Hej
Köpte en RAV4 2001 modell. 2.0 liter Bensinmotor 150 hk.
Motorn verkar gå bra efter att ha åkt med den ungefär 200 mil, men motorlampan lyser och har gjort det sedan köpet.
Har en skanner och felkoden P0141 kom upp vilket indikerar lambdasensor Bank1 Sensor 2, med andra ord den ena diagnossensorn efter katalysatorn.
Efter ett par veckor skannade jag igen och nu har P0430 kommit till vilket är katalysator Bank1 som inte presterar som den skall.
Lambdasensorn blev bytt och jag raderade koderna, och efter några kilometers åktur kom motorlampan på igen.
Denna gång med P0420 och P0430 vilket betyder att katalysatorns Bank1 och Bank2 underpresterar.
P0141 har fortfarande inte visat sig så den nya lambdasonden verkar fungera som den skall.
Det här är ju en gammal bil så man kan kanske inte förvänta att katalysatorn skall leva evigt.
Min fråga är som följer:
Då lambdasensorerna före katalysatorn reglerar bensin/luft blandningen borde det inte vara någon katastrof i fall dom fungerar.
Sensorerna efter katalysatorn talar om, som jag förstår det, bara om för systemet om katalysatorn gör jobbet eller inte.
Bilen kommer ju inte gå igenom en besiktning på detta viset, men jag inbillar mig att det är det enda som egentligen blir problemet, eller har jag fel?
RAV4 2 Katalysatorfråga.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: RAV4 2 Katalysatorfråga.
Ja, det blir egentligen enda problemet.
Känt problem på dom i den åldern.
Katten är lite klen, och i kombo med hårt satta mjukvarukrav. Toyota gjorde en uppdatering för den i USA, men i Sverige fick man den bara tillsammans med ny kat. Jag tjatade till mig bara uppgraderingen i den 2002 vi hade då. Dom menade att det aaaaldrig skulle räcka. Tji fick dom.
Det var 2011-12 ish. Sen försvann den nog för flera på forumet har försökt på min inrådan. Eller så hat dom bytt mjukvarusystem som inte klarar äldre, kanske. (Spekulation)
Men den kan ändå ha godkända värden på sbp.
Brukar ta nått tiotal mil innan felkoderna kommer efter radering.
Man kan ju.....host.....släcka felkoden alldeles innan....host host. Är värdena bra behöver man ju inte ens ha särskilt dåligt miljösamvete.
Känt problem på dom i den åldern.
Katten är lite klen, och i kombo med hårt satta mjukvarukrav. Toyota gjorde en uppdatering för den i USA, men i Sverige fick man den bara tillsammans med ny kat. Jag tjatade till mig bara uppgraderingen i den 2002 vi hade då. Dom menade att det aaaaldrig skulle räcka. Tji fick dom.
Det var 2011-12 ish. Sen försvann den nog för flera på forumet har försökt på min inrådan. Eller så hat dom bytt mjukvarusystem som inte klarar äldre, kanske. (Spekulation)
Men den kan ändå ha godkända värden på sbp.
Brukar ta nått tiotal mil innan felkoderna kommer efter radering.
Man kan ju.....host.....släcka felkoden alldeles innan....host host. Är värdena bra behöver man ju inte ens ha särskilt dåligt miljösamvete.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 21 aug 2024, 16:34:31
- Bilmodell: RAV4
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Karasjok
- Land (Country): Norge
Re: RAV4 2 Katalysatorfråga.
Jag tänkte det samma . . . radera felkoden utanför besiktningshallen och satsa på att dom inte mäter avgasvärden.
Annars får man byta katalysator.
Ett annat problem är FuelTrim.
Jag tog fram freeze frame data med skannern och LongTermFuelTrim för båda bankar ligger på ungefär +14% vilket är lite högt.
Det normala ligger på -10 till +10 så systemet försöker kompensera för mager blandning vilket kan tyda på en luft eller avgasläcka före katten.
Då båda bankar har samma värde kan man också anta att läckan befinner sig på en plats i insuget som är gemensamt för båda bankar, om då inte avgasmanifolden läcker precis lika mycket på alla cylindrar.
Annars kan det vara smutsig MAF som inte hänger helt med och som skapar ett syreöverskott.
Annars får man byta katalysator.
Ett annat problem är FuelTrim.
Jag tog fram freeze frame data med skannern och LongTermFuelTrim för båda bankar ligger på ungefär +14% vilket är lite högt.
Det normala ligger på -10 till +10 så systemet försöker kompensera för mager blandning vilket kan tyda på en luft eller avgasläcka före katten.
Då båda bankar har samma värde kan man också anta att läckan befinner sig på en plats i insuget som är gemensamt för båda bankar, om då inte avgasmanifolden läcker precis lika mycket på alla cylindrar.
Annars kan det vara smutsig MAF som inte hänger helt med och som skapar ett syreöverskott.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: RAV4 2 Katalysatorfråga.
Den läcker inte i skarven mellan kat och avgasrör?
Det satt nån packning där med fjädrar minns jag.
Det är ganska nära analyssonderna och kan absolut ge felläsning av syrehalten.
Det satt nån packning där med fjädrar minns jag.
Det är ganska nära analyssonderna och kan absolut ge felläsning av syrehalten.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 21 aug 2024, 16:34:31
- Bilmodell: RAV4
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Karasjok
- Land (Country): Norge
Re: RAV4 2 Katalysatorfråga.
En liten update:
Åkte 18 mil på landsväg i dag och förbrukningen hamnade på 0,74 liter/mil.
Enligt Toyota skall denna motorn hamna på 0,73, så det här var ju bra.
Åkte 120 mil landsväg efter att ha köpt bilen och den hade då en förbrukning på 0,9 liter/mil vilket ju var döden i grytan.
Att byta den ena lambdan efter katten hjälpte nog.
Det enda jag gör nu är att byta luftfilter och göra ren MAF'en. Tvivlar på att jag har några vakum eller avgasläckor,-i så fall hade inte en så gammal motor haft en så bra förbrukning.
Åkte 18 mil på landsväg i dag och förbrukningen hamnade på 0,74 liter/mil.
Enligt Toyota skall denna motorn hamna på 0,73, så det här var ju bra.
Åkte 120 mil landsväg efter att ha köpt bilen och den hade då en förbrukning på 0,9 liter/mil vilket ju var döden i grytan.
Att byta den ena lambdan efter katten hjälpte nog.
Det enda jag gör nu är att byta luftfilter och göra ren MAF'en. Tvivlar på att jag har några vakum eller avgasläckor,-i så fall hade inte en så gammal motor haft en så bra förbrukning.
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Re: RAV4 2 Katalysatorfråga.
Om jag minns rätt, så har den motorn 4 st syresensorer. Och det var ett "ganska" vanligt problem att dom rasade. Tror vi bytte 2 st på vår Avensis -01. En på TKG garanti (som då var 15k mil), och den senare fick vi bekosta själva.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 21 aug 2024, 16:34:31
- Bilmodell: RAV4
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Karasjok
- Land (Country): Norge
Re: RAV4 2 Katalysatorfråga.
Det stämmer.
Det finns två sensorer före katten som reglerar luft/bränsle samt två diagnossensorer efter katten som kollar om katten gör sitt jobb.