Serva själv rav4 d4d?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tim
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Serva själv rav4 d4d?

Inlägg av Tim »

PierreW skrev:
GT4-R skrev:bakaxel olja ska bytas vid varje 1500 mil. jag servade precis min mors bil kupefilter olja filter och bakolja.kupefilter såg inte bra ut. .sitter vid handsfacket. 1 sek att byta. och då var denna bil fullservad innan på toya verkstad

Tim skrev:jasså var 1500mil det var korta intervaller? hur är det med dom andra oljorna i lådan, fördelning osv?

Brukar man köra med någon speciell olja i dieselmotorer? har kvar lite 5w40 castrol helsynten från förra bilen som kanske går att använda?
Bränslefilter? var sitter den och bör man byta en den med? fan ju mer man läser desto fler filter och oljor hittar man :)
Nej nej 3000mil på oljan i bakaxlar och separata framaxlar ;) fördelningslådan är ihopa med växellådan med gemensam olja på Rav4an så den byts samtidigt som växellådsoljan. 6000mil på manuella lådor och 9000mil på automater.

Men dem som inte har gemensam fördelningslåda med växellådan typ Hi-lux är det 3000mil på har ja för mig.

På Toyota verkstan ja jobba förut körde vi med Castrol SLX 0W30 i ALLA motorer, men var du än handlar service grejerna så fråga vilken olja som funkar det ser dom i datorn, typ på Mekonomen och Meca.

Dieselfiltret sitter vid bromsvätskebehållaren så de är inte så svårt att missa, men kan vara lite pilligt att byta för en ovan mek. Man skruvar loss alltihopa, dock lossa slangar och lägga på minnet var dem satt först ;) Sen sätter man alltihopa i skruvstädet o slääper filtret från hållaren med en stor tång. Byter dem medfäljande packingarna och skruvar dit de nya med handkraft, har du lite diesel i en dunk eller liknande så fyll gärna filtret med de inna du skruvar dit de så slipper du förpumpa tills fingret domnar bort och bilen startar sedan lättare.
Tack för all hjälp! Så mekonomen får även fram vilka oljor som passar till växellåda samt diffklumparna fram och bak?
Med tanke på att 12000mila servicen var gjord av förra ägaren så misstänker jag att han sket i oljebytet i diffar samt vxl lådan.
Dom tidigare servicarna var dock gjorda av firmor.

btw har du bytt turbo på någon d4d? min turbo tycker jag viner lite väl skrikigt när den är kall? Är inte helt säker på att det är turbon men ljudet följer iaf hur varven på en turbo brukar följa effekt/vrid. Det knepiga är dock inte att det är alltid att den låter.. dock är det till 99% när den är kall och man laddar lite försiktigt. Gasar man fullt så hörs inte turbon. Har haft fler turbobilar och vet hur en turbo brukar låtan men blir lite tveksam när jag hör ljudet från min diesel?
Pratade med en kille på Toyota verkstad här i stan och dom hade aldrig bytt någon turbo vad dom visste?
Toyota Rav4 D4D -03
Milkshaken
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Serva själv rav4 d4d?

Inlägg av Milkshaken »

Jag tycker att det låter väldigt tätt med bakaxeloljan vad varje service. (1500mil)
Vad gäller servicebok och sånt så är jag inte riktigt förtjust i dom nya elektroniska servicehistoriken som oyota har infört nu...
Ska man sälja en bil, så finns det inga stämplar längre, utan man får gå in på toyotatillsammans.se istället och visa den tilltänkte köparen.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar