Sida 2 av 2

Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE

Postat: tis 22 jul 2014, 21:11:18
av JPH
Panneldarn skrev:När du bytte tändkablar, kollade du fördelare o rotor då?
Jag hade ett liknande fel på en bil en gång och när jag tittade i fördelarlocket var det nån porös oxid på metallpiggarna, dessutom var det brännmärken på rotorns metalltunga :?
Det kan vara det som spökar
Misständer motorn fortfarande ibland och händer det oberoende av varvtal? Nu kan jag verkligen inte mycket om motorer, men om din fördelare i princip fungerar på samma sätt som hos en fördelare i en Volvo B18-motor så skulle förklaringen kunna vara att om rotorn är dålig så märks det tydligare vid låga varvtal för då blir strömöverföringen sämre inne i fördelaren, men vid höga varvtal trycks "rotorarmarna" ut av centrifugalkraften och kontakten blir bättre och motorn misständer mindre ofta. Vet inte vad de egentligen kallas, det är en slags strömförande armar som vippar ut när rotorn snurrar. Det kanske ser annorlunda ut i MR2:ans fördelare.

Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE

Postat: tor 14 aug 2014, 08:57:19
av krutis
Vanliga fel på mr2erna är

Tändkablar
Rotor
Fördelare
Tändspole

Och anledning till det är att man är för snål att byta dom vid service haha :lol:

Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE

Postat: tor 14 aug 2014, 10:03:57
av Dale
krutis skrev:Vanliga fel på mr2erna är

Tändkablar
Rotor
Fördelare
Tändspole

Och anledning till det är att man är för snål att byta dom vid service haha :lol:
Men då e de väl inte fel på m2erna utan ägarna? ;) :lol: