Sida 2 av 2

Re: Byta drivknut

Postat: ons 28 okt 2009, 22:16:41
av Jonex
Som sagt, du måste lossa krängningsstaget och bärarmen för att kunna vika ut hela fjäderbenet och få drivaxeln fri från navet. När det är gjort så lossade vi inre drivknutsdamasken och slog på drivaxeln i riktning mot fjäderbenet och
när vi gjort det så virade vi in hela inre drivknuten i plastfolie ( för att undvika att lagren trillar isär ) och sen satte vi hela axeln med drivknutar i ett skruvstäd och slog oss trötta på yttre drivknuten.
Efter 10 min så slog vi allt vi vågade och lite till, då sprack själva huset i knuten som drivaxeln går in i. 2 slag till så var axeln loss, dit med ny låsring och knackade i axeln igen, klart för montering.

Toyota säljer endast drivaxel med drivknutar så jag kan tänka mig att dom vet om problematiken.
Men få ur axeln hel och slå sönder fanskapet till drivknut, var noga med att inte träffa själva axeln.

Re: Byta drivknut

Postat: mån 08 feb 2010, 23:24:46
av tubrik
Okej.. Denna låsring. Sitter den bara innerst på axeln... Drivknuten sticker den bara istucken?

Re: Byta drivknut

Postat: tis 09 feb 2010, 10:12:54
av Jonex
Mm, det är splines så det är bara trycka dit nya drivknuten, låsringen hamnar ju längst in i knuten.
Finns inte chans att få isär det utan våld, bergssäker konstruktion.
Satsa på att knäcka "bladen" som håller kulorna i bakkant på knuten, det fogas en del våld.
Men glöm inte att vira plast ( hårt ) runt inre knuten, annars kommer dom kulorna att trilla bort när du slår på andra knuten
om du sätter den i ett skruvstäd.

Re: Byta drivknut

Postat: tis 09 feb 2010, 13:17:56
av tubrik
Då ja tog bort drivknuten efter hjullagerhaveriet så var de bara plocka bort den å knacka lite gran så åkte den ut. Sen tryckte ja in axeln å kände efter hur pass de kändes inuti där. Men de vart lugtn för ingen kula hade hoppat ur eller nå så. :)