Olja till turbo diesel Yaris 2004?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 3
- PostOrt: 13553
Olja till turbo diesel Yaris 2004?
Vilket jvla träsk med olja det finns. Vad fan ska jag ha till en turbo diesel Yaris som jag kör hårt med?
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Olja till turbo diesel Yaris 2004?
Den olja som uppfyller klassningen som det ska vara.
ACEA nånting nånting
Viscositeten ska vara inom spannet för temperaturen den framförs. Finns kurvor för det.
Står i bilens instruktionsbok.
Svårare är det inte.
Klasserna och viscositet står på oljebehållarna.
Körs den oftast mycket KORT, får man byta oljan oftare än 1500mil/1år. "Hårt" (i trafik) ska inte påverka nämnvärt. Lite ökad förbrukning kanske. Sannolikt kommer då oljan snabbare och oftare upp i arbetstemperatur och ställer LÄGRE krav på oljan, även om jag ändå rekomenderar rätt klass osv.
Annat är dumsnålt.
Vad det står för varumärke på oljebehållaren saknar faktiskt betydelse om klasser och visositet är uppfyllt.
Även oljesnobbar som ska ha "märkesolja" måste uppfylla sagda klasser osv.
Kör man banracing, topfuel dragsters eller annat extra extremt uppstår andra oljebehov än biltillverkaren rekomendrar men det får man kolla upp med kunniga i den branschen.
Kör man bilen som sådana i vanlig trafik rekomendear jag att fylla med BoB's blandsaft så den snart är borta från vägarna för allas skull.
ACEA nånting nånting
Viscositeten ska vara inom spannet för temperaturen den framförs. Finns kurvor för det.
Står i bilens instruktionsbok.
Svårare är det inte.
Klasserna och viscositet står på oljebehållarna.
Körs den oftast mycket KORT, får man byta oljan oftare än 1500mil/1år. "Hårt" (i trafik) ska inte påverka nämnvärt. Lite ökad förbrukning kanske. Sannolikt kommer då oljan snabbare och oftare upp i arbetstemperatur och ställer LÄGRE krav på oljan, även om jag ändå rekomenderar rätt klass osv.
Annat är dumsnålt.
Vad det står för varumärke på oljebehållaren saknar faktiskt betydelse om klasser och visositet är uppfyllt.
Även oljesnobbar som ska ha "märkesolja" måste uppfylla sagda klasser osv.
Kör man banracing, topfuel dragsters eller annat extra extremt uppstår andra oljebehov än biltillverkaren rekomendrar men det får man kolla upp med kunniga i den branschen.
Kör man bilen som sådana i vanlig trafik rekomendear jag att fylla med BoB's blandsaft så den snart är borta från vägarna för allas skull.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Olja till turbo diesel Yaris 2004?
Fast folk som tävlar byter ju ofta olja mellan varje race, då kan man i princip köra med vad som helst.
Det är när oljan är gammal och sliten dom bra olja skiljs från dålig.
Med andra ord, byter man olka oftare kan man köra på billgare olja.
F.ö anser jag longlifeservice är vansinne.
Det är när oljan är gammal och sliten dom bra olja skiljs från dålig.
Med andra ord, byter man olka oftare kan man köra på billgare olja.
F.ö anser jag longlifeservice är vansinne.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se