Sommardäck till Yaris ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
EnockNitti
Bilmodell: Yaris VTT-i
Årsmodell: 2013
PostOrt: enebyberg

Sommardäck till Yaris ?

Inlägg av EnockNitti »

Har en Toyota Yaris 1.33 2013.
Gillar den, skulle gilla den bättre om den inte bullrade så mycket.
Jag vet, alltid mycket buller i små bilar men.
Nu ska jag köpa nya sommardäck och undrar vilka erfarenheter som finns
med avseende vägbullret.
Vilka däck rekommenderar ni som inte är att alltför dyra.
Kör alltid lugnt( ännu lugnare om det är blött) så hur dom funkar i höga farter är ointressant.
riqe
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Sommardäck till Yaris ?

Inlägg av riqe »

Generellt brukar Goodyear och Michelin rulla tyst.
Finns även ett par lågprismärken som är ganska tysta men t.ex sunwide och laufenn men då tummar man troligen på andra egenskaper som grepp och livslängd.
Senast redigerad av riqe den mån 04 nov 2024, 14:13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Brumbrum
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrköping

Re: Sommardäck till Yaris ?

Inlägg av Brumbrum »

Generellt sett är just små bilar bullrigare än större, men inte nödvändigtvis. Däremot billigare bilar är det i regel alltid Vs dyrare premium bilar.

# Vad har du för däck på bilen idag? (gärna märke och modell)
# Vad är "inte allt för dyra" i ditt tycke? (kostnad för något är alltid relativt beroende på vem man frågar)
Vad som är hög fart och låg fart är också relativt, däremot så funkar skit däck i regel lika dåligt oavsett fart och däck är även nått jag kan tycka man inte ska snåla för hårt på då det kan spela stor roll när en händelse väl är framme.
Din nackdel är även att bilen i fråga är rätt lätt och planar därför förmodligen även lättare än en tyngre bil - även om många andra faktorer givetvis även spelar in.
Skriv svar