Rost

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bjornulrik
Bilmodell: toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: bengtsfors
Land (Country): sverige

Rost

Inlägg av bjornulrik »

Är Toyota så bedrövligt dåligt rostskyddsbehandlade
DennisCA
Bilmodell: Toyota Yaris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Malax
Land (Country): Finland

Re: Rost

Inlägg av DennisCA »

Oavsett hur en bil är rostskyddad från fabrik ska man alltid själv rostskydda den, hos en firma eller själv.

Då jag köpte min Yaris '07a för 15 år och 370,000km sen, hade jag verkstan att rostskydda bilen med olja. Jag tror de körde på spillolja, de var lite gammaldags de gubbarna. Nå bilen har hållit ganska bra genom många saltslaskiga vintrar. Det har blivit å byta undersidan av tröskeln på vänstersida men högersida är fortfarande bra. Jag har slarvat ordentligt med rostskyddet tyvärr, borde ha refresh'at det var 4e år eller oftare. Men det har inte blivit en enda gång.

Nu linoljar jag undersidan med rå linolja.
bjornulrik
Bilmodell: toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: bengtsfors
Land (Country): sverige

Inlägg av bjornulrik »

Ja jag ska göra det med, rålinolja var tydligen väldigt bra, får invänta en torrare period regnar väldigt här idag
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

I princip alla bilar har uselt rostskydd numera, jag tror det kommer bli riktigt "jobbigt" om 5-10 år..

Volvo la ju tex ner sin rostskyddsavdelning frö några år sedan.. man bara slutade rostskydda.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar