Har en Toyota som uppfyller kraven för Toyota kvalitetsgaranti enligt:
https://biliatoyota.se/bilar/forsakring ... tsgaranti/
AC:n slutade att fungera i somras och efter undersökning hos auktoriserad versktad kom det fram att kondensor behöver bytas ut.
Problemet nu är att jag inte kan få någon aktuoriserad verkstad att åtgärda problemet, de slingrar sig hela tiden och skyller på att de inte kan få hem delen eller att de inte har tid (vilket inte stämmer då jag testat att ringa som inte garantiärende och då går allt att fixa inom en vecka).
Jag frågade dem och de får betalt av någon Toyota garanti avdelning, så det är inte det att de måste göra det gratis. Någon som vet varför de gör allt för att slippa (de försöker verkligen med helt osannolika ursäkter)?
Men viktigast av allt, hur kan jag få dem att uppfylla garantin och laga bilen?
Toyota kvalitetsgaranti
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Toyota kvalitetsgaranti
Har kondensorn ärgat eller rostat sönder tex borde garantin täcka. Det ska den inte göra på 10år.
Har den gått sönder av stenskott eller annan yttre påverkan gäller den ju inte.
Ev täcker din vagnskadeförsäkring då.
Annars får du betala själv.
Att dom inte vil/kanl låter ju märkligt.
Kan dom ha ställt undan alla AC maskiner kanske pga säsongen. ?
Men köra utan mediat i förstör kompressorn till slut, då den snurrar konstant på alla Toyota från typ 2007-nånstans.
Du kan ju höra med generalagenten i värsta fall.
Dom kan trycka på, men det är väl inte bästa sättet att få bra hjälp....
Har den gått sönder av stenskott eller annan yttre påverkan gäller den ju inte.
Ev täcker din vagnskadeförsäkring då.
Annars får du betala själv.
Att dom inte vil/kanl låter ju märkligt.
Kan dom ha ställt undan alla AC maskiner kanske pga säsongen. ?
Men köra utan mediat i förstör kompressorn till slut, då den snurrar konstant på alla Toyota från typ 2007-nånstans.
Du kan ju höra med generalagenten i värsta fall.
Dom kan trycka på, men det är väl inte bästa sättet att få bra hjälp....
Som micke nämner så byte eller inte på garanti beror på om det är ex yttre påverkan i form av stenskott eller liknande som gjort hål eller om det spruckit/ärgat hål.
Sen gällande din fråga om ersättningsbiten så är du helt rätt ute enligt vad jag själv fått nämnt till mig av en bekant på Toyota firma - dom får ersättning av Toyota europe/sweden (minns inte vad huvudkoncernen lyder under i Sverige) - så firman i sig behöver inte betala nått så. OM det är garanti ärende dvs.
Gällande AC maskiner så stämmer det delvis som micke nämner att många verkstäder ställer undan dessa vintertid, men samtidigt så känns det som att en auktoriserad Toyota firma bör kunna rulla fram maskinen igen vid ett aktuellt AC ärende. Inte så att det är storlek alá 40-fots container liksom.
Rådet är väl kanske att du hör dig för med andra Toyota firmor som känns seriösare och mer hjälpsamma för jag vet inte om det finns tvång för firma att "måste lösa" när det gäller ett garanti ärende eller om dom kan skylla på annat för att ev slippa en garanti sak.
Hör även med kundtjänst vad som gäller och inte kring vissa punkter.
Sen gällande din fråga om ersättningsbiten så är du helt rätt ute enligt vad jag själv fått nämnt till mig av en bekant på Toyota firma - dom får ersättning av Toyota europe/sweden (minns inte vad huvudkoncernen lyder under i Sverige) - så firman i sig behöver inte betala nått så. OM det är garanti ärende dvs.
Gällande AC maskiner så stämmer det delvis som micke nämner att många verkstäder ställer undan dessa vintertid, men samtidigt så känns det som att en auktoriserad Toyota firma bör kunna rulla fram maskinen igen vid ett aktuellt AC ärende. Inte så att det är storlek alá 40-fots container liksom.
Rådet är väl kanske att du hör dig för med andra Toyota firmor som känns seriösare och mer hjälpsamma för jag vet inte om det finns tvång för firma att "måste lösa" när det gäller ett garanti ärende eller om dom kan skylla på annat för att ev slippa en garanti sak.
-
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Tidigare använde sig Toyota av ett försäkringsbolag för TKG. För ish 10-15 år sedan sa en säljare att dom betalade in 5k per beg bil, som skulle få TKG garanti. (Som dom naturligtvis drog av vid inbyte, eller la på vid försäljning. Gissar jag högtBrumbrum skrev: ↑lör 12 okt 2024, 11:46:48 Som micke nämner så byte eller inte på garanti beror på om det är ex yttre påverkan i form av stenskott eller liknande som gjort hål eller om det spruckit/ärgat hål.