Startproblem Auris 2010 Diesel manuell, NDE150(H) (D4-D)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Totte757
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 10
PostOrt: Växjö

Startproblem Auris 2010 Diesel manuell, NDE150(H) (D4-D)

Inlägg av Totte757 »

Hej!

Sökt och sökt utan att finna ngn lämplig tråd. Min Toyota ville inte starta för 4 dgr sedan. Jag satte batteriet (som endast är 1 år gammal) på laddning i ett dygn. Fortfarande ingen skillnad. Tändning och allt går igång, men sedan klickar det bara. Hör inget från startmotorn. 1 dygn efter att batteriet är fulladdat går jag ut och letar upp en lång skruvmejsel som jag lyckas knacka lite försiktigt med mot startmotorn. Provar att starta och då går den igång direkt!

Hur knepigt är det att byta startmotorn? Sitter ju inte särskilt smidigt till. När jag försöker hitta lite nya startmotorer kommer det fram en hel drös olika varianter. från 1200:- och uppåt. Hur säkerställer man att man få rätt startmotor? Vinkel, tänder etc?

Vad tror ni, räcker detta som felsökning för att vara tillräckligt säker på att det är startmotorn? Hur säkerställer jag att jag får rätt startmotor? Är den knepig att byta ut med tanke på hur den sitter?

All återkoppling mottages tacksamt :-)

BTW: Toyota tar över 7000SEK att byta startmotor :-(
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Startproblem Auris 2010 Diesel manuell, NDE150(H) (D4-D)

Inlägg av Micke2 »

Går startmotorn efter en knack är kolen slitna.
Har ingen kontakt med kollektorn just då.

Återkommande så är det startmotorn.

Startmotorbyte brukar ha med åtkomst att göra.
Sitter den bra är det så enkelt som det ser ut.
Säljarsajter med bra priser har just ofta nackdelen sämre koll på detaljer. Därför listas ofta alla för modellen möjliga alternativ och köparen ska veta.

Går du in på en dyrare firma, alt, ringer Toyota för att få numret på startmotorn blir det enklare.
Då kan du söka på numret.

Du får lite vad du betalar för, så köp inte billigaste NoName.
Orginalpriset är inte bara ocker. Faktiskt.

För 7kkr är nog inte arbetskostnaden så jättestor gissar jag.
Dom köper inte kina NoName delar för sitt montage...
Totte757
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 10
PostOrt: Växjö

Inlägg av Totte757 »

Då var felet lokaliserat. Pluspolen på batteriet var inte ordentligt åtdraget. Kontaktytan blev för liten så det bara klickade i startmotorn. Lite klantigt av undertecknad att inte kolla det🙈
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Totte757 skrev: fre 03 jan 2025, 20:54:01 Då var felet lokaliserat. Pluspolen på batteriet var inte ordentligt åtdraget. Kontaktytan blev för liten så det bara klickade i startmotorn. Lite klantigt av undertecknad att inte kolla det🙈
Skönt med de enkla felen! Bra att du återkoppplade i tråden! :thumbup:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88