Hej forumet!
Vi ska uppgradera från halvkombi (Hyundai i30 2013) till familjebil och tittar på vår allra första Toyota. Siktar på en Avensis i första hand, 10k mil runt 150-180k i budget. Jag har läst bland tidigare Avensis-relaterade trådar och där framkommit att dieselmotorn från något årtal framåt är BMW-producerad? Stämmer det?
Är det någon skillnad i driftsäkerhet om man jämför bensin mot dieselmotorn? Diesel hade egentligen passat oss bättre eftersom en av oss jobbpendlar med bil. Men om den är associerad med ökande benägenhet av motorhaveri eller andra problem är det inte värt risken tycker jag. Tacksam för era erfarenheter!
Köpråd Toyota Avensis diesel vs. bensin
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Re: Köpråd Toyota Avensis diesel vs. bensin
Facelift/nya Avensis 2015 (Avensis gen 3,5) fick BMW dieslar. Dock försvann möjlighet till automatlåda till dieslarna då också. Det var dessutom utgående BMW dieslar, och inte de då nyaste från BMW. Så är automat ett krav, blir det 2,2 liters Toyota diesel 2009-14 (Avensis gen 3). Som bensinare har Avensis alltid funnits med automat. Momentomvandlarlådor 1998-2002 (Avensis gen 1) och 2003-2008 (Avensis gen 2), Från 2009 är det CVT lådor.
Kan vara bra att veta: Avensis Diesel automat 2012-14 hade på alla högre utrustningsnivåer adaptivfarthållare, och en tidig autobroms. Från nya/faceliftade modellen 2015, finns inte adaptiv farthållare längre till någon modell. Det är dock en enklare kamera/laser baserad autobroms på alla utrustningsnivåer från 2015. Den klarar bara att mildra en krock, inte att förhindra en. Finns ett fåtal med executivepaket till salu. Då är det större stereo, tyvärr inte JBL.
Då eran budget inte riktigt når upp till en Corolla kombi, med minimum Style paket. Så funderar jag om inte jag hade tittat på Prius + (Plus). Dom står också högt i pris tyvärr. Men en från 2012-2019. Bra bagage när endast 5 platser är sittbara. 7-sittsig vid behov. Snål i stad! Dock tidigt hybridsystem, så elmotor endast med upp till 70 km/t. Sen är det 99 hk trött bensinmotor över 70. Från facelift 2015 är det adaptiv farthållare i alla, och modern autobroms. Executive 2012-19 har JBL-stereo med 572W förstärkare som standard. Många handlare ljuger om utrustningsnivåer dock. Det ska sitta ett JBL märke på dörrhögtalarna fram, och ett litet JBL märke över eller under centerbildskärmen. Då vet du att det är en Prius + med executivepaket. Det ska även vara panoramatak, men det fanns som tillval även till lägre utrustningsnivå. JBL är unikt för executivepaketet.
Kan vara bra att veta: Avensis Diesel automat 2012-14 hade på alla högre utrustningsnivåer adaptivfarthållare, och en tidig autobroms. Från nya/faceliftade modellen 2015, finns inte adaptiv farthållare längre till någon modell. Det är dock en enklare kamera/laser baserad autobroms på alla utrustningsnivåer från 2015. Den klarar bara att mildra en krock, inte att förhindra en. Finns ett fåtal med executivepaket till salu. Då är det större stereo, tyvärr inte JBL.
Då eran budget inte riktigt når upp till en Corolla kombi, med minimum Style paket. Så funderar jag om inte jag hade tittat på Prius + (Plus). Dom står också högt i pris tyvärr. Men en från 2012-2019. Bra bagage när endast 5 platser är sittbara. 7-sittsig vid behov. Snål i stad! Dock tidigt hybridsystem, så elmotor endast med upp till 70 km/t. Sen är det 99 hk trött bensinmotor över 70. Från facelift 2015 är det adaptiv farthållare i alla, och modern autobroms. Executive 2012-19 har JBL-stereo med 572W förstärkare som standard. Många handlare ljuger om utrustningsnivåer dock. Det ska sitta ett JBL märke på dörrhögtalarna fram, och ett litet JBL märke över eller under centerbildskärmen. Då vet du att det är en Prius + med executivepaket. Det ska även vara panoramatak, men det fanns som tillval även till lägre utrustningsnivå. JBL är unikt för executivepaketet.