Termostatfunderingar - finns det olika typer?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Larco
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige

Re: Termostatfunderingar - finns det olika typer?

Inlägg av Larco »

Du kan inte fått in skit eller så i termostaten då, så den inte kan stänga?
Om du inte får upp någon värme i systemet borde det ju vara svårt att få upp trycket också tycker jag.

Man kan ju också kontrollera öppningstemperatur i en kastrull med vatten och en termometer, har dock aldrig gjort det själv. Borde inte heller behöva göra det på nya toyotagrejer tycker jag.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Inlägg av Nizzehult »

Njä, när man byter termostat så tar man ju bort hela övre halvan av termostathuset och där finns det ju inget som kan krångla. Kanalerna är väl tilltagna och termostatens packning (gummiring) läggs ju bara i de uppfrästa spåren. Ingen rocket science direkt. Ett läckage upptäcks enkelt då man kan se och känna runt hela huset när motorn går. När bilen köptes så hade jag ett läckage där men då öppnade jag upp och smetade dit lite packningsgegga och det gjorde susen.

Alla vätskekylda motor bygger på att man har ett övertryck på ca några hektobar i systemet. Då sänker man också kokpunkten. Tror att kylarlocket "löser ut" vid 0,6 bar. Får man inget övertryck så läcker det någonstans och jag undrar om det är vanligt att kylarlocken på Toyota läcker?

Tror inte att det är nåt fel på termostaten men jag vet att man kan kolla dem i kokande vatten. Men det låter helt fucking osannolikt att en Toyota originaldel skulle vara paj från fabrik! Tror inte heller att det var nåt fel på den gamla men den var ju på 82 grader och det gäller samma sak här: får man inget övertryck så går motorn kall och jobbar inte effektivt samt att kupéluften blir mindre varm.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Har för mig att det är svårt att vända termostaten åt fel håll på många Toyotamotorer då ena ändan sticker ut rätt mycket och kan då ta i termostathuset. Ska värmepaketet vara igenkleggat med kylarcement eller nått då? Hur blir slangarna till och från kylaren då? Mjuka å kalla? En IR-termometer är rätt bra å ha till sånt där annars känner man ju rätt bra med händerna men de vet du säkert me.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco

Inlägg av Larco »

Fast jag tror ju inte att trycket är problemet om temperaturen inte kommer upp.

Man höjer kokpunkten med högre tryck. Det för att vattnet inte ska koka när det blir riktigt varmt.
Trycket kommer ju av värmen på vattnet, inte tvärt om. När vattnet hettas upp till närmare 100 grader expanderar det ju, därav trycket. Kylarlocket reglerar ju bara maxtrycket. Hade du haft problem med att bilen går varm o kokar kan man ju misstänka kylarlocket. Värme borde du få upp oavsätt om du har tryck eller ej i systemet.

Luftficka skulle ju kunna ställa till det dock men då blir ju snarare motorn varm och man får dålig värme i bilen. Kylvätskan kan koka pga att trycket inte kan byggas upp som det ska.

Jag tycker att det låter som att termostaten står öppen och kyler hela tiden så att motorn inte kommer upp i temp.

Någon erfaren mek kanske kan mer än mig dock.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Värme får jag men det är rätt klen. Hade jag varit helt utan värme hade det varit en annan sak men så enkelt är det nu inte. Men du har rätt i att man höjer kokpunkten, fel av mig. :oops:
Klämma på slangarna var ju ett bra tips, har bara gjort det i garaget men ska testa det utomhus senare. Kan inte köra bilen inomhus och man står inte ute och pillar så mycket när det är under -20. Igensatt värmepaket tror jag inte på faktiskt utan det är helt enkelt så att inte tempen går upp som den ska. Mest logiskt skulle faktiskt vara att termostaten inte tätar som den ska.
Kylarlocket har två funktioner: påfyllning av vätska (som också kan göras via expansionskärlet) och säkerhetsventil för hela systemet. Skulle man däremot ha hål i gummit som finns i botten av kylarlocket så kommer övertrycket som försöker byggas upp tveklöst att smita ut i form av pysande luft runt locket. Kan dock vara svårt att upptäcka, sitter läckaget däremot någonstans "under vattenlinjen" t ex på kylaren så ser man ju detta rätt snart i form av fukt och vätska.
Ska först testa att plugga kylarlocket via en bricka och en packning. Blir det inte bättre måste jag riva bort termostaten och då kan man ju lika gärna testa att koka upp den.
Återkommer.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Uppdatering:
Tog ut termostaten och kokade upp den. Jodå, den öppnade som tänkt vid rätt temp. Hade min gamla 82'a i samma bad och den öppnade sig något tidigare. Båda funkade alltså bra.
Kan även konstatera att det inte går att sno termostaten fel väg, husets utformning stoppar detta.
Jag gjorde också följande: la en lämplig bricka + packning i kylarlockets öppning så att den blev lite tajtare.
Tömde kylaren, plockade bort termostaten och synade. Hittade inget. På med ny packningsgegga.
I med ny glykol, fick nu upp den till -37 (tidigare -21).
Provstart och voliá: nu går tempen upp till nästan hälften vid körning och luften i kupén är betydligt varmare.
Men: har fortfarande inget övertryck att tala om i systemet. Men det struntar jag i just nu.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Fasiken va kallt de var i bilen nyss då. Ska man behöva installera en vedkamin i den? ;-)

Ska nog ta å kolla lite på min CS me ifa de e nått tok.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cyrix
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Cyrix »

Tjejens konservbruk(Starlet -88) är precis likadan, går bara upp 1cm på mätaren och den fick ny termostat i våras.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Larco

Inlägg av Larco »

Mysko :) Vad var felet då? Luftficka trots allt eller :?:
Sånt här tycker jag är spännande.

Skönt att du fick ordning på det iaf!

Vet inte om jag sa det men min rolla går också bara upp till strax under mitten på mätaren och det tog sån tid nu när det är ordentligt kallt så jag kör med pappskiva framför halva kylaren också. Så nu kommer den upp i temp. lite snabbare. Ännu snabbare vore tevligt dock!
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Jadu, jag kan inte riktigt sätta fingret på var felet fanns - bara att det numera funkar. Men jag störs av att det inte finns någon nämnvärt övertryck i kylsystemet.
Det där med luftficka är intressant för trots att bilen nu blir varm och mätaren kliver till rätt nivå så känns det ändå som att övre kylarslangen är utan vätska!
Den nedre däremot har "rätt motstånd" om man klämmer på den. Nivån på övre slangen ligger parallellt med kylarens överkant så om man har kylaren full så ska det banne mig också rinna in vätska i denna (grova) slang men det verkar inte så??
Har också skärmat kylaren med papp. Fattas bara då det var -27 i morse. Tur man har varmgarage. 8-)

På min Corolla så levererar den bra värme utan avskärmning men det tar givetvis lite tid att få upp värmen utan motorvärmare om det är så här kallt. Mätaren på den går nästan upp till hälften.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar