Är det kylaren som är kaputt eller annat?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
martin_b
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993

Är det kylaren som är kaputt eller annat?

Inlägg av martin_b »

Hej,

Ny här på forumet som jag lyckligtvis hittade genom lite googling. Trevligt med ett svenskt forum för toyotaägare :)

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kanske känner igen eller vet lösningen på.

Jag har länge haft en kylare som behövts bytas, men jag har hållt koll på vätskenivån i kylaren och även temperaturmätaren på instrumentpanelen (det gäller en Toyota Corolla 1.6 Sedan, 1993 års modell).
Nyligen började kylaren läcka ut kylarvätskan rätt snabbt, men jag såg väl till att fylla upp med jämna mellanrum och fortsatte min monitorering av tempen.
Igår, efter 20 minuters färd på motorvägen, tändes motorlampan. Jag körde väl 3-5 minuter med lampan tänd för att hitta lämplig plats att ställa bilen. Precis innan jag stannade, tändes även oljelampan. Jag tyckte att bilen lät lite underligt, men det kan bara varit inbillning.

Jag ställde bilen en stund, konstaterade att den var helt tom för kylarvätska och hällde således på vatten i både expansionsbehållaren och kylaren efter 30 minuters "avsvalkning". Dock var kylare och liknande fortfarande kokande hett och det byggdes direkt upp ett tryck i kylaren så att jag knappt fick på kylarlocket. Varmt blev det också. Trots att bilen stått 30-40min med öppen motorhuv.
Jag startade upp bilen som vanligt, dock lite hackande. Motorlampan hade släckts och var även släckt under de 3-4 minuterna bilen stod på tomgång. Jag testade att köra långsamt längs vägrenen, men efter bara 20-30 sekunder tändes lampan igen.
Bilen fick stå och sen bärgas till närmsta serviceverkstad som var toyotacenter. Där fick den stå över natten.
Jag ringde dit idag och fick höra att de fyllt på med vatten (då den igen var helt tom) och startat bilen och att den fungerade på tomgång och att de bara snabbt tittat att det inte kom vatten ur toppackningen.
Servicekillen sa att kylaren var helt förstörd och att den behövdes att bli utbytt, men att han inte kunde svära på att det var fler saker.

Jag åkte dit för att hämta hem den (och byta kylare själv). Jag kollade även oljan, både genom öppningen i motorblocket och mätstickan för att se om det fanns något vitt där i, men inget sådant hittades.
Jag startade bilen och precis som innan är motorlampan släckt. Jag körde ca 500M, sen tändes motorlampan och temperaturen på mätaren gick upp till hälften - från helt kall med en körsträcka på knappt 500M.

Så, med det här långa inlägget undrar jag;

Kan det räcka med att byta kylaren, eller låter det även som ett termostatproblem? Låter det som ett typiskt kylarproblem?
Hur ter sig bilen om tex vattenpumpen ej fungerar?
Är det nästan ett säkert kort att det är vitt i oljan om vatten kommit in?
Med den här bristfälliga informationen, kan man konstatera att motorn fortfarande är hel?

Tack på förhand och tack för att det finns människor som ni som faktiskt hjälper folk i nöd - gratis :-)

/Martin
Johannes Rydberg
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Är det kylaren som är kaputt eller annat?

Inlägg av Johannes Rydberg »

kan ju vara vatten pumpen som är kass oxå kanske. hur som helst om tempen går upp så fort så är det en luftbubbla i systemet. det blir så när man fyller på utan att lufta ibland kan det gå bra och det sköter sej själv men oftast inte.
martin_b

Inlägg av martin_b »

Johannes Rydberg skrev:kan ju vara vatten pumpen som är kass oxå kanske. hur som helst om tempen går upp så fort så är det en luftbubbla i systemet. det blir så när man fyller på utan att lufta ibland kan det gå bra och det sköter sej själv men oftast inte.

Okej. Tack så mycket för svaret. Det där med att lufta kylaren berättade en kompis också, så det ska vi väl titta på lite snabbt. Jag är verkligen en novis när det kommer till bilmek, men jag känner ändå att ett kylarbyte borde gå att utföra av mig själv. Jag har inte direkt tummen mitt i handen.
Men, vattenpump säger du... Det är inte alls lika lätt att byta va? Förstått det som att man måste kränga av en hel del prylar då och även kamrem och liknande måste flyttas. Är jag helt ute och reser?
Kan man ta reda på om det är pumpen på något sätt?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

martin_b skrev:
Johannes Rydberg skrev:kan ju vara vatten pumpen som är kass oxå kanske. hur som helst om tempen går upp så fort så är det en luftbubbla i systemet. det blir så när man fyller på utan att lufta ibland kan det gå bra och det sköter sej själv men oftast inte.

Okej. Tack så mycket för svaret. Det där med att lufta kylaren berättade en kompis också, så det ska vi väl titta på lite snabbt. Jag är verkligen en novis när det kommer till bilmek, men jag känner ändå att ett kylarbyte borde gå att utföra av mig själv. Jag har inte direkt tummen mitt i handen.
Men, vattenpump säger du... Det är inte alls lika lätt att byta va? Förstått det som att man måste kränga av en hel del prylar då och även kamrem och liknande måste flyttas. Är jag helt ute och reser?
Kan man ta reda på om det är pumpen på något sätt?
Att byta termostat är i princip standard när en motor har kokat då den oftast pajar då.
Satsa på att lufta systemet ordentligt. Ha kupévärmen av o kör motorn tills kylfläkten startar, fyll hela tiden på vatten i kylet så nivån hålls uppe. Använd gärna en tratt i kylet då nivån går ner och upp. Sen när termostaten öppnar såpass mycket att nivån sjunkit så sätter du på full värme i kupén o kör motorn tills du känner att där kommer värme. Låt sedan motorn svalna och fyll upp igen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
martin_b

Inlägg av martin_b »

PierreW skrev: Att byta termostat är i princip standard när en motor har kokat då den oftast pajar då.
Satsa på att lufta systemet ordentligt. Ha kupévärmen av o kör motorn tills kylfläkten startar, fyll hela tiden på vatten i kylet så nivån hålls uppe. Använd gärna en tratt i kylet då nivån går ner och upp. Sen när termostaten öppnar såpass mycket att nivån sjunkit så sätter du på full värme i kupén o kör motorn tills du känner att där kommer värme. Låt sedan motorn svalna och fyll upp igen.
Hej och tack för ditt svar.
Är den proceduren du beskriver även nödvändigt om jag byter kylare och termostat samtidigt?

/martin
Johannes Rydberg
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån

Inlägg av Johannes Rydberg »

javisst . att lufta behövs nästan med engång när man råkat tömma ur för mkt kylvätska i samband med kokning eller byte av kyl vatten pump termostat.

en regel är att kommer det ingen värme i kupen du måste ha full värme på . kommer det ingen värme så är det luft bubbla. och kör du med bilen och värmen fösvinner lite periodvis ochs en helt så dröjer det inte många min förän temp mätaren drar iväg. så värmen i kupen är en bra varnings signal och test att allt är som det ska.

vatten pumpen drivs troligen av kamremm . kan vara lite mek it att fixa . jag har faktiskt aldrig bytt just vatten pump på en framhjuls driven bil. har mestadels ägt bakhuls drivna.
martin_b

Inlägg av martin_b »

Tack för era förslag. Kanon!
Men... här kommer en uppdatering:

Har nu bytt kylaren och termostaten. Jag har inte testkört bilen, så jag vet inte om motorlampan tänds, men fläkten går inte igång. Så, något är skumt.
Det kommer ingen värme i kupén heller, trots att full värme är på.

Som den novis man är, står jag nu här och sliter av det lilla hår som finns kvar.

Någon som har idéer eller tips?

Tacksam för svar.
/Martin
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur

Inlägg av fredrik mkIII »

kass vattenpump då?

men något som är intressant är vad det kan vara för felkod som kommer när du kört några meter... jag tror aldrig jag hört talas om någon felkod som uppenbarar sig av för hög temp eller tryck... däremot lambdasond kan varna så.. men brukar oftast varna direkt. iaf på de jag varit med om.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
martin_b

Inlägg av martin_b »

fredrik mkIII skrev:kass vattenpump då?

men något som är intressant är vad det kan vara för felkod som kommer när du kört några meter... jag tror aldrig jag hört talas om någon felkod som uppenbarar sig av för hög temp eller tryck... däremot lambdasond kan varna så.. men brukar oftast varna direkt. iaf på de jag varit med om.

mvh fredrik
Vattenpumpen tror jag fungerar (med vikt på tror), då vatten uppenbarligen pumpas runt i kylaren och motorn - vilket det inte borde gjort om den varit sönder, right?

Precis, "felkoden" är ju enbart att motorlampan tänds. Bilen är trots allt 17 år gammal, så några andra felkoder finns det inte.
Lambdasond - det lät underligt. Kan en felaktig sådan (finns de ens på bilen?) orsaka att fläkten inte startar och att kupévärmen inte går igång?

En sak värd att notera är att igår, innan jag bytte både kylare och termostat, kom det varmluft från kupéfläkten men motorfläkten startade inte då heller.
Idag, efter termostat- och kylarbyte så kommer det inte ens varmluft.
En dum fråga; måste kylarlocket vara på när man testar kupévärme och motorfläkt?
martin_b

Inlägg av martin_b »

Uppdatering:

Kylaren fungerar. Termostaten fungerar. Kupévärmen fungerar.

Fläkten fungerar fortfarande inte. Jag kom underfund med att det har den nog inte gjort på länge.

Problemet med att motorlampan tänds är kvar, dock har jag kommit fram till en sak som förbryllar mig;

Motorlampan tänds enbart när dioden går över från grön economy till orange vad det nu är, men det som slukar mer bensin.
Jag testade med att köra lugnt i ettan och tvåan och sen komma upp i ett varvtal runt 4000-5000 varv - likaså i friläge. Då tänds ej lampan. Men så fort jag gasar för mkt, så att dioden går från ekonomikörning till icke ekonomi, tänds motorlampan. Den släcks efter att jag stängt och startat bilen och håller sig släckt tills dess att jag än en gång trycker för mkt på gaspedalen.

Jag är helt vilse nu.
Någon som har en idé?
Är det den där förbaskade lambdasensorn någon snackade om?

Och varför går inte fläkten? El-fel? Säkring? Jag har kollat dem och hittar ingen som är kass.

Väldigt tacksam för svar.

Mvh,
Martin
Skriv svar