Yaris 1.0 2010 - Hydraulisk koppling kopplar inte ur helt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
annerborn
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 1999

Yaris 1.0 2010 - Hydraulisk koppling kopplar inte ur helt

Inlägg av annerborn »

Hej!
Min Yaris från 2010 med 1.0-litersmotorn och hydraulisk koppling verkar inte koppla ur helt längre.
På sistone har det gått trögt att lägga i växlarna och igår skorrade det när jag lade i backen trots att jag pressat kopplingspedalen i golvet.

Då det bara går trögt att lägga i växlarna när motorn är igång (men smidigt när motorn är avstängd) så tolkar jag det som att problemet är relaterat till kopplingen snarare än växellådan.

Som jag förstått det så delar bromssystemet och den hydrauliska kopplingen på samma hydralvätska. Innehållet i den behållaren ser klart och fint ut och nivån är vid "max"-markeringen.
Jag ser inget läckage vid kopplingens slavcylinder och det har inte gjorts något jobb på bromsarna på 1,5 år (som skulle kunnat släppa in luft i systemet).

Med det sagt känns det ju som att felet är någonstans vid lamellerna MEN när jag står med bilen på plan mark och försiktigt släpper upp kopplingen så tycker jag den varken verkar ta särskilt långt ner eller högt upp.

Här är en video på hur slavcylindern och "kopplingsarmen" rör sig när jag trycker på kopplingen. Ser det ut som den rör sig tillräckligt mycket för att koppla ur helt? Jag tycker rörelsen ser liten ut, men jag vet ärligt talat inte hur mycket den ska röra sig.
https://youtu.be/f8AyhCVDXLU
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Yaris 1.0 2010 - Hydraulisk koppling kopplar inte ur helt

Inlägg av Micke2 »

Kopplingen har en egen kammare innuti koppen.
Mycket svårt att se, och se aktuella nivån.
Man brukar få överfylla koppen (över max) innan det rinner över till den. Har man en spruta och kan suga ur till max igen kan man ju testa det.

Jag har på några bilar fått fylla kopplingens behållare trots att ingen läcka hittats, och sen har den fungerat.
Tom utan att luftas. Senaste var vår dåvarande RAV4 II.

Troligaste felet är dock huvudcylindern till kopplingen.
annerborn

Inlägg av annerborn »

Tack för tipset Micke2!

Den där kammaren för kopplingens hydraulvätska, går det att se nivån i den, till exempel genom att sätta en ficklampa mot någon del av behållaren? Jag har jag har tryckt en kraftig ficklampa mot behållaren från alla sidor och det ser ut att vara samma nivå i hela.

I morgon ska jag försöka få tag på rätt vätska och prova att överfylla och sedan suga ur till rätt nivå. Håller tummarna för att det löser problemet.
annerborn

Inlägg av annerborn »

Är det någon som vet exakt vilken specifikation det är på bromsvätskan jag bör toppa upp med. Den är bytt på Toyotaverkstad för 1,5 år sedan.
Går jag in på skruvat, autodoc eller liknande och slår på mitt regnumer så får jag en massa olika vätskor med olika specifikationer som förslag.
annerborn

Inlägg av annerborn »

Toyotaverstan sa att det enda kravet var DOT 4.
Jag åker nog till dem och köper en flaska för att vara säker på att jag inte blandar i nåt om inte lirar med den vätskan som är däri nu.
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013

Inlägg av Micke2 »

DOT4 och det kan du köpa var som helst.

Men det ska vara 4. Inte 4 komma någonting, för den har annan bas och blir helt fel.

Kanske kan gå att lysa med en ficklampa och skaka burken något för att se.

Du kansle har tur, men ha inte allt för stora förhoppningar.
Sannolikaste är ett fel i hydrualiken tyvärr.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Finsn afaik inga "revisioner" på DOT4 (däremot DOT5), dock kan man ibland hitta "DOT4 ESP" (tyskarna brukar gilla den).

Så den enda tveksamheten är väl om du ska ha ESP-vätska eller ej, men säger toyota bara "DOT4 or higher" så funkar typ DOT4, DOT4 ESP, DOT5.1, DOT 5.1 ESP, däremot ska du inte använda DOT1/2/3 eller DOT5.

Och ja, alla dessa är blandbara utom DOT5
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
annerborn

Inlägg av annerborn »

Här kommer en uppdatering av symtom och tester gjorda:

-Svårt att få i växlar när motorn är igång, men när motorn är avstängd går det enkelt att växla, både med och utan kopplingen nedtryckt
-Det skorrar när jag försöker lägga i backen

-Kopplingen verkar inte ta varken väldigt högt eller lågt
-Kopplingen slirar INTE när jag försöker accelerera på hög växel
-Om jag stillastående långsamt släpper upp kopplingen med 3an i och handbromsen åtdragen så börjar motorvarvet gå ner när jag släppt upp kopplingen lite och motorn dör lite innan jag släppt upp kopplingen hela vägen

-Pedalen känns normal och går som den ska
-Att pumpa på pedalen har ingen effekt
-Att vänta några sekunder med kopplingen nere innan växling hjälper inte
-Inga ljud hörs när kopplingen trycks ner eller släpps upp

-Kopplingsvätskan är på maxnivå och ser klar ut. Jag har överfyllt och sedan sugit ur till i nivå med max-markeringen
-Slavcylindern rör sig 15 mm när man trycker ner pedalen hela vägen

Lutar det åt att tryckplattan behöver bytas?
annerborn

Inlägg av annerborn »

Jag lämnade in bilen. Efter byte av kopplingssats menade mekanikern att det var urtrampningslagret som var problemet.

Kalaset gick på 9 320,- på den lokala autoexperten (att jämföra med den lokala Toyota-verkstadens offert på 17 531,-)
Skriv svar