Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94 [löst]
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94 [löst]
Dottern (som inte bor i stan) fick nedslag på båda bromsrör bak på besiktningen. Tack ock lov bara dom korta bak, inte dom längsgående långa.
När jag besökte henne för någon vecka sen så såg jag att rören var rätt korta, några dm bara och sitter rätt åtkomligt till.
Sprayade alla anslutningar med Biltemas X5 innan jag åkte.
Nu tänkte jag försöka skaffa fram rätt rör så att den som ska byta dem har rätt sort redan från början.
Bilen är alltså en Corolla 1.6 -94 med trummor bak. Ingen ABS.
Biltema har billiga, färdiga rör i olika längder och med varierande nipplar. Blir mycket enklare att införskaffa än att bygga rör själv.
Är det någon här som vet vilken längd och typ det ska vara så kan jag fixa fram dessa till henne i förväg.
Att plocka bort rören, mäta och sedan åka och köpa går givetvis men jag tänkte försöka spara lite tid.
Hur stora är chanserna att få bort rören/anslutningarna (och luftningsnippeln) utan gas/bågfil/rörtång/sprängdeg och ett gäng svordomar? På vissa bilar så brukar nipplarna öppna sig hur lätt som helst - oavsett hur jävliga dom ser ut - medan det på andra bilar i princip är lögn i h-e att få upp nåt utan våld och elände. Mitt sprayande har säkert förbättrat oddsen men hur stora är chanserna att det rullar på utan större problem tror ni?
När jag besökte henne för någon vecka sen så såg jag att rören var rätt korta, några dm bara och sitter rätt åtkomligt till.
Sprayade alla anslutningar med Biltemas X5 innan jag åkte.
Nu tänkte jag försöka skaffa fram rätt rör så att den som ska byta dem har rätt sort redan från början.
Bilen är alltså en Corolla 1.6 -94 med trummor bak. Ingen ABS.
Biltema har billiga, färdiga rör i olika längder och med varierande nipplar. Blir mycket enklare att införskaffa än att bygga rör själv.
Är det någon här som vet vilken längd och typ det ska vara så kan jag fixa fram dessa till henne i förväg.
Att plocka bort rören, mäta och sedan åka och köpa går givetvis men jag tänkte försöka spara lite tid.
Hur stora är chanserna att få bort rören/anslutningarna (och luftningsnippeln) utan gas/bågfil/rörtång/sprängdeg och ett gäng svordomar? På vissa bilar så brukar nipplarna öppna sig hur lätt som helst - oavsett hur jävliga dom ser ut - medan det på andra bilar i princip är lögn i h-e att få upp nåt utan våld och elände. Mitt sprayande har säkert förbättrat oddsen men hur stora är chanserna att det rullar på utan större problem tror ni?
Senast redigerad av Nizzehult den ons 27 aug 2014, 10:46:11, redigerad totalt 1 gånger.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Finnns original också, förr i tiden va dom inte så dyra alls.. numera vet jag dock inte, men värt att ringa och kolla hos en åf tycker jag
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Inte dyra alls är ett väldigt relativt begrepp.
Dottern har alltså inga pengar över och måste fixa detta så billigt det bara är möjligt.
Biltemas rör kostar från 40,- och jag har svårt att tänka mig att Toyota kan matcha detta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 60-660260/
Dessutom bor hon i princip inom gångavstånd från Biltema medan Toyota ligger flera mil bort...
Och som sagt: då det finns en uppsjö olika längder och typer av nipplar så vore det guld om någon visste exakt vad som behövdes för ändamålet.
Dottern har alltså inga pengar över och måste fixa detta så billigt det bara är möjligt.
Biltemas rör kostar från 40,- och jag har svårt att tänka mig att Toyota kan matcha detta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 60-660260/
Dessutom bor hon i princip inom gångavstånd från Biltema medan Toyota ligger flera mil bort...
Och som sagt: då det finns en uppsjö olika längder och typer av nipplar så vore det guld om någon visste exakt vad som behövdes för ändamålet.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: tis 15 feb 2011, 19:34:55
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2011
- Ort: Gunnebo
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Misstänker att Biltema kör med samma betäcknkng som wurth o berner
Så både A-nipplar o TX-nipplar funkar.
Så 2st A-nipplar (M10x1 gänga) o dubbelkona i båda ändarna.
Längden vet jag inte, mäter aldrig utan har de gamla röret som referens när jag gör dom.!
Men mät längden sen e de ju bara o gå o köpa.!
Kolla även så du får loss luftnippelen innan så du inte står där sen.!
Så både A-nipplar o TX-nipplar funkar.
Så 2st A-nipplar (M10x1 gänga) o dubbelkona i båda ändarna.
Längden vet jag inte, mäter aldrig utan har de gamla röret som referens när jag gör dom.!
Men mät längden sen e de ju bara o gå o köpa.!
Kolla även så du får loss luftnippelen innan så du inte står där sen.!
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Jag brukar passa på att byta luftnippeln, men det kanske är överkurs. Men kan spara byte av bromsok eller en massa krångel i framtiden.
Enklast för att få bort rören brukar vara att klippa av det gamla röret nära nippeln och använda en 6-kantshylsa för att lossa. Har aldrig misslyckats hittills med att få loss dem så. Öppen nyckel fungerar dock sällan bra.
Klipper man av det gamla röret nära nippeln så har man ju en bra mall för hur det nya röret ska se ut.
M10x1 brukar det vara på toyotorna, aldrig träffat på något annat men har aldrig skruvat Corolla.
Enklast för att få bort rören brukar vara att klippa av det gamla röret nära nippeln och använda en 6-kantshylsa för att lossa. Har aldrig misslyckats hittills med att få loss dem så. Öppen nyckel fungerar dock sällan bra.
Klipper man av det gamla röret nära nippeln så har man ju en bra mall för hur det nya röret ska se ut.
M10x1 brukar det vara på toyotorna, aldrig träffat på något annat men har aldrig skruvat Corolla.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Korta rör bak Corolla 1994 € 7.52 (47323-12250 & 47324-12210)
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1994_T ... _4708.html
Eller från € 3 om man googlar lite.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1994_T ... _4708.html
Eller från € 3 om man googlar lite.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Tack för det! Nu blev det lite enklare.
Att mäta röret är ju ingen större svårighet men att be henne göra det....njää.....
Jag blir dock lite oroad över en sak: det går ju även två rör längs hela bilen och bak till "avlämningspunkterna" strax före dessa korta rör. Tänk om det är dessa han menar?
På besiktningsprotokollet så står det "Bromsrör bak, båda sidor rostskadade" men kan det då vara de som löper efter bakaxeln?
Hade jag bilen här så kunde man kanske se var han hade varit och karvat men som sagt; det har jag ju inte....
Jodå, jag har även sprayat luftnipplarna och vet att man egentligen ska börja med dem.
Att klippa bromsrören och använda sexkanthylsa brukar vara den bästa metoden. Men allt kan ju jävlas....
Att mäta röret är ju ingen större svårighet men att be henne göra det....njää.....
Jag blir dock lite oroad över en sak: det går ju även två rör längs hela bilen och bak till "avlämningspunkterna" strax före dessa korta rör. Tänk om det är dessa han menar?
På besiktningsprotokollet så står det "Bromsrör bak, båda sidor rostskadade" men kan det då vara de som löper efter bakaxeln?
Hade jag bilen här så kunde man kanske se var han hade varit och karvat men som sagt; det har jag ju inte....
Jodå, jag har även sprayat luftnipplarna och vet att man egentligen ska börja med dem.
Att klippa bromsrören och använda sexkanthylsa brukar vara den bästa metoden. Men allt kan ju jävlas....
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Tjena.
Bara ett tips:
På äldre bilar med tveksam luftnippel, brukar jag ta ur beläggen på oket som röret ifråga går till, och bromsa ut kolvarna så mycket som möjligt. När sen röret eller slangen är bytt, så trycker jag tillbaka kolvarna.
Oljan i oket räcker att trycka upp all luft i koppen, om inte allt rinner ut.
Med de längsgående rören går det nog inte.
Oljan "hänger" ganska bra i röret, om man sätter plastfolie mellan lock och kopp, så det blir tätt.
Tänk dig ett sugrör du sätter fingret över.
Då kan du lyta det ur glaset med vätskan kvar, till du släpper fingret.
Har aldrig misslyckats.
Se till att få ut kolvarna så mycket som möjligt utan att de trillar ur.
Då är det inte kul.
Detta kräver dock skivbromsar.
Bästa är givetvis att lufta i nippeln med trycksatt kärl, men funkar inte nippeln....
Micke.
Bara ett tips:
På äldre bilar med tveksam luftnippel, brukar jag ta ur beläggen på oket som röret ifråga går till, och bromsa ut kolvarna så mycket som möjligt. När sen röret eller slangen är bytt, så trycker jag tillbaka kolvarna.
Oljan i oket räcker att trycka upp all luft i koppen, om inte allt rinner ut.
Med de längsgående rören går det nog inte.
Oljan "hänger" ganska bra i röret, om man sätter plastfolie mellan lock och kopp, så det blir tätt.
Tänk dig ett sugrör du sätter fingret över.
Då kan du lyta det ur glaset med vätskan kvar, till du släpper fingret.
Har aldrig misslyckats.
Se till att få ut kolvarna så mycket som möjligt utan att de trillar ur.
Då är det inte kul.
Detta kräver dock skivbromsar.
Bästa är givetvis att lufta i nippeln med trycksatt kärl, men funkar inte nippeln....
Micke.
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Nu är detta trumbromsar men jag förstår hur du menar.
Vitsen är då om jag förstår dig rätt att du använder bromsvätskan som finns i oket och trycker tillbaka den till huvudcylindern när allt är klart för att så att säga trycka all eventuell luft tillbaka den vägen. Ett slags "bakvänt" luftande om jag förstår dig rätt? Rätt smart om det nu funkar (vilket det verkar göra). En annan fördel är väl att man kan göra det helt själv. Skulle man åka på att behöva byta de längsgående rören - Gud förbjude - så kan man kanske hälla i bromsvätska i huvudbehållaren och låta det fylla det nya röret, sen tar man folien och stoppar flödet, sätter ihop rören och skjuter sedan tillbaka bromsvätskan med samma metod?
Jag funderade på en annan smart sak som man enkelt skulle kunna tillverka (som är en utveckling av din plastfolie):
När man lossar en bromsledning så börjar det ju obönhörligen på att sippra ut bromsvätska där och snabbar man sig inte så tömmer man snart såväl ledningen som huvudbehållaren.
Men: om man i stället kunde skapa ett undertryck i systemet så stannar ju vätskan kvar!
Då tänkte jag att man skaffar ett extra lock till huvudcylindern och borrar hål i det och sätter fast någon typ av nippel, sedan sätter man en typ av gummiboll på denna som står i förbindelse med hålet via en slang.
Sen trycker man ihop blåsan och monterar på locket och voilá så har man ett litet undertryck som håller vätskan kvar i rören! Undertrycket ska alltså vara väldigt litet annars sugs all vätska in i huvudcylinderns behållare när röret är öppet. Alternativet är att sätta en liten plugg där så länge, då gör det inget om undertrycket är stort.
Vitsen är då om jag förstår dig rätt att du använder bromsvätskan som finns i oket och trycker tillbaka den till huvudcylindern när allt är klart för att så att säga trycka all eventuell luft tillbaka den vägen. Ett slags "bakvänt" luftande om jag förstår dig rätt? Rätt smart om det nu funkar (vilket det verkar göra). En annan fördel är väl att man kan göra det helt själv. Skulle man åka på att behöva byta de längsgående rören - Gud förbjude - så kan man kanske hälla i bromsvätska i huvudbehållaren och låta det fylla det nya röret, sen tar man folien och stoppar flödet, sätter ihop rören och skjuter sedan tillbaka bromsvätskan med samma metod?
Jag funderade på en annan smart sak som man enkelt skulle kunna tillverka (som är en utveckling av din plastfolie):
När man lossar en bromsledning så börjar det ju obönhörligen på att sippra ut bromsvätska där och snabbar man sig inte så tömmer man snart såväl ledningen som huvudbehållaren.
Men: om man i stället kunde skapa ett undertryck i systemet så stannar ju vätskan kvar!
Då tänkte jag att man skaffar ett extra lock till huvudcylindern och borrar hål i det och sätter fast någon typ av nippel, sedan sätter man en typ av gummiboll på denna som står i förbindelse med hålet via en slang.
Sen trycker man ihop blåsan och monterar på locket och voilá så har man ett litet undertryck som håller vätskan kvar i rören! Undertrycket ska alltså vara väldigt litet annars sugs all vätska in i huvudcylinderns behållare när röret är öppet. Alternativet är att sätta en liten plugg där så länge, då gör det inget om undertrycket är stort.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Längd och typ på bromsrör bak? Corolla -94
Tjena.
Jo, ett undertryck i koppen kan hjälpa, men du måste lufta ändå, så du hjälps nog inte så mycket i detta fallet.
Med trumbromsar är det nippeln som gäller, hur dålig den än är.
Kan vara bra att oljan rinner ur också. Då blir oljan bytt 100%.
Micke.
Jo, ett undertryck i koppen kan hjälpa, men du måste lufta ändå, så du hjälps nog inte så mycket i detta fallet.
Med trumbromsar är det nippeln som gäller, hur dålig den än är.
Kan vara bra att oljan rinner ur också. Då blir oljan bytt 100%.
Micke.