Skarva bromsrör Avensis 2010

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
niklerus
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Enskede gård

Skarva bromsrör Avensis 2010

Inlägg av niklerus »

Hej,

Fick backning på bromsrör bak båda sidor på besiktningen.
Undrar om det är rimligt att byta själv?
Bromsrören är inkapslade i plasthölje och förstås har det rostat sista centimetrarna där det inte är inkapslat.
bromsrör1.jpg
bromsrör1.jpg (724.1 KiB) Visad 2755 gånger
Om man försöker att inte byta hela vägen utan hitta lämplig plats för att skarva, ställer plasthöljet till det?
Ser att Biltema har skarvnippel som inte kräver koning; https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000043969
Tror ni det fungerar, dvs fixa en bit bromsrör som man konar på ena sidan (för anslutningen till bromsslangen vid oket) och skarvar med skarvnippeln från Biltema i andra änden?
Såg en annan tråd om bromsrör Avensis 2008 men på den verkar inte bromsrören vara inkapslade i plasthölje som på min från 2010.
Användarens profilbild
Dogfight
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: Skarva bromsrör Avensis 2010

Inlägg av Dogfight »

Fått desamma på min 2010 RAV4. Men räcker att byta sista 5-7 centimetrarna enligt besiktningsmannen.
Är rätt vanligt på Toyota enligt honom....
Dogfight
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Röret har haft plastisoleringen hela vägen från början, det har sen börjat rosta under och det är därför plasten lossnat.

Det går bra att skarva, MEN biltemas skarvar är egentigen inte godkända att skarva mellan stålrör och koppar/kopparnickel, bilprovningen verkar inte bry sig om detta dock, men autoexpertens skarvkopplingar är godkända och kostar typ samma.

Du kan även skarva genom att kona originalröret och använda en hona-hona-koppling, det är dock rätt svårt att kona stålrör.

När du ska ha loss plastisoleringen på originalröret - vilket du MÅSTE ha för att kunna skarva, brukar jag först kapa röret på lämpligt ställe, sen
elda på röret med gasol tills isoleringen brinner upp, och sen smärgla röret innan man monterar skarvkopplingen.

Obs, viktigt att man rostskyddar röret efter att ha monterat skarven, för det är oskyddat stål och kommer att börja rosta direkt. (jag brukar spraya på kallgalv först och sen underedsmassa)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Förresten, skarva där det är enkelt, bara dumt att försöka spara in nån decimeter bromsrör, utan lägg skarven där det är gott om plats.

Personligen använder jag kopparrör, men kopparnickel är egentligen bättre, men dyrare och jobbigare att hantera.

..och så "trycktestar" maqn alltid efter att man skarvat, typ ligger under bilen och tittar på skarven (innan man målar den) medans nån sitter i bilen med motorn igång och trycker HÅRT på bromsen, det ska givetvis inte läcka någonting eller gå isär. ..Ibland gör bilprivningen detta testet när dom ser skarvar, men det har bara hänt mej en gång och jag har skarvat/bytt ganska många bromsrör.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar