Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94 [löst]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94

Inlägg av Nizzehult »

Sant. Då byter man ju också ut bromsvätskan (inte bromsoljan, nåt sånt existerar inte) ;)

Fick en liten överraskning i går när dottern plötsligt kom hem så nu blir det till att ge sig på eländet.
Fick ett tips på en bromsluftare som sägs funka suveränt bra som jobbar med undertryck:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... re-191531/
169 spänn är ju heller inget att snacka om. Inget söl blir det heller.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Nizzehult skrev:Sant. Då byter man ju också ut bromsvätskan (inte bromsoljan, nåt sånt existerar inte) ;)

Fick en liten överraskning i går när dottern plötsligt kom hem så nu blir det till att ge sig på eländet.
Fick ett tips på en bromsluftare som sägs funka suveränt bra som jobbar med undertryck:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... re-191531/
169 spänn är ju heller inget att snacka om. Inget söl blir det heller.
Jag har en variant av den (betydligt dyrare dock). Tycker inte den fungerar jättebra då det är svårt att se när det är bubbelfritt. Det läcker gärna in lyft antingen via gängorna på luftnippeln eller vid gummidutten där det ska bli tätt. Säkert bra på bilar där man är rädd att trampa sönder huvudbromscylindern på, men jag föredrar den gamla hederliga varianten med en som trampar och en som vrider på nippeln.
Hur gör egentligen proffsen?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige

Inlägg av Bempa »

Proffsen trycksätter bromssystemet via bromsvätskebehållaren, eller använder liknande apparatur som biltema länken där man suger ut m.h.a vacuum
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Har ägnat kvällen åt att ta bort den gamla bromsrören.
Inte tvärgjort kan jag säga....
Båda luftningsnipplar lossnade direkt så det började bra. Sen fick jag upp en (1) av återstående fyra anslutningar.
Har en speciell öppen nyckel som är gjord för detta - det gick inte att klippa röret och smälla in en hylsa eftersom det då inte fanns plats för spärrskaftet.
Rengjorde, sprayade och väntade.
Till slut hade sexkanterna ändå blivit runda i kanterna eftersom den öppna nyckeln släppt några gånger.
Men så hittade jag unversialverktyget: en Bacho rörtång!
Dom är ju konstruerade så att ju mer man vrider, desto mer skär räfflorna in i det man klämmer åt och då det fanns tillräckligt med svängrum i hjulhuset så var en sådan operation möjlig.
Snart hade jag fått bort samtliga muttrar. Rören är 300mm förresten, ska åka och handla dessa i morgon.
Sätta folie i huvudcylindern för att få bromsvätskan stående i röret funkade dåligt. Det som däremot funkade var att gänga in en M10x1 (fingängad) i hålet när man tagit bort den gamla. Funkade som en stopp.
Vad ska man smörja gängorna med för att slippa bråka på detta vis om det blir aktuellt igen? Kopparpasta?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Såja! Nu är båda rör bytta. Nu kan nog inte Bilprovningen säga nåt. 40,-/st är ju inga pengar.

Har förresten en annan Corolla -96 där ena bromsslangen bak ska bytas. Den ser ju ut som an vanlig, standardiserad 300mm bromsslang med Biltema har den inte....
Nåväl, jag försökte lossa muttrarna på dessa idag bara för att se hur de sitter. Luftningsnippeln: inga problem.
Ena slangänden: Gick direkt.
Men så andra änden...den som går mot samma rör som jag nyss bytte på andra Corollan. Nix. Drog t o m sönder den öppna specialnyckeln som jag köpt!
Har borstat och sprayat och ska testa igen i morgon, är inte like brådis med denna bil.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Nizzehult skrev:Såja! Nu är båda rör bytta. Nu kan nog inte Bilprovningen säga nåt. 40,-/st är ju inga pengar.

Har förresten en annan Corolla -96 där ena bromsslangen bak ska bytas. Den ser ju ut som an vanlig, standardiserad 300mm bromsslang med Biltema har den inte....
Nåväl, jag försökte lossa muttrarna på dessa idag bara för att se hur de sitter. Luftningsnippeln: inga problem.
Ena slangänden: Gick direkt.
Men så andra änden...den som går mot samma rör som jag nyss bytte på andra Corollan. Nix. Drog t o m sönder den öppna specialnyckeln som jag köpt!
Har borstat och sprayat och ska testa igen i morgon, är inte like brådis med denna bil.
Kommer du åt med rörtången men inte med spärrskaft? Då är det nog läge att skaffa smidigare spärrskaft. :)

Jag har gjort liknande operation på slangarna, sågar av slangkopplingen med bågfilen så att man får på en 6-kants hylsa, brukar dock sällan vara några problem att lossa direkt på bromsoket. Däremot kopplingen mot bromsröret brukar vara nära på omöjligt, så ska man byta slang brukar man åka på att byta röret också.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Inlägg av tobo »

Känner igen det där. De där öppna bromsrörsnycklarna (åtminstone Biltema) funkar inte. Käftarna fjädrar (öppnar sig) när man tar i. Däremot en skarp polygrip eller rörtång är riktigt bra (om nu man inte klipper och lossar med sexkanthylsa). Tänk om bilfabrikanterna satte dit kopparrör direkt...
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Neblade skrev: Kommer du åt med rörtången men inte med spärrskaft? Då är det nog läge att skaffa smidigare spärrskaft. :)

Jag har gjort liknande operation på slangarna, sågar av slangkopplingen med bågfilen så att man får på en 6-kants hylsa, brukar dock sällan vara några problem att lossa direkt på bromsoket. Däremot kopplingen mot bromsröret brukar vara nära på omöjligt, så ska man byta slang brukar man åka på att byta röret också.
Nja, nu hade jag börjat med Biltemas öppna nyckel först och när den "kuggade över" så skadades kanterna så pass mycket att en hylsa inte gjorde någon nytta. Hade jag börjat med att klippa av röret och trä på hylsan hade detta nog aldrig hänt....
Jag tänkte i morgon ta en 10mm 1 1/4" sexkantshylsa och slipa upp en öppning med den med vinkelslipen, sen trär jag på den på kopplingsmuttern och drar med rörtången...vitsen med detta är att jag skonar muttern (när den ska återanvändas som i mitt fall).
Plan B blir att byta även röret.

För några år sen köpte jag Biltemas 3/8" hylsnyckelsats - med litet och smidigt spärrskaft - och det är banne mig en av de bästa investeringar som jag gjort! Tillräckligt stark för att ta i och liten nog att komma åt överallt. Rekommenderas! 71012 heter den idag och den är inte 100% identisk med min, tror t o m att denna har några fler hylsor!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Nu har jag bytt bromsslang (och rör) även på den andra Corollan. Då jag hade lite tidsbrist så försökte jag ragga upp en bromsslang i stan i går. Gick inget vidare. Man kunde få fram en till tidigast tisdag. Sökte man på Biltemas sökmotor genom regnr så fick man heller inga träffar på bromsslangar över huvud taget till denna bil.
Men jag åkte till Biltema och bad dem gå igenom sortimentet och när dom plockade fram en slang till Mazda så sken jag upp; den var exakt identisk som till Corollan, både i längd, faststättning och gäng! (den heter 66279 tror jag, kostade 109,-).
Så nu sitter den där. Bytte även korta röret som går till oket eftersom jag inte fick upp kopplingen mellan slang -> rör.

Att såga upp en (billig) hylsa och göra spår i den gick inget vidare, hylsans materiel är av för låg kvalitet så allt ger vika när man vrider. Så det fick bli rörtången igen.... ;)

Kan alltså vara bra att känna till att Mazdas bromsslangar passar vissa Toyota. :thumbup:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar