Hur beräknas snittförbrukningen?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Hur beräknas snittförbrukningen?

Inlägg av cheetah1 »

På Avensisen från 01 nollställer den sig iaf inte själv, men det kanske är annorlunda på dom..
Bezt
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Inlägg av Bezt »

Men är det inte så att bara för att Volvo inte resettas mellan tankningar så har den bara historik på de 100 sista milen eller så.
Jag tycker också att det är smart att den nollställer sig vid varje tankning, då stämmer ju km-räknaren bättre som visar hur långt man har kvar att köra på tanken. Nollställer den inte och har lång historik och du t.ex. gasar extra mycket på en tankning eller kör med släpkärra så kommer du få soppatorsk fast den visar att du kanske har 50 km kvar innan förmodad tom tank.
MPM
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2006

Inlägg av MPM »

På Volvo hänger den ihop med den ena sträckmätaren om jag minns rätt. Så, när man nollställer sträckan nollställs snittförbrukningen också. Som jag skrev tidigare gillar jag egentligen valmöjligheter... Volvos system ger möjlighet att nollställa själv vid varje tankning och på det viset "kopiera" Toyotas system. Med Toyotas system är man "låst" till hur Toyota bestämt att det ska räknas.
Skriv svar