Hej, har en Rav4 från 2021.
Går in på Navigator men det står att det inte är tillgängligt. Nån som vet hur man gör?
Hur laddar man ner navigator?
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Re: Hur laddar man ner navigator?
Nu har jag inte så bra koll på RAV4 och hur det är på alla de modernare Toyotorna, men jag tror inte den har inbyggd navigator beroende på utrustningnivå?
Däremot borde du kunna få upp Waze eller Google Maps på skärmen om du kopplar in en Androidtelefon via USB-kabel, åtminstone fungerar det på min mors Yaris från 2020, och då fungerar Navigator-knappen, men du får nog starta kartappen på telefonen först så att den är igång i bakgrunden. (Går kanske med Iphone också, har inte haft anledning att prova). Testa och se vad som händer och berätta sen.
Däremot borde du kunna få upp Waze eller Google Maps på skärmen om du kopplar in en Androidtelefon via USB-kabel, åtminstone fungerar det på min mors Yaris från 2020, och då fungerar Navigator-knappen, men du får nog starta kartappen på telefonen först så att den är igång i bakgrunden. (Går kanske med Iphone också, har inte haft anledning att prova). Testa och se vad som händer och berätta sen.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
- Land (Country): Sverige
Står det navigation ej tillgänglig saknas hårdvaran i bilen var ett tillval vid beställning av ny bil.
Kostar ca 8-10k och är helt ärligt inte värt det.
Bättre och mer uppdaterade kartor om du ansluter telefonen via sladd och använder Apple carplay eller Android Auto och din egen favorti app för navigation.
Kostar ca 8-10k och är helt ärligt inte värt det.
Bättre och mer uppdaterade kartor om du ansluter telefonen via sladd och använder Apple carplay eller Android Auto och din egen favorti app för navigation.
-
- Bilmodell: Toyota Rav 4
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Karlstad
Ok! Fattar. Tack för svar
-
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Jag gillar Toyotas inbyggda GPS (Om man har den) Men Android Auto kartan är också väldigt bra. Fram till Toyotas senaste "Toyota Smart Connect" Som debuterade i Yaris Cross hösten 2021, och 2022 kom i bland annat C-HR, vanliga Yaris, Corolla, Corolla Cross. 2023 även i Rav 4. Så behövde Navigatorn vara iklickad vid köpet, om det var Touch 2 i bilen.
Med Smart Connect och Navigator vid köp ingick 4 års abonnemang, som sedan kommer behöver förnyas. Men bilar med smart Connect har alltid GPS, så där kan du starta ett kartabonnemang i efterhand, när du vill. Även om det inte var aktiverat vid köpet av bilen. Där är det OTA uppdateringar av kartan också. Så du har alltid senaste kartan automatiskt i bilen. Vilket du ju har med tex Android Auto också förstås. Kör man i städer, tex Stockholm. Så upplever jag Toyotas egen GPS helt överlägsen Android Auto (google). Men utanför Stockholm växlar jag över till Android Auto. Toyotas egen visar mycket tydligare vilken fil man ska ligga i när det är 4 filer, och massa avfarter. Kanske mindre viktigt i en mindre stad, med mindre trafik. Men med den trafik som är i Stockholm är detta ovärdeligt tycker jag.
Med Smart Connect och Navigator vid köp ingick 4 års abonnemang, som sedan kommer behöver förnyas. Men bilar med smart Connect har alltid GPS, så där kan du starta ett kartabonnemang i efterhand, när du vill. Även om det inte var aktiverat vid köpet av bilen. Där är det OTA uppdateringar av kartan också. Så du har alltid senaste kartan automatiskt i bilen. Vilket du ju har med tex Android Auto också förstås. Kör man i städer, tex Stockholm. Så upplever jag Toyotas egen GPS helt överlägsen Android Auto (google). Men utanför Stockholm växlar jag över till Android Auto. Toyotas egen visar mycket tydligare vilken fil man ska ligga i när det är 4 filer, och massa avfarter. Kanske mindre viktigt i en mindre stad, med mindre trafik. Men med den trafik som är i Stockholm är detta ovärdeligt tycker jag.