Termostatfunderingar - finns det olika typer?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
Termostatfunderingar - finns det olika typer?
Har en Starlet som går lite kall. Tempen går upp till max 1/3 av mätaren. Men när jag kollar hos Feltema så är alla Toyotas termostater på 82 grader.
Låter lite. Har även en Corolla som ger bra värme (där går nålen upp till hälften) men jag vet inte vad den har för gradtal på termostaten. Till Volvo så finns det "nordiska" termostater som ligger på 92 grader (tror jag) medan den vanliga vintertermostaten ligger på 87 och sommar på 80 (eller hur det nu var).
Finns det alltså termostater med högre gradtal (original eller tredjepart) för vårt kalla klimat eller är det 82 grader som gäller rakt av?
Låter lite. Har även en Corolla som ger bra värme (där går nålen upp till hälften) men jag vet inte vad den har för gradtal på termostaten. Till Volvo så finns det "nordiska" termostater som ligger på 92 grader (tror jag) medan den vanliga vintertermostaten ligger på 87 och sommar på 80 (eller hur det nu var).
Finns det alltså termostater med högre gradtal (original eller tredjepart) för vårt kalla klimat eller är det 82 grader som gäller rakt av?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Termostatfunderingar - finns det olika typer?
Termostaten börjar öppna vid 82 grader för att vara fullt öppen vid 95 grader. Dom med annat gradtal jag hittat börjar öppna vid 71 grader. Se till exempel på http://www.trdparts.jp/english/parts_thermostat.html
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- nikwal
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
Jag har haft både 88 och 82 graders på supramotorerna, men jag vet inte vilka bilar termostaterna skulle sitta på egentligen.. tror det fanns 88c tidigare på biltema men jag ser inga nu utom på andra japsmärken.
E85 wants to be free!
- Nizzehult
OK. Men vad finns det att välja på original? För jag har kollat det "tre stora" på webben (Mekonomen etc) de erbjuder bara en typ och det är bara en av dem som anger ett gradtal och det är 85 grader.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
Är det inte så att du har snöat in lite på gradtalet? Har du kollat så den termostaten du har fungerar som den ska?
Nä den är nog kass. Men finns det >82 grader så vill jag helst ha en sån - men jag har inte hittat nån på tredjepartsmarknaden.
Undrar om Toyota har dem.
Undrar om Toyota har dem.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Nizzehult
Nu har jag varit på Toyota och köpt en ny termostat. Den var överraskande rimligt prissatt: 180,-
Det fanns två typer: 82 grader som är standard och 88 grader om man vill ha lite bättre värme. Köpte givetvis den.
Men skulle man också ha packning (gummiringen runt om) så kostade bara den 115,-....
Nu är det -25 ute så jag bytte den i morse. Det satt en 82 i sedan tidigare såg jag. Men det blev rent av sämre!
Har även skärmat av kylaren med papp men nu går nålen knappt över första markeringen.
Men: jag får inte upp något övertryck i kylsystemet och det är väl där skon klämmer? När jag har kört ett bra tag och lyfter på kylarlocket så finns där inget övertryck. Och det försvinner inget vatten någonstans (inte heller in till motorn) så jag känner inte till någon läcka. Kupéluften blir knappt fisljummen. Misstänker kylarlocket men det ser OK ut. Har hört flera som haft fel på detta. Är det ett vanligt fel? Har nu tillverkat och lagt en extra gummipackning under kylarlocket för att se om det händer nåt men har inte startat den än. Kan man göra på nåt annat sätt (om man inte har tillgång till mätare som verkstäder har)? Ska man lägga en femkrona där (typ) och spärra helt?
Det fanns två typer: 82 grader som är standard och 88 grader om man vill ha lite bättre värme. Köpte givetvis den.
Men skulle man också ha packning (gummiringen runt om) så kostade bara den 115,-....
Nu är det -25 ute så jag bytte den i morse. Det satt en 82 i sedan tidigare såg jag. Men det blev rent av sämre!
Har även skärmat av kylaren med papp men nu går nålen knappt över första markeringen.
Men: jag får inte upp något övertryck i kylsystemet och det är väl där skon klämmer? När jag har kört ett bra tag och lyfter på kylarlocket så finns där inget övertryck. Och det försvinner inget vatten någonstans (inte heller in till motorn) så jag känner inte till någon läcka. Kupéluften blir knappt fisljummen. Misstänker kylarlocket men det ser OK ut. Har hört flera som haft fel på detta. Är det ett vanligt fel? Har nu tillverkat och lagt en extra gummipackning under kylarlocket för att se om det händer nåt men har inte startat den än. Kan man göra på nåt annat sätt (om man inte har tillgång till mätare som verkstäder har)? Ska man lägga en femkrona där (typ) och spärra helt?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Ingen luftficka kvar i systemet då om du bytt termostat?
Daniel Nämnd 070-6298598
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Tycker att om motorn verkligen inte blir varm så måste väl nästan kylvatten passera vidare till kylaren? Kan inte vara så att tidigare ägare råkat sätta termostaten upp och ner, eller nåt sånt dumt? Och sen då att du bara satte dit den nya som den gamla satt. Man vet aldrig... har för mig att på vissa bilar går de att trycka dit fel?
- Nizzehult
Mja...men då brukar man ju bara få kalluft in i kupén? Och det kommer varmluft men särskilt varm blir den inte. Typ "skotork".Dale skrev:Ingen luftficka kvar i systemet då om du bytt termostat?
Termostaten går inte att vända fel. Tror jag? Och det borde ju ändå bli övertryck i systemet.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition