Serva själv rav4 d4d?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tim
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Serva själv rav4 d4d?

Inlägg av Tim »

Har nyligen köpt en rav4 d4d -03:a
Har precis slagit om till 13000mil och jag hade tänkt serva den.
Men är det värt att lämna in den? Har inga problem med att byta olja filter osv...
Funderar dock hur folk i allmänhet ser att serviceboken är fullstämplad av en akturiserad verkstad eller ej?
Vet att under en service så går dom igenom en hel del servicepunkter med.

Om man nu ska göra det själv vilken olja ska man byta till? har ingen aning om vad bilen har gått på innan.
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Serva själv rav4 d4d?

Inlägg av PierreW »

Tim skrev:Har nyligen köpt en rav4 d4d -03:a
Men är det värt att lämna in den? Har inga problem med att byta olja filter osv...
Funderar dock hur folk i allmänhet ser att serviceboken är fullstämplad av en akturiserad verkstad eller ej?

Om man nu ska göra det själv vilken olja ska man byta till? har ingen aning om vad bilen har gått på innan.
Är det gjort 12000mil service? Ifall inte så är det "das große service" med byte av alla filter och alla oljor. Inte så kul att göra hemma på garagegolvet kanske ;)

Om det är 13500mil så räcker de att byta olja+filter, kupéfilter mä om du tycker de behövs.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Jag har låtit verkstäder serva mina bilar en bit efter att garantier och sånt slutat gälla. Efter senaste "undersökningen" jag gjorde inför ett bilköp så är jag skeptisk hur folk sköter sina bilar. Ingen av bilarna jag tittade på hade fullstämplad bok trots ingen gått över 10 tusen mil. Inte ens dom bilarna som gått 3-4 tusen mil och var ett par år hade alla stämplar. Slarv av verkstan eller inte vet jag inte men har även råkat ut för väldokumenterade böcker och körjournaler men de mesta har varit slut iaf. Nästa bilköp känns inte det som prio om boken är ok om det inte är garanti på bilen. Tänker "sparka" på däcken å peta bra mycke mer nästa gång jag köper begagnad bil. Ska man däremot sälja en bil till någon som inte begriper så mycket kan de ju iofs se snyggt ut å ha ordning på papper och stämplar.

Olja skulle jag välja en syntet eller halvsyntet av god kvalitet och göra ett par täta byten i början så man får "ur" den gamla som man inte vet va de e.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Tim

Inlägg av Tim »

PierreW skrev:
Tim skrev:Har nyligen köpt en rav4 d4d -03:a

Är det gjort 12000mil service? Ifall inte så är det "das große service" med byte av alla filter och alla oljor. Inte så kul att göra hemma på garagegolvet kanske ;)

Om det är 13500mil så räcker de att byta olja+filter, kupéfilter mä om du tycker de behövs.
Jag vet att den förra service vad gjord av förra ägaren så jag misstänker att han inte gjorde någon större service förutom olja filter och kupefilter...
Så då borde man byta alla oljor? någon som vet mer exakt vilka oljor osv som ska bytas? Är rädd om min nya pärla så man vill inte snåla på oljebyten.
Är det 5W40 helsyntet man kör med?
Tacksam för alla svar!
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Daniel Nämnd 070-6298598

GT4-R
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Inlägg av GT4-R »

bakaxel olja ska bytas vid varje 1500 mil. jag servade precis min mors bil kupefilter olja filter och bakolja.kupefilter såg inte bra ut. .sitter vid handsfacket. 1 sek att byta. och då var denna bil fullservad innan på toya verkstad
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0

Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Tim

Inlägg av Tim »

jasså var 1500mil det var korta intervaller? hur är det med dom andra oljorna i lådan, fördelning osv?

Brukar man köra med någon speciell olja i dieselmotorer? har kvar lite 5w40 castrol helsynten från förra bilen som kanske går att använda?
Bränslefilter? var sitter den och bör man byta en den med? fan ju mer man läser desto fler filter och oljor hittar man :)
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

GT4-R skrev:bakaxel olja ska bytas vid varje 1500 mil. jag servade precis min mors bil kupefilter olja filter och bakolja.kupefilter såg inte bra ut. .sitter vid handsfacket. 1 sek att byta. och då var denna bil fullservad innan på toya verkstad

Tim skrev:jasså var 1500mil det var korta intervaller? hur är det med dom andra oljorna i lådan, fördelning osv?

Brukar man köra med någon speciell olja i dieselmotorer? har kvar lite 5w40 castrol helsynten från förra bilen som kanske går att använda?
Bränslefilter? var sitter den och bör man byta en den med? fan ju mer man läser desto fler filter och oljor hittar man :)
Nej nej 3000mil på oljan i bakaxlar och separata framaxlar ;) fördelningslådan är ihopa med växellådan med gemensam olja på Rav4an så den byts samtidigt som växellådsoljan. 6000mil på manuella lådor och 9000mil på automater.

Men dem som inte har gemensam fördelningslåda med växellådan typ Hi-lux är det 3000mil på har ja för mig.

På Toyota verkstan ja jobba förut körde vi med Castrol SLX 0W30 i ALLA motorer, men var du än handlar service grejerna så fråga vilken olja som funkar det ser dom i datorn, typ på Mekonomen och Meca.

Dieselfiltret sitter vid bromsvätskebehållaren så de är inte så svårt att missa, men kan vara lite pilligt att byta för en ovan mek. Man skruvar loss alltihopa, dock lossa slangar och lägga på minnet var dem satt först ;) Sen sätter man alltihopa i skruvstädet o slääper filtret från hållaren med en stor tång. Byter dem medfäljande packingarna och skruvar dit de nya med handkraft, har du lite diesel i en dunk eller liknande så fyll gärna filtret med de inna du skruvar dit de så slipper du förpumpa tills fingret domnar bort och bilen startar sedan lättare.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
GT4-R
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Inlägg av GT4-R »

Jag fick uppgift från toya rav4a byt olja bakaxel 1500 intervall, en bensinbil då
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0

Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Går det att få tag på SLX fortfarande? Tycker det finns Edge överallt nu förtin.
Daniel Nämnd 070-6298598

Skriv svar