Byta drivknut
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:57:43
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: 172 38
- Land (Country): Sverige
Byta drivknut
Jag ska byta drivknutar på en Toyota Celica 1994 .
Jag har tagit bort centrum-muttern, broms-oket och lättat på övre kulleden.
Jag hoppas att detta räcker för att byta drivknuten.
Just nu har jag två problem.
Problem 1) Jag kan inte få bort drivknutens axel.
Jag har tagit bort centrum-mutter som sitter på drivaxeln.
Jag har använt en avdragare från Biltema och dragit av bara faaannn...
Jag har dragit så hårt att avdragarens axel böjer sig lite lätt.
Jag har nog dragit med flera ton på avdragaren, men axeln släpper i alla fall inte !
Tänker jag fel, är det någon skruv som man ska ta bort eller ?
Problem 2) Jag får inte bort drivaxeln som kommer ifrån växellådan och
som går in i drivknuten. Är det inte bara att dra ut den ? Sitter det någon som låser den eller är det bara kraft som behövs ?
Jag har tagit bort centrum-muttern, broms-oket och lättat på övre kulleden.
Jag hoppas att detta räcker för att byta drivknuten.
Just nu har jag två problem.
Problem 1) Jag kan inte få bort drivknutens axel.
Jag har tagit bort centrum-mutter som sitter på drivaxeln.
Jag har använt en avdragare från Biltema och dragit av bara faaannn...
Jag har dragit så hårt att avdragarens axel böjer sig lite lätt.
Jag har nog dragit med flera ton på avdragaren, men axeln släpper i alla fall inte !
Tänker jag fel, är det någon skruv som man ska ta bort eller ?
Problem 2) Jag får inte bort drivaxeln som kommer ifrån växellådan och
som går in i drivknuten. Är det inte bara att dra ut den ? Sitter det någon som låser den eller är det bara kraft som behövs ?
- Bilagor
-
- Den nya drivknuten som jag ska montera
- Ny drivknut1mini.jpg (106.12 KiB) Visad 6483 gånger
-
- Bild för problem nummer 2
- Drivknut1mini.jpg (96.74 KiB) Visad 6484 gånger
-
- Bilden visar avdragen som används för beskrivningen av problem 1
- Avdragare1small.jpg (139.1 KiB) Visad 6482 gånger
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta drivknut
För det första så måste du lossa de 2 bultarna som håller fast navet i fjäderbenet, och sedan vika ner hela navet. Drivaxeln lär ha rostat fast lite i hjullagret men det brukar räcka att klappa till den med en stor plastklubba.
När du fått ur drivaxeln ur navet då skall det räcka att klubba till knuten innifrån och ut. Sitter en liten låsring som håller kvar knuten på axeln. Vissa Toyota modeller går det inte köpa lös knut av den enkla anledningen att den inte går att få loss, då säljes en drivaxel utan inre knut istället.
När du fått ur drivaxeln ur navet då skall det räcka att klubba till knuten innifrån och ut. Sitter en liten låsring som håller kvar knuten på axeln. Vissa Toyota modeller går det inte köpa lös knut av den enkla anledningen att den inte går att få loss, då säljes en drivaxel utan inre knut istället.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Byta drivknut
Har en Corolla AE92 där jag inte får bort yttre knuten men kan för mitt liv inte hitta denna låsring? Sitter det en låsring där och i så fall var?PierreW skrev:Sitter en liten låsring som håller kvar knuten på axeln. Vissa Toyota modeller går det inte köpa lös knut av den enkla anledningen att den inte går att få loss, då säljes en drivaxel utan inre knut istället.
Behövs förresten specialverktyg/press för att byta hjullager på samma modell eller kan man knacka ut det för hand?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:57:43
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: 172 38
- Land (Country): Sverige
Re: Byta drivknut
På problem 1)
Inte en chans att drivaxeln släpper med en plastklubba !
Jag har använt avdragaren och spänt upp den med säkert 10 ton och
samtidigt klappat på ordentligt med en vanlig hammare.
Jag läste att vissa tillverkare limmar drivaxeln med komponentlim och att man behöver 25 ton för att få ut axeln.
Kan detta stämma och gäller det för Toyota.
På problem 2)
Jag har tagit bort övre kulleden och det verkar vara fullt möjligt att få ut drivknuten genom att vika vika drivaxeln nedåt.
Men problemet är att axeln sitter fast.
Jag är lite rädd att inre drivknuten släpper när man rycker och sliter för mycket på den yttre drivknuten.
Jag har också hört att vissa drivknutar går inte att ta isär, så måste man byta båda drivknutarna,
men nu har jag ju redan köpt den yttre drivknuten, så då borde det rimligen gå att montera....eller...
Inte en chans att drivaxeln släpper med en plastklubba !
Jag har använt avdragaren och spänt upp den med säkert 10 ton och
samtidigt klappat på ordentligt med en vanlig hammare.
Jag läste att vissa tillverkare limmar drivaxeln med komponentlim och att man behöver 25 ton för att få ut axeln.
Kan detta stämma och gäller det för Toyota.
På problem 2)
Jag har tagit bort övre kulleden och det verkar vara fullt möjligt att få ut drivknuten genom att vika vika drivaxeln nedåt.
Men problemet är att axeln sitter fast.
Jag är lite rädd att inre drivknuten släpper när man rycker och sliter för mycket på den yttre drivknuten.
Jag har också hört att vissa drivknutar går inte att ta isär, så måste man byta båda drivknutarna,
men nu har jag ju redan köpt den yttre drivknuten, så då borde det rimligen gå att montera....eller...
PierreW skrev:För det första så måste du lossa de 2 bultarna som håller fast navet i fjäderbenet, och sedan vika ner hela navet. Drivaxeln lär ha rostat fast lite i hjullagret men det brukar räcka att klappa till den med en stor plastklubba.
När du fått ur drivaxeln ur navet då skall det räcka att klubba till knuten innifrån och ut. Sitter en liten låsring som håller kvar knuten på axeln. Vissa Toyota modeller går det inte köpa lös knut av den enkla anledningen att den inte går att få loss, då säljes en drivaxel utan inre knut istället.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:57:43
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: 172 38
- Land (Country): Sverige
Re: Byta drivknut
Hjälp !!! Ingen som vet hur man byter drivknutar på en Toyota Celcia ????
Snart pajar bilen och då kan jag inte längre köra till jobbet
Snart pajar bilen och då kan jag inte längre köra till jobbet

-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:57:43
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: 172 38
- Land (Country): Sverige
Re: Byta drivknut
......finns det inga bilmeckare som kan tillföra något ????
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta drivknut
Nja mä den där avdragarn kommer du nog inte upp i några 10 ton, vi har en liknande fast hydraulisk på jobbet o den pressar 15ton, ett måste till volvo v70s limmade drivaxlar, att Toyota limmar sina har ja aldrig hört talas om. Eftersom du ändå ska byta yttre knuten så kan du ju prova att känga te den mä den störste slägga du kan hitta.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:57:43
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: 172 38
- Land (Country): Sverige
Re: Byta drivknut
Jag har pratat med Toyota Center och dom säger att dom inte limmar drivaxlarna, men dom kan sitta hård som faan....
Jag vet inte om jag drog med exakt 10 ton, men många ton var det nog !
Jag drog nästan sönder avdragarskruven (150 mm) och sedan smällde jag på riktigt ordentligt med en hammare....
Den runda hjulplattan började böjas som ett U när jag drog med avdragaren och då är det många tusen kilo som pressar...
Jag funderar på att köpa en avdragare med tre klor, istället för två, och en storlek större (200 mm), så att den runda hjulplattan inte böjs lika mycket.
Funderar på om man ska ta bort alla kulleder och spindlar för att kunna sätt hela hjulaxeln (med inre och yttre drivknuten) i ett stort skruvstäd, men det är ett jäkla jobb och att framvagnsinställningarna måste göras om.
Finns det några andra förslag hur jag ska gå till väga ?
Jag vet inte om jag drog med exakt 10 ton, men många ton var det nog !
Jag drog nästan sönder avdragarskruven (150 mm) och sedan smällde jag på riktigt ordentligt med en hammare....
Den runda hjulplattan började böjas som ett U när jag drog med avdragaren och då är det många tusen kilo som pressar...
Jag funderar på att köpa en avdragare med tre klor, istället för två, och en storlek större (200 mm), så att den runda hjulplattan inte böjs lika mycket.
Funderar på om man ska ta bort alla kulleder och spindlar för att kunna sätt hela hjulaxeln (med inre och yttre drivknuten) i ett stort skruvstäd, men det är ett jäkla jobb och att framvagnsinställningarna måste göras om.
Finns det några andra förslag hur jag ska gå till väga ?
PierreW skrev:Nja mä den där avdragarn kommer du nog inte upp i några 10 ton, vi har en liknande fast hydraulisk på jobbet o den pressar 15ton, ett måste till volvo v70s limmade drivaxlar, att Toyota limmar sina har ja aldrig hört talas om. Eftersom du ändå ska byta yttre knuten så kan du ju prova att känga te den mä den störste slägga du kan hitta.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:57:43
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: 172 38
- Land (Country): Sverige
Re: Byta drivknut
Joo, jag glömde säga att jag vågar inte använda en storslägga och dra till med full kraft,
för om axeln släpper så drar man ju in drixaxlen med full kraft rakt in i växellådan och då är det risk att den pajar, tror jag....eller ??
för om axeln släpper så drar man ju in drixaxlen med full kraft rakt in i växellådan och då är det risk att den pajar, tror jag....eller ??
PierreW skrev:Nja mä den där avdragarn kommer du nog inte upp i några 10 ton, vi har en liknande fast hydraulisk på jobbet o den pressar 15ton, ett måste till volvo v70s limmade drivaxlar, att Toyota limmar sina har ja aldrig hört talas om. Eftersom du ändå ska byta yttre knuten så kan du ju prova att känga te den mä den störste slägga du kan hitta.
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 23:35:07
- Bilmodell: SupraMKIII
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Tyresö
- Land (Country): Sverige
Re: Byta drivknut
Låsningen är en ¨åsring som sitter på axeln vid splinsen den ger sig själv, du kommer noga att behöva lossa hela navet förutom styrleden som kan hänga kvar så gjorde vi på verkstan när dom skulle bort & risken att du skulle slå in den i lådan finns inte.