Jag kan då säga att Volvo DrivE och t.ex. Peugeot 308 Diesel (Har kört båda och är imponerad, samma motor, annan låda) inte tillhör mina favoriter. Men de är snåla och betydligt piggare än en torktumlare eller en Prius.
Brorsan äger en Peugeot 308 Diesel med automatisk manuell låda (lite speciell) och denna bil är både bekväm att åka i och gör 0-100 på ungefär 10 sekunder vilket är snabbare än Priusen. Den är även billigare, snyggare, minst lika mycket utrustning om inte mer och faktiskt så funkar den.
Det var nån tidigare som sa att deras Prius drog 0,59 blandat. Men den ska dra 0,43 eller nåt sånt?
Brorsans drar max 0,5 och då är den inte mer än 1,5 månad gammal, alltså inte riktigt inkörd än. Även om han kör som Greta, 82, så är det bra. Kan tilläggas att den även har ett sportläge som gör att den drar ifrån min Supra...
Men det är jättebra om nån blir nöjd med sin Prius, men att kalla det en miljöbil tycker jag är att ta i. För man ska inte behöva accelerera upp på motorvägen till 90 km/h på en eftermiddag för att bilen ska dra så här lite. En bil ska dricka ungefär så mycket som tillverkaren säger vid normal körning.
Kan även tillägga att jag var på Mantorp igår, tog min pärons Skoda Octavia upp. I uppförsbacke till Borås, och i uppförsbacke från Mantorp till Jönköping + delarna där imellan låg jag mellan 120-150 km/h hela tiden, var även uppe i 180 ett tag. Då drog Octavian 0,73 (inte enligt färddatorn, alltså det jag tankade). Räknade även lite högt...
Så jag skulle vilja se en Prius åstadkomma det

Jag förstår att elmotorn är för stadskörning, men en bil ska kunna användas på många olika sätt och inte bara i stan, för så fort du kommer ut så har du ett rullande danskt kolkraftverk.
1,5 liter och 77 hästar är typ samma effektuttag som en sugisdiesel per liter, eller en bil från 60-talet.
Sen allt detta med att rädda miljön är bra, men bara om man lyckas med det, inte om man gör ett halvdant jobb.
Jag är Mercedesfrälst, till skillnad från halvjapanen Impreza

Men allt som görs för att minska utsläpp mm blir inte bättre än den svagaste länken.
Mercedes har t.ex. sina Blue Efficency motorer. En 1,8 liters kompressormatad bensinare som drar 0,68 liter milen. 184 hk och bilen väger 1615 kg. Dieslarna är ännu bättre. De har även en 3,5 liters V6a Blue Efficency på 292 hk som drar mellan 0,85 och 0,88 blandad körning med automat (en kritiker på nån tidning tyckte att 0-100 på 6,8s var för dålig prestanda för en familjebil med automat). Allting förbättras hela tiden, men om man bara förbättrar en punkt så kommer det fortfarande finnas äldre detaljer som kanske försämrar prestanda eller förbrukning.
Själva tekniken med hybrid är en bra idé men Lexus använde sig också av detta i sin otroligt fula SUV och fick ner förbrukningen rejält, men samtidigt så förbättrade de prestandan? Istället för att klämma i en mindre motor och dra ner på förbrukningen ännu mer använde de elmotorn för prestanda. Bilen dricker fortfarande hiskeliga mängder och då är ju själva hybridtekniken på vift...
Hur bra Toyota kommer göra Prius vet jag inte, men jag kommer aldrig äga en, hiskeliga reservdelspriser och jag har för mig att man bara leasade batterpacket i bilen eller nåt sånt.. Man äger ju inte ens bilen i helhet..