Re: Byta drivknut
Postat: ons 28 okt 2009, 22:16:41
Som sagt, du måste lossa krängningsstaget och bärarmen för att kunna vika ut hela fjäderbenet och få drivaxeln fri från navet. När det är gjort så lossade vi inre drivknutsdamasken och slog på drivaxeln i riktning mot fjäderbenet och
när vi gjort det så virade vi in hela inre drivknuten i plastfolie ( för att undvika att lagren trillar isär ) och sen satte vi hela axeln med drivknutar i ett skruvstäd och slog oss trötta på yttre drivknuten.
Efter 10 min så slog vi allt vi vågade och lite till, då sprack själva huset i knuten som drivaxeln går in i. 2 slag till så var axeln loss, dit med ny låsring och knackade i axeln igen, klart för montering.
Toyota säljer endast drivaxel med drivknutar så jag kan tänka mig att dom vet om problematiken.
Men få ur axeln hel och slå sönder fanskapet till drivknut, var noga med att inte träffa själva axeln.
när vi gjort det så virade vi in hela inre drivknuten i plastfolie ( för att undvika att lagren trillar isär ) och sen satte vi hela axeln med drivknutar i ett skruvstäd och slog oss trötta på yttre drivknuten.
Efter 10 min så slog vi allt vi vågade och lite till, då sprack själva huset i knuten som drivaxeln går in i. 2 slag till så var axeln loss, dit med ny låsring och knackade i axeln igen, klart för montering.
Toyota säljer endast drivaxel med drivknutar så jag kan tänka mig att dom vet om problematiken.
Men få ur axeln hel och slå sönder fanskapet till drivknut, var noga med att inte träffa själva axeln.