Hur beräknas snittförbrukningen?
Hur beräknas snittförbrukningen?
Köpte min Corolla Verso (2006) i januari och upptäcker fortfarande små frågetecken varje då och då. Har ett tag varit väldigt förvirrad med siffrorna som visades som genosnittlig bensinförbrukning och har nu förstått att den nollställs varje gång jag tankar. Ska det verkligen vara så? Känns ganska meningslöst i så fall, tycker jag... Eller är det något fel med den?
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
Re: Hur beräknas snittförbrukningen?
de ska nollställa sig när du tankar. helt riktigt. jag anser att det är en bra lösning då den alltid håller sig uppdaterad då. anledningen till att den finns är ju för att man ska veta hur man ska köra för att bilen ska gå så billigt som möjligt.
din exakta snittförbrukning får du fram genom att räkna själv ett par tankningar
mvh fredrik
din exakta snittförbrukning får du fram genom att räkna själv ett par tankningar
mvh fredrik
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Tackar för svaret men uppenbarligen lyckades jag inte formulera frågan rätt. Jag ifrågasätter inte nyttan med funktionaliteten utan tycker helt enkelt att den tappar mycket av den nyttan pga automatiska nollställningar.
På alla andra bilar som jag kört beräknas förbrukningen kontinuerligt, dvs. över obegränsat många tankningar och nollställs endast när man själv väljer att manuellt göra så. Visst kan man räkna själv ett par tankningar som du föreslår men då kan man lika gärna notera både hur mycket man tankat och hur många mil man kört - och räkna allt för hand...
Jag hoppades nästan att det var något "fel" med min bil men nu vet jag i alla fall att det är menat att fungera på det viset på Verso.
På alla andra bilar som jag kört beräknas förbrukningen kontinuerligt, dvs. över obegränsat många tankningar och nollställs endast när man själv väljer att manuellt göra så. Visst kan man räkna själv ett par tankningar som du föreslår men då kan man lika gärna notera både hur mycket man tankat och hur många mil man kört - och räkna allt för hand...
Jag hoppades nästan att det var något "fel" med min bil men nu vet jag i alla fall att det är menat att fungera på det viset på Verso.
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Eh, beräknas kontinuerligt? De gör min om med om man har den i rätt läge. Trycker man på en knapp så ser man hur lång man har innan soppan tar slut, en gång till å man har snittförbrukningen sen man tanka sist å så vidare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Alltså, utan att nollställas vid tankning. T.ex. på en V70 ser man alltid snittförbrukningen sedan senaste manuella nollställningen. Med andra ord, om man inte nollställt det alls på ett helt år ser man snittförbrukningen för hela året.
- Dale
- Siteadmin
- Kontakt:
Aha, men de verkar ju korkat? Man vill väll veta det mellan tankningarna å då sköter ju Toyota de me automatik.MPM skrev:Alltså, utan att nollställas vid tankning. T.ex. på en V70 ser man alltid snittförbrukningen sedan senaste manuella nollställningen. Med andra ord, om man inte nollställt det alls på ett helt år ser man snittförbrukningen för hela året.

Fast vi alla är ju olika me.

Daniel Nämnd 070-6298598
Jo, vi är verkligen olika...
Om jag t.ex. bilar genom Europa och kör typ 5000 mil totallt, vill jag gärna veta snittförbrukningen för hela resan - inte för varje tankning.
Med V70 har man fortfarande möjlighet att nollställa själv vid varje tankning om man vill.
Med Verso har man inte möjlighet att få det andra beteendet...
Jag röstar alltid för fler valmöjligheter...
(Fast jag älskar min Verso ändå så jag får väl leva med den som den är...)

Om jag t.ex. bilar genom Europa och kör typ 5000 mil totallt, vill jag gärna veta snittförbrukningen för hela resan - inte för varje tankning.
Med V70 har man fortfarande möjlighet att nollställa själv vid varje tankning om man vill.
Med Verso har man inte möjlighet att få det andra beteendet...
Jag röstar alltid för fler valmöjligheter...
(Fast jag älskar min Verso ändå så jag får väl leva med den som den är...)

- Dale
- Siteadmin
- Kontakt:
Hehe, tur vi e lite olika, hur tråkig å perfekt vore världen annars? Borde ju gå å välja automatisk nollning och manuell kanske? Då skulle då du och jag vara nöjda. 

Daniel Nämnd 070-6298598
-
- Bilmodell: Supra
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Askim, Göteborg
Enbart bra att ha en snittförbrukning i färddatorn som inte återställs automatiskt om man har 2 st. På mina pärons Octavia återställer sig snittförbrukningen efter ett par timmar, och man kan då märka hela tiden hur man ska köra som billigast, men den har ju även momentanförbrukning som är väldigt bra.
Sen stämmer de aldrig på pricken i förbrukning, vissa kommer rätt nära, men alltid enklast att räkna själv.
Sen stämmer de aldrig på pricken i förbrukning, vissa kommer rätt nära, men alltid enklast att räkna själv.
-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
hatar också denna funktion på toyota. jag vill tex nolla när jag vill för att kolla olika förbrukningar beroende på körsätt väg hast
ps går att lura denna funktion om du parka i en brant backe med minst halvtank. funkar inte alla gånger dock
ps går att lura denna funktion om du parka i en brant backe med minst halvtank. funkar inte alla gånger dock
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016