Som exempel så var den sist besiktad 2021 men den har ändå går över 4000 mil sen dess fast den avställdes 2022...hmm...
Fanns inte ett uns olja på stickan när jag skulle hämta den...men inte så lite att oljelampan tändes.
Luftfiltret såg bedrövligt ut och stiften likaså, hade elektrodavstånd på runt 1.7-1.8mm.
Karossen är hyfsad för sin ålder, undantaget vänster skärmkant bak och bakluckan. Annars är det inte så farligt. Trösklarna och dörrarna är rätt fina.
Men det finns en del att göra:
Kopplingen är tveksam men det går än så länge att köra.
Bromsbackarna bak är sopslut, typ metall mot metall (trumbromsar).
AC behöver fyllas. Är inte helt tom. Mindre viktigt.
Svarar halvdåligt på rapp gas och felkod P0171 fanns att läsa. Kan vara MAF som behöver rengöras. Kan också hända att den svarar bättre på gasen efter att jag satt rätt elektrodavstånd och rengjort luftfiltret (i väntan på byte), har inte testat.
Bakdämparna är som cykelpumpar och den ena hade fastnat. Oljade stången friskt och gungade en del så nu är den iaf inte stum. Mindre viktigt.
Allt verkar funka annars, undantaget torkaren bak. Ingen fjärrnyckel medföljde dock, den hade skrotats så jag har bara en nyckel - men det får väl lov att funka.
Generatorn är rätt ny och avgassystemet likaså, alltid nåt.

Men...så finns ett klurigare fel som jag undrar om man kan eller ska fulfixa: ABS-lampan lyser. Kollade Med Techstream och det var höger fram.
Kollade upp detta och tja, skruven till sensorn vad avdragen så sensorn satt inte ens på plats. Enkel fix tänkte jag. Nähä, då ser jag att kransen som syns i hålet har blivit en byggsats och måste bytas.
En krans kostar fickpengar men hela navet måste då bort och isär och då jag tittade på alla überrostiga saker som då måste bort drog jag en djup suck och la ner jobbet. För kvällen. Eller hur mycket måste man bort med för att kunna byta kransen?
Det här ska bara bli en slit-och-släng bil så ABS är inte viktigt men besiktningen lär gnälla om lampan lyser. Jag har hört om dom som har kopplat ihop det felaktiga framhjulets kablar med det som kommer från andra sidan och på så vis lurat systemet och släckt lampan. Försökte följa kablarna men såg inte riktigt vart dom tog vägen. Vet att man kan koppla på andra sätt för att få den att släckas men detta verkade på nåt sätt enklare.
Min hypotetiska fråga är då: skulle detta funka och var gör man lämpligast denna lilla modifiering? Ähum.