Ny här på forumet som jag lyckligtvis hittade genom lite googling. Trevligt med ett svenskt forum för toyotaägare

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kanske känner igen eller vet lösningen på.
Jag har länge haft en kylare som behövts bytas, men jag har hållt koll på vätskenivån i kylaren och även temperaturmätaren på instrumentpanelen (det gäller en Toyota Corolla 1.6 Sedan, 1993 års modell).
Nyligen började kylaren läcka ut kylarvätskan rätt snabbt, men jag såg väl till att fylla upp med jämna mellanrum och fortsatte min monitorering av tempen.
Igår, efter 20 minuters färd på motorvägen, tändes motorlampan. Jag körde väl 3-5 minuter med lampan tänd för att hitta lämplig plats att ställa bilen. Precis innan jag stannade, tändes även oljelampan. Jag tyckte att bilen lät lite underligt, men det kan bara varit inbillning.
Jag ställde bilen en stund, konstaterade att den var helt tom för kylarvätska och hällde således på vatten i både expansionsbehållaren och kylaren efter 30 minuters "avsvalkning". Dock var kylare och liknande fortfarande kokande hett och det byggdes direkt upp ett tryck i kylaren så att jag knappt fick på kylarlocket. Varmt blev det också. Trots att bilen stått 30-40min med öppen motorhuv.
Jag startade upp bilen som vanligt, dock lite hackande. Motorlampan hade släckts och var även släckt under de 3-4 minuterna bilen stod på tomgång. Jag testade att köra långsamt längs vägrenen, men efter bara 20-30 sekunder tändes lampan igen.
Bilen fick stå och sen bärgas till närmsta serviceverkstad som var toyotacenter. Där fick den stå över natten.
Jag ringde dit idag och fick höra att de fyllt på med vatten (då den igen var helt tom) och startat bilen och att den fungerade på tomgång och att de bara snabbt tittat att det inte kom vatten ur toppackningen.
Servicekillen sa att kylaren var helt förstörd och att den behövdes att bli utbytt, men att han inte kunde svära på att det var fler saker.
Jag åkte dit för att hämta hem den (och byta kylare själv). Jag kollade även oljan, både genom öppningen i motorblocket och mätstickan för att se om det fanns något vitt där i, men inget sådant hittades.
Jag startade bilen och precis som innan är motorlampan släckt. Jag körde ca 500M, sen tändes motorlampan och temperaturen på mätaren gick upp till hälften - från helt kall med en körsträcka på knappt 500M.
Så, med det här långa inlägget undrar jag;
Kan det räcka med att byta kylaren, eller låter det även som ett termostatproblem? Låter det som ett typiskt kylarproblem?
Hur ter sig bilen om tex vattenpumpen ej fungerar?
Är det nästan ett säkert kort att det är vitt i oljan om vatten kommit in?
Med den här bristfälliga informationen, kan man konstatera att motorn fortfarande är hel?
Tack på förhand och tack för att det finns människor som ni som faktiskt hjälper folk i nöd - gratis

/Martin