Full service värt det?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
phust
Bilmodell: corolla touring hybrid
Årsmodell: 2021
PostOrt: Floda

Full service värt det?

Inlägg av phust »

Nyligen köpte en 2021 corolla touring hybrid och är mycket nöjd med den. Den har kört 9.500mil. Allt funkar som den borde, men jag tänkte lägga in den på verkstad för att dubbelkolla att det inte finns något dolt problem som troligen fanns när jag köpte den.

Min fråga är skulle ni rekommendera lägga in den på full service hos Toyota? Kostar ca 5-7tk där jag bor. Den enda garanti som finns kvar, om jag fattar rätt, är den hybrid garanti som täcker bilen typ 500mil till.
riclin
Bilmodell: XV70 Facelift
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Full service värt det?

Inlägg av riclin »

phust skrev: tis 07 jan 2025, 14:52:23 Nyligen köpte en 2021 corolla touring hybrid och är mycket nöjd med den. Den har kört 9.500mil. Allt funkar som den borde, men jag tänkte lägga in den på verkstad för att dubbelkolla att det inte finns något dolt problem som troligen fanns när jag köpte den.

Min fråga är skulle ni rekommendera lägga in den på full service hos Toyota? Kostar ca 5-7tk där jag bor. Den enda garanti som finns kvar, om jag fattar rätt, är den hybrid garanti som täcker bilen typ 500mil till.
Nej, du får Toyota relax garanti om du servar på Toyota. Gäller 1500 mil, och förnyas när du servar på Toyota nästa gång. Förutsatt Toyotaservice kan du förlänga den upp till bilen är 10 år/20.000 mil, det som inträffar först. Är som en förlängd serviceaktiverad nybilsgaranti, dock utan lånebil vid reparation. Dock 30 dagars karens första gången du serviceaktiverar den, om bilen saknar garanti då. Då redan befintliga fel inte ingår. Så håll käften om att du tror det är något fel på bilen, och hoppas att Toyota inte hittar något på första servicen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Toyota har ju dock flera olika servicar,

Morsans yaris har ju fykllt 10 nu, men har bara gått ~3000mil, och enligt schemat skulle det göras n ganska stor service, men killen på toyota rekommenderade att hon bara gjorde en mindre service eftersom den gått så lite, även om det stod att det var dags för den stora.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013

Inlägg av Micke2 »

phust skrev: tis 07 jan 2025, 14:52:23 Nyligen köpte en 2021 corolla touring hybrid och är mycket nöjd med den. Den har kört 9.500mil. Allt funkar som den borde, men jag tänkte lägga in den på verkstad för att dubbelkolla att det inte finns något dolt problem som troligen fanns när jag köpte den.

Få den servad på Toyota eller fristående firma kvittar rent servicemässigt. Alla ska göra samma saker vid vissa mil/tid. Finns scheman för var modell.

Men som "riclin" säger, så rekomenderas Toyota av just Relax-anledningen så länge den är giltig.

Annars:
Luftfiltret till batterikylningen är en väldigt viktig servicepunkt som säkert kommer missas av hemservare i framtiden när bilarna blir äldre. Något att ha ögat på att det sker även på fristående firmor. Mindre fristående i synnerhet.
joachimf
Bilmodell: Corolla HSD
PostOrt: Vällingby
Land (Country): SE

Inlägg av joachimf »

Glenn skrev:Toyota har ju dock flera olika servicar,

Morsans yaris har ju fykllt 10 nu, men har bara gått ~3000mil, och enligt schemat skulle det göras n ganska stor service, men killen på toyota rekommenderade att hon bara gjorde en mindre service eftersom den gått så lite, även om det stod att det var dags för den stora.
Off topic:
Imponerad lite kört :o får man fråga hur lite hon kör, och hade det inte varit billigare att ta taxi de få gångerna?

Sent from my SM-F946B using Tapatalk

Brumbrum
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrköping

Inlägg av Brumbrum »

Glenn skrev: ons 15 jan 2025, 23:16:12 Toyota har ju dock flera olika servicar,

Det här är faktiskt nått jag själv funderat en del på till och från - annan service än vad schema faktiskt säger utifrån mil/tid.
Dom olika garantierna Toyota erbjuder grundar sig på att bilen blivit korrekt servad/följt service schemat som Toyota har. Det finns sen vissa punkter som lyder under mil/år där vissa saker ska göras, men det är i vissa fall vanligt att Toyota firmor gör annat om en bil rullat ex väldigt lite/körs väldigt lite.
Bränner inte den firman egentligen garanti biten då om man inte gör en service fullt ut som den är avsedd att göras?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Joshiegy skrev: ons 29 jan 2025, 10:58:08
Glenn skrev: Morsans yaris har ju fykllt 10 nu, men har bara gått ~3000mil, och enligt schemat skulle det göras n ganska stor service, men killen på toyota rekommenderade att hon bara gjorde en mindre service eftersom den gått så lite, även om det stod att det var dags för den stora.
Off topic:
Imponerad lite kört :o får man fråga hur lite hon kör, och hade det inte varit billigare att ta taxi de få gångerna?
Hon kör sällan, typ om hon ska storhandla eller besöka någon som bot en bit bort (typ mej), förr när hon sjöng i kör körde hon dit ibland med.

Kanske billigare, men det är väldigt praktiskt att bara ta sin bil och köra, och hennes carportplats kostar typ nån hundralapp i månaden.

Hon funderar dock på att sälja den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar