Sida 2 av 2
Re: Drivknutarna - dela
Postat: ons 28 jul 2010, 17:29:59
av Qungen
Får nog bli att köpa nya knutar då:-/ får leva lite fattigt ett tag så kan det nog lösas

Re: Drivknutarna - dela
Postat: tor 29 jul 2010, 10:19:31
av Neblade
Ett billigare alternativ är ju att köpa en hel drivaxel från skroten, slipper du krångla med att lossa drivknut. Och så kan du renovera din nuvarande axel i lugn och ro, kolla om det går att renovera eller om det bara är att byta.
Tänk på att växellådsoljan rinner ut när du lossar axeln från lådan.
Re: Drivknutarna - dela
Postat: fre 30 jul 2010, 10:48:33
av Qungen
jo har funderat på det oxå, men frågan är ju om man kan hitta en som är i bra skick. hade varit surt att köpa en som knäpper, det hade varit min tur det

Re: Drivknutarna - dela
Postat: fre 30 jul 2010, 11:34:57
av Qungen
Nya (begagnade) är nu på ingång, 1800:- för båda tyckte jag var ett bra pris för dom

, får hoppas dom inte knäpper bara. isf så får jag fixa mina gammla med nya knutar.
Re: Drivknutarna - dela
Postat: fre 30 jul 2010, 14:42:59
av cheetah1
Neblade skrev:
Detta är från en ST162, men jag misstänker att den ser liknande ut på ST182?
[bild]
Inga problem att slå loss yttre drivknut (slå på innerringen), samt därefter dela knuten(man vrider på inre ringen tills dess att man kan lossa en kula i taget).
Detta är dock en bild från när damasken hade gått sönder och jag gjorde rent knuten, tror inte man tjänar mycket på att bara byta kulor, då det brukar bli fördjupningar i anliggningsytan på yttre banan.
Av någon anledning finner jag den där bilden estetiskt tilltalande.