Hög bullernivå i kupén Corolla Sport Touring: Normalt? Åtgärda?

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Fiamma
Bilmodell: Toyota Corolla Sport Touring
Årsmodell: 2021
PostOrt: Linköping

Hög bullernivå i kupén Corolla Sport Touring: Normalt? Åtgärda?

Inlägg av Fiamma »

Hej!
Vet inte om inlägget hamnade i rätt forumdel nu, men det har ju med ljud att göra åtminstone.

Köpte min Toyota Corolla Sport Touring 1,8 (2021) förra året och upplevde bilen som ganska högljudd inne i kupén från start, vilket jag förvisso var förberedd på.

När det blev dags att införskaffa vinterdäck köpte jag ett par odubbade Good year med lågt dB (69). Det blev en klar förbättring mot original-Falken sommardäck som satt på när jag köpte bilen. Av nyfikenhet mätte jag bullernivån inne i kupén vid olika hastigheter och underlag. Blev lite lätt chockad. Förvisso med telefonen, så oklart hur korrekt det blir.

Vad säger ni här: är ljudnivåerna i nivå med vad man kan förvänta sig eller är det något som behöver åtgärdas? Ex hjulinställning eller liknande?

80 dB på 110-väg med dålig asfalt
78 dB på 110-väg med ok asfalt

78 dB på 90-väg med dålig asfalt
75 dB på 90-väg med ok asfalt

76 dB på 70-väg med dålig asfalt.
74 dB på 70-väg med ok asfalt

70 dB på 40-väg med dålig asfalt
65 dB på 40-väg med bra asfalt

Asfaltens kvalitet är min egen högst godtyckliga uppskattning.

Är det om allt är som man kan förvänta sig värt att ljudisolera ex dörrar, hjulhus med mera? Någon som gjort det? Tips och råd tas emot tacksamt!
riqe
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Hög bullernivå i kupén Corolla Sport Touring: Normalt? Åtgärda?

Inlägg av riqe »

De jag sett göra liknande operationer på brittiska toyota forumet har fått ner ljudet 2-3db, om det är värt det får vara upp till dig.

Man brukar vinna mer på mindre fälgar och högre däck med mjukare gummi (t.ex Goodyear eller Michelin) så det finns mer gummi som kan ta upp bullret. Lågprofil är ett elände för ljudnivån.

Det du förlorar är utseende samt att de mjukare däcken brukar ha kortare livslängd.
Brumbrum
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrköping

Inlägg av Brumbrum »

Värt mödan och kostnaden eller inte för gissningsvis några db är upp till var och en.
OM du ska ge dig på att börja dämpa, försök till att börja med att leta upp dem främsta oljudsområdena i kupen och börja där - så får du ut mer för pengarna och tiden s.a.s.
Som Riqe även nämner, se över däck och fälgar - det är första punkten du ska ta i tu med innan du börjar med ljudisolerande material.
Just dessa saker kan göra stor skillnad, samma sak med att ta en titt på hjulinställningar.
Minns jag rätt nu så är även db en ratio på 3/1, dvs sänker man 1db så blir upplevelsen 3ggr så hög.
riqe
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Inlägg av riqe »

Akustiska nyckeltal
Akustiska nyckeltal gällande momentannivå, alltså ljudnivå vid en specifik tidpunkt: 1–3 dB(A) upplevs som en knappt hörbar förändring – dock innebär 3 dB(A) en fördubbling av ljudenergin! 4–7 dB(A) upplevs som en märkbar förändring. 6 dB(A) i ökning innebär en fyrdubbling av ljudenergin. 8–10 dB(A) upplevs som en dubblering/halvering av bullret. 10 dB(A) motsvarar en 10-dubbling av ljudenergin.

REF https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... ch-buller/
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Även däck i samma dimension men olika modell och fabrikat kan göra ENORM skillnad i ljud..

Västa jag upplevt var när jag bytte från bridgestone potenza till good year eagle F1 på ena aeron, trodde nästan jag blivit döv eller nåt, ljudnivån sjönk otroligt mycket.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Fiamma

Inlägg av Fiamma »

Tack er för input!
Jag läste på det brittiska Toyota forumet utifrån vad du skrev riqe och vad de kommit fram till. Det ligger ju mycket i linje med vad ni alla skrev. Kom också på att jag pumpade i lite extra luft i vintras innan en fullpackad resa; trycket nu låg på 0,2 bar över rekommenderat. Efter justering mätte jag ljudnivån igen på samma sträckor och under liknande förhållanden. Resultatet visade generellt en minskning med 1–5 dB, mer påtaglig skillnad vid lägre hastigheter.

Så ja, som ni skriver har däcken stor påverkan på ljudnivån, och svensk asfalt verkar dessutom vara något mer högljudd än den i södra Europa. Mina mätningar ligger trots det i linje med vad britterna fått fram (ca 74-75dB på 90-väg), så inga problem eller något fel vad det verkar i alla fall.
(https://www.svd.se/a/bKPm7e/bullrigt-va ... lera-bovar)

Funderade kring vad du skrev Brumbrum att se över de värsta oljudsområdena i kupén. Jag upplever att ljudet vid högre hastigheter snarast kommer in via rutorna, än från golv och dörrar. Motvind ger flera dB i skillnad gentemot medvind exempelvis. Känslan är helt enkelt att däcken spelar större roll vid lägre hastigheter för ljudnivån och att asfalten och vindbrus påverkar mer i högre hastigheter. Störst skillnad kanske ett byte ut rutor och lister ge; väl kostsamt arbete för några få dB och smidigare att köpa en annan bil (vilket jag inte vill, då jag stortrivs i övrigt med bilen). En ljudisolering av dörrar och bagage kanske bara ger att andra ljud blir mer påtagliga och mer irriterande? Bättre med jämt om än högt brus.

Därmed kanske jag bör omformulera min urpsprungsfråga: finns det någon här som har ljudisolerat eller liknande efter att ni gjort vad man kan med däckbyte mm, som vill dela med er av erfarenheten?
Brumbrum
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrköping

Inlägg av Brumbrum »

Mja alltså en bil har områden av resonans och buller som är värre än andra områden. Dom låter och upplevs lite olika bara men ger i slutänden samma resultat - oljud s.a.s.
Vissa frekvenser av ljud hörs mer och vissa andra frekvenser mindre. Eller man kanske tom ska säga upplevs tydligare/mer "högt".
Man ska därför skilja på resonans dämpande och ljuddämpande då det funkar på lite olika sätt.
Ex att klä en hel bil i asfaltsmattor som många tror gör susen är fel väg.
Man vill åt både naken plåt som orsakar resonans samt tomma ytor som ex hålrum som absorberar och förstärker ljud.

Ska man gå all in så vibration/resonans dämpande material man sätter ex fläckvis på naken plåt, ex bagage området - reservbaljan, hjulhus osv.
Som sen toppas med dämpande material ovanpå.
Sen som du själv pratar om så är även rutlister och glas en bra sak att se över då dessa läcker mycket också.
Hade en Volvo tidigare med fabrikslaminerade rutor och upplevde den som lite tystare än gemene utan lamineringen, men samtidigt så har jag ingen referens för däck/lister etc etc mot andra s.a.s. Så jag har ingen aning om vad det i praktiken gjort mot ljudet i fråga mer än att den upplevdes tystare.
Tänk på att om du ger dig på glasbyte, befintliga lister och dörrar är avsedda för en viss tjocklek.
Tätande osv ger även mindre luft cirkulation och mer kondens iom det, så tänk även på det så du inte går in stenhårt och får område med liggande fukt på som kan ge mögel/fukt/rost fenomen.

Är ingen som helst expert på området utan har mer lite i bakhuvudet från förr när man pillade lite med billjud och liknande, samt saker man snappat upp genom åren.
Viktigt är dock att välja material med stor omsorg då en del bara är super hypad skröna och andra skrivs knappt nått om för att det ex kanske är ett svinigt dyrt material.
OM du är super seriös i dämpadet så skulle jag personligen nog råda dig att kontakta nån firma eller nått som sysslar med akustik i fråga, samt nån som kan mäta upp frekvenser och områden i bilen under färd i vissa hastigheter för att på så sätt lokalisera vart ingrepp skulle göra mest märkbar skillnad.

Lycka till och återkoppla gärna hur du går vidare i sak sen om du börjar pilla med dämpande :)
Fiamma

Inlägg av Fiamma »

Stort tack Brumbrum för all information!

Jag börjar med att se över sommardäcken utifrån vad det trots allt gav att bara se över däcktrycket på vinterdäcken. Lovar att återkomma med input beroende på vad jag fortsätter med därefter.
Skriv svar