Hej,
Problem med nyligen inköpt begagnad Toyota Yaris Verso. Den startade plötsligt inte en dag. Innan dess har det ibland inträffat att det krävts att den startat först på andra försöket. Nu senast fungerade allt utom just motorn vid start, dvs radio, intstrumentpanel etc. Hörs även ett klick vid varje start.
Batteri mätte OK samma med säkringar. Fick igång den efter att vi rullade igång den i hög hastighet och startade den. När vi sen stängde av den så var vi på ruta 1 dvs startat inte. Endast ett klick hörs och radio etc. är igång. Några tankar här? Är det klart startmotorn som behöver bytas? Hittar inte något sätt att komma åt att knacka på den. Alla tips välkomna!
Vh
TOYOTA YARIS VERSO, 1.3 (årsmodell 2000)
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön 09 feb 2025, 17:43:45
- Bilmodell: TOYOTA YARIS VERSO
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Hägersten
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: TOYOTA YARIS VERSO, 1.3 (årsmodell 2000)
Om batteriet är konstaterat ok (Steg1 och inte bara baserat på "att lamporna lyser") är steg 2 att verifiera att ström kommer till startmotorn utan restriktioner när den klickar. Alltså själva startmotorn klickar.
Inte bara i något relä eller liknande.
Jag brukar då FÖRST sätta en startkabel mellan batteriminus och motorns metall och testa för att utesluta dålig jordförbindelse.
Om ingen skillnad brukar jag sen mäta spänningen VID STARTMOTORN när en medhjälpare försöker. (Inte vid batteriet då., Det är isf mer en test av batteriet än av kabeln till startmotor)
Håller den rimlig spänning då, är felet i startmotorn.
Ibland kan man demontera den och putsa/vända startkontakten bakpå solenioden, men ibland måste man löda isär, och då är det svårare. Moderna startmotorer är generellt så.
Då rekomenderar jag byte, om man inte är lödkunnig.
Inte bara i något relä eller liknande.
Jag brukar då FÖRST sätta en startkabel mellan batteriminus och motorns metall och testa för att utesluta dålig jordförbindelse.
Om ingen skillnad brukar jag sen mäta spänningen VID STARTMOTORN när en medhjälpare försöker. (Inte vid batteriet då., Det är isf mer en test av batteriet än av kabeln till startmotor)
Håller den rimlig spänning då, är felet i startmotorn.
Ibland kan man demontera den och putsa/vända startkontakten bakpå solenioden, men ibland måste man löda isär, och då är det svårare. Moderna startmotorer är generellt så.
Då rekomenderar jag byte, om man inte är lödkunnig.