. Så nog klokt att kolla upp skapligt snabbt.

Detta var dock på en -01:a, facelift av första gen T-25? Vi hade en -98 innan. Som inte var ansiktslyft. Sen 2004, 2008, och slutligen en 2013/14 (Tror modellår var -13, men reggad 2014). Nu Prius sen år 2017! Enda gången det varit problem med bromsar på någon av våra 6st Toyota, den gick faktiskt till 33k mil i vår ägo. Bomsoksproblemen var vid dryga 20k mil vill jag minnas. Haft 2 till som gått 20k, resp 26k mil utan problem. Första, och sista Avensisarna gick betydligt kortare. Alla dock fullservade enl program på Toyota, även 33k milaren vid 33k mil.
Det går absolut att renovera OK, men ska man betala en verkstad för att göra det så blir det nästan lite dyrt som nya eller fabriksrenoverade ok (som ju också är ett alternativ, man brukar få betala typ 600 kr i pant som man får tillbaka när man lämnar in de gamla oken, var länge sedan jag kollade på det men misstänker att det fortfarande förekommer).

Renoverade bromsok med ny packningssats och alla gummidetaljer blir ju riktigt bra och håller och fungerar länge, såvida det inte blivit ordentligt med korrosion eller nötning på kolven så brukar det gå fint att renovera. Men jag har lite svårt att se att bilhandlare gör det, tror packningssatsen brukar ligga kring 700 kr på Toyota. Sen tillkommer ju allt arbete, gör man det själv så är det ju däremot värt det!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hjälp! Har jag blivit lurad?

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: lör 11 maj 2024, 13:14:37 Vattenpumpen undrar man ju lite över, kan den ha låtit illa kanske ?
Hur brukar det vara, antingen låter de illa, eller så finns det väl ett skvallerhål som det kan börja läcka ur när vattenpumpen börjar bli sliten? Om det är så fortfarande på nyare bilar men det antar jag.

Vet inte om Toyota har satt något rekommenderat intervall på vattenpump annars? Förr brukar man ju passa på att byta när man bytte kamrem (inte varje gång) då det ändå var i princip samma jobb och ganska dyrt och jobbigt att byta enbart vattenpump. Men nu på motorer med kamkedja när brukar man byta då?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
riclin
Inlägg: 238
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Hjälp! Har jag blivit lurad?

Inlägg av riclin »

Neblade skrev: sön 12 maj 2024, 09:38:42
riclin skrev: fre 10 maj 2024, 12:52:41 Går väl att renovera ok också, med ny packningssats. Om inte uppsmörjning räcker. Gjorde det på en av våra 5 Avensisar efter stora problem med påliggande bromsar, trots uppsmörjning av Toyota. Köpte först bättre begagnade bromsok från skroten, men dom passade inte av oklar anledning (Samma modellår, och maskin). Men efter renovering var det problemet löst. Eller rättare sagt Toyota gjorde det åt oss, då senast jag meckade, förutom enklare saker. Var med någon 80 kubikare i övre tonåren, och någon båtmotor i tidiga 20 års åldern. Tyvärr åkte vi på att byta både skivor och belägg bak 2 ggr tror jag, på ganska kort tid. Då även de nya skivorna slog sig av värmeutvecklingen, innan renoveringen. Så nog klokt att kolla upp skapligt snabbt.

Detta var dock på en -01:a, facelift av första gen T-25? Vi hade en -98 innan. Som inte var ansiktslyft. Sen 2004, 2008, och slutligen en 2013/14 (Tror modellår var -13, men reggad 2014). Nu Prius sen år 2017! Enda gången det varit problem med bromsar på någon av våra 6st Toyota, den gick faktiskt till 33k mil i vår ägo. Bomsoksproblemen var vid dryga 20k mil vill jag minnas. Haft 2 till som gått 20k, resp 26k mil utan problem. Första, och sista Avensisarna gick betydligt kortare. Alla dock fullservade enl program på Toyota, även 33k milaren vid 33k mil.
Det går absolut att renovera OK, men ska man betala en verkstad för att göra det så blir det nästan lite dyrt som nya eller fabriksrenoverade ok (som ju också är ett alternativ, man brukar få betala typ 600 kr i pant som man får tillbaka när man lämnar in de gamla oken, var länge sedan jag kollade på det men misstänker att det fortfarande förekommer).

Renoverade bromsok med ny packningssats och alla gummidetaljer blir ju riktigt bra och håller och fungerar länge, såvida det inte blivit ordentligt med korrosion eller nötning på kolven så brukar det gå fint att renovera. Men jag har lite svårt att se att bilhandlare gör det, tror packningssatsen brukar ligga kring 700 kr på Toyota. Sen tillkommer ju allt arbete, gör man det själv så är det ju däremot värt det!
Jag gjorde det på Toyota utan att ta loss Oken. Körde dit bilen, tror det var i samband med service. Hämtade bilen på em med nyrenoverade ok. Blev betydligt billigare än nya OK (Vi jämförde priser). Då i alla fall. Det här var väldigt länge sedan.
Skriv svar