Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ang felkoder måste det väl ändå gå att avläsa genom att kortsluta polerna i något diagnosurtag som på alla celicor osv??
Jag har tyvärr inte koll på corollans diagnossystem men säkerligen måste det ju finnas.
På celican kortsluter man som sagt 2 poler i diagnosurdaget och sedan räknar man när motorlampans blinkningar och får ut en kod ex 54 såfår man läsa vad den betyder.
Det måste ju vara rätt väg att kolla vad för felkod man får innan man börjar byta delar slumpmässigt...
Köp en verkstadshandbok, de är oslagbara, Speciellt toyotaoriginal böckerna men de är ju egentligen inte för privat bruk . Haynes brukar ju ha till de flesta bilar o corollan är ju inte direkt en udda bil
Larco skrev:Ang felkoder måste det väl ändå gå att avläsa genom att kortsluta polerna i något diagnosurtag som på alla celicor osv??
Jag har tyvärr inte koll på corollans diagnossystem men säkerligen måste det ju finnas.
På celican kortsluter man som sagt 2 poler i diagnosurdaget och sedan räknar man när motorlampans blinkningar och får ut en kod ex 54 såfår man läsa vad den betyder.
Det måste ju vara rätt väg att kolla vad för felkod man får innan man börjar byta delar slumpmässigt...
Köp en verkstadshandbok, de är oslagbara, Speciellt toyotaoriginal böckerna men de är ju egentligen inte för privat bruk . Haynes brukar ju ha till de flesta bilar o corollan är ju inte direkt en udda bil
Jag är ju inte alls hemma i det här med att kortsluta och avläsa felkoder.
Jag vet att Corollan har en liten box där det står "diagnostics". Sen har jag ingen aning om var där i man hittar något att kortsluta. Inte heller lär jag bli klokare på en felkod tror jag.
Om jag lyckas kortsluta något, så kan jag alltså se på motorlampans blinkningar att det blir en viss felkod, som i sin tur ska förklara vad som är fel?
Låter lite väl avancerat för mig
Jag har kommit fram till att termokontakten gör så att fläkten inte fungerar.
När jag kopplar ur den, så sätter fläkten igång.
När jag kopplar in den under tiden fläkten går, stängs den av direkt.
Har nu beställt en sådan på mekonomen - hoppas det hjälper.
Min fråga ang. motorlampan kvarstår. Jag har funderingar kring lambdasonden som någon skrev, då den verkade väldigt rostig och det såg ut som att en mutter saknades.
Kan någon kanske förklara för mig varför en lambdasond på biltema (universal) går på 500kr men en lamdasond från adcenter, mekonomen eller meca går på 1800kr eller mer? Skiljer de sig så markant i kvalitet, eller är det inte ens samma typ av sond?
felkoder på dessa bilar läses ut genom att man öppnar diagnos boxen. i locket står förklaring över pin uttag.
du ska kortsluta (med en tunn kabel går bra) TE1 och E1.
när dessa två uttag är ihopsatta så vrider du igång tändningen. nu ska din motorlampa få fnatt och börja blinka.
blinkar den snabbt i jämn tackt som 1 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1 så visar den inga fel.
visar den 1 - 1 paus 1 paus 1 - 1 paus 1 osv så har du koden 2-1 vilken betyder lambdafel. det finns några andra möjliga koder också såklart men de har jag inte i huvudet. hoppas du förstår. har lika svårt att förklara varje gång..
inte samma sond antagligen.. sitter en ganska ovanlig fästnings anordning på dessa.fläns med två muttrar. de flesta andra bilar har hela sonden som gänga som biltemas t.ex
fredrik mkIII skrev:då ska vi fördjupa oss i detta ännu en gång
felkoder på dessa bilar läses ut genom att man öppnar diagnos boxen. i locket står förklaring över pin uttag.
du ska kortsluta (med en tunn kabel går bra) TE1 och E1.
när dessa två uttag är ihopsatta så vrider du igång tändningen. nu ska din motorlampa få fnatt och börja blinka.
blinkar den snabbt i jämn tackt som 1 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1 så visar den inga fel.
visar den 1 - 1 paus 1 paus 1 - 1 paus 1 osv så har du koden 2-1 vilken betyder lambdafel. det finns några andra möjliga koder också såklart men de har jag inte i huvudet. hoppas du förstår. har lika svårt att förklara varje gång..
Tack för tipset.
Jag ska ut och kortsluta lite nu och försöka skriva ner felkoden som lär komma upp.
Har du kanske alla felkoder någonstans eller vet vad man ska googla på för att förstå vad som är sönder?
Apropå sonden, så ser jag att den här fästanordningen verkar gå att ta av och sen "trä" över den från biltema. Men jag är inte helt hundra på det.
Antagligen får jag köpa sonden på biltema och se om det överhuvudtaget går att få dit. Om inte, lämna tillbaka den och försöka hitta en lågmilare av bilen på någon skrot.
Men, nu är det dags för att kolla diagnostiklampan.
11 - ECU Momentary interrupt in power to ECU
12 - RPM No "NE" or "G" signal to ECU for 2 sec after engine cranked
13 - RPM No "NE" signal to ECU above 1000 rpm
14 - IGN No "IGF" signal to ECU 8-11 times
21 - O2 Detection of oxygen sensor deterioration
22 - WTR Open or short in Water Temp Sensor
24 - AIR Open or short circuit in Air Temp Sensor
25 - O2 Excessive Lean Air Fuel Ratio
26 - O2 Excessive Rich Air Fuel Ratio
31 - AFM Open circuit or short in VC signal
32 - AFM Open circuit or short in E2 signal
35 - TRB Open or short circuit in Pressure Sensor
41 - TPS Open or short circuit in VTA signal
42 - SPD Vehicle Speed Sensor
43 - STA No starter signal over 800 RPM starting
51 - IDL No "IDL" or A/C signal
52 - KNK Open or short circuit in Knock Sensor
53 - KNK Knock control in ECU faulty
tjao men varför knackar den tro?? du kanske skulle göra en tändnings inställning. har du tillgång till stroposkopslampa? isåfall bygla TE1 och E1. då ställs täntning på grundtändläge. nu kan du se om tändningen är rätt med tändlampan.. rätt tändläge brukar vara märkt på motorhuvens undersida långt fram.
fredrik mkIII skrev:tjao men varför knackar den tro?? du kanske skulle göra en tändnings inställning. har du tillgång till stroposkopslampa? isåfall bygla TE1 och E1. då ställs täntning på grundtändläge. nu kan du se om tändningen är rätt med tändlampan.. rätt tändläge brukar vara märkt på motorhuvens undersida långt fram.
mvh fredrik
Hej
Jag har ingen aning. Vad betyder ens Open or short circuit in Knock Sensor ? Och vad är en Knock Sensor?
Är det dyrt om det ska bytas?
Nej, jag har ingen sådan lampa, vad det nu kan tänkas vara för någonting.
Jag har ingen aning om var jag ska kolla heller.