Felkod lambda syresensor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Viggoludvig
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: Partille
Land (Country): Sveden

Re: Felkod lambda syresensor

Inlägg av Viggoludvig »

Ojdå!

Såg att jag skrev lite fel:

"Med motorn igång sjunker ohm-talet ganska snabbt och efter ca fem-sex minuter är värdet stabilt och effekten ca 19 ohm på höger sida och ca 12 ohm på vänster sida (biltemas sond då alltså)."

Den uppmärksamme förstod väl att ohm-talet stiger mer motortemperaturen :D :D

Kan tillägga att ohm-värdet på originalsonderna pendlar något men ligger runt 14 ohm (13.5-14.4)

Felskrivningen skyller jag på vinet jag precis avnjuter och för övrigt kan jag tipsa om att Nicotinell nikotintuggummi är väldigt bra för den som vill avsluta slaveriet.

Roger and out!
Viggoludvig

Inlägg av Viggoludvig »

Ojdå!

Såg att jag skrev lite fel:

"Med motorn igång sjunker ohm-talet ganska snabbt och efter ca fem-sex minuter är värdet stabilt och effekten ca 19 ohm på höger sida och ca 12 ohm på vänster sida (biltemas sond då alltså)."

Den uppmärksamme förstod väl att ohm-talet stiger mer motortemperaturen :D :D

Kan tillägga att ohm-värdet på originalsonderna pendlar något men ligger runt 14 ohm (13.5-14.4)

Felskrivningen skyller jag på vinet jag precis avnjuter och för övrigt kan jag tipsa om att Nicotinell nikotintuggummi är väldigt bra för den som vill avsluta slaveriet.

Roger and out!
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Återigen tack för tydligt skriven och intressant info.

Kollade lite på lambdasonderna på biltema, och dom verkar inte ange på något sätt vilka bilar dom skall passa till? Eller är det verkligen oftast bara antalet anslutningar som är den stora skillnaden? Var det någon säljare som sa att den du köpt skulle fungera till Toyotan?

Nikotintuggummin ja... problemet är bara att man lätt blir fast vid dom istället. Och dom är ju inte direkt billiga heller tyvärr... :(
Viggoludvig

Inlägg av Viggoludvig »

Nej, ingen på biltema rekommenderade den sonden utan jag utgick från att fyra trådar skulle passa universellt...typ same shit liksom.

Jag hade fel. Jag tror inte biltema har koll på den detaljnivån, tyvärr. Enligt nätet säljer kineserna alla typer av sonder och det är säkert därifrån biltema köper. Denso sonder är säkert lite special generellt och sen kan ju Toyota själva beställa sonder som ska passa just deras bilar, vad vet jag.

Visst är det dyrt med tuggummin med det är ju en annan historia som förhoppningsvis inte blir en följetong.

Lycka till med både det ena och det andra...
Viggoludvig

Inlägg av Viggoludvig »

Antalet anslutningar måste nog stämma, annars funkar det nog inte alls.

Men jag har sett att det på nätet finns olika sorters sonder med samma antal trådar men med olika motstånd, vilket jag nu också vet den hårda vägen.

Enligt nätet, tyvärr kommer jag inte ihåg var men det var en engelsk sida, så finns det då olika typer av sonder med olika antal trådar som också har olika ohmintervall. Jag vill minnas att det var tre intervall, typ 4-10, 6-12 och 12-15 på ett ungefär. Det var enligt sidan viktigt att veta innan man bytte till en universalsond...

Smart är att mäta på en annan likadan bil eller mäta en på "skrotdisken" så att man vet. Man får säkert mäta utan att köpa och då vet du vilket värde din sond ska ge. Tänk på att mäta vid samma temperatur bara. Sen kan du återkomma eller så...

Ett rimligt antagande är att alla syresonder före katten har samma värde i ohm på ett ungefär. Det bör nog inte skilja mer än ett par ohm mellan (typ 2).

Till saken hör ju att just detta gäller förvärmningens motstånd och inte funktionen på själva syresensorn. I mitt fall funkade ju Biltemas sond i det avseendet. Hur det är med andra sonder med färre anslutningar har jag ingen aning om.

En vanlig syresonds värde ska pendla mellan 0.1-0.9 volt och normalt ligga på runt 0.5 volt vid varm motor på tomgång, om jag fattat rätt, men det finns många andra som har bättre koll på den biten.

Inga lampor tända hittills så nu är det nog ok.
Speedo

Inlägg av Speedo »

Har för mig att det fanns nån site, bara om lambdasonder. Någon som kommer ihåg adressen? En snabb googling gav inget resultat...
Viggoludvig

Inlägg av Viggoludvig »

Hej,

Kollade lite och det var den här engelska sidan jag tänkte på. Intervallen var kanske lite fel men ändå i närheten.

http://translate.google.se/translate?hl ... %26hl%3Dsv

Vad gäller mätningen så kan man ju också fråga på forumet här vad en frisk sond ska ge för värde, det är ju snabbt uppmätt.

Biltema tog tillbaka sensorn när jag förklarat problemet och sagt att jag köpt en begagnad originaldel på skroten. Det var säkert lite överkurs för den killen men jag behövde faktiskt aldrig visa kvittot från skroten vilket annars är ett säkert tips om de krånglar.

Mvh
Speedo

Inlägg av Speedo »

Kanon... annars brukar man ju aldrig få lämta tillbaka sådana här grejer, speciellt när dom är använda. Dom lär ju inte kunna sälja den till någon annan kund ;)
Viggoludvig

Inlägg av Viggoludvig »

Nä, visst var den använd men det är ju inte mitt fel att en grej inte passar. Jag har gjort rätt utifrån den informationen Biltema gett mig.

Därför ska man som kund inte ge sig bara för att säljaren eventuellt säger att de inte kan sälja en returnerad vara som ny. De ska inte försöka sälja en pryl utan riktiga specifikationer eftersom det i så fall är du som står risken i fall skiten inte passar. Vad gäller koll före montering mm måste en syresond monteras för att du ska upptäcka att den inte funkar ihop med bilen dvs moment 22! Eller så förutsätts du mäta den innan och då måste du veta vad det ska vara till din bil osv vilket rimligen kräver att Biltema anger vad deras sond har för ohm-värde samt vad de själva säljer. Det var bland annat ungefär så denna tråd började.

Jag hade från början ingen aning om att den inre resistansen kunde skilja sig åt eftersom det talades om universialsond (vilket till ordet rimligen betyder att det ska passa till alla ungefär...) men det BORDE faktiskt Biltema ha koll på när de bestämmer sig för att sälja och då kan ju den informationen framgå nånstans i enkel tabellform, eller hur? Det informationen finns ingenstans utan det enda som angavs var att det skulle passa till Denso/Toyota med fyra kablar (nu vet vi dock bättre genom tråden och webben). Däremot fick man en beskrivning som angav vilka färger på trådarna som skulle paras ihop med varandra och denna anvisning var det inget fel på, det stämde så långt.

En näringsidkare kan inte sälja en pryl och ange vissa egenskaper utan att stå för att de egenskaperna uppfylls. Om de menar att sonden bara passar ihop med vissa av Densos sonder kan jag köpa resonemanget men inte annars. Du som kund förväntar ju dig att det ska passa utifrån den information som finns i tex en katalog.

Står det: "Passar till Bosch, Denso eller Volvo" måste det stå att vissa modeller undantas för att ansvaret för säljaren ska begränsas. Uppenbarligen har Biltema dålig koll på detta vilket säkert hänger ihop med att universial-sonder är ganska nytt fortfarande. Det kommer säkert en Ohm-tabell osv så småningom.

Kör hårt.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

lambdapower.co.uk är en bra sida.

Det finns en annan typ av sond som jag inte tror toyota använder, och som jag inte tror biltema säljer, vilken har en röd tråd (kommer inte ihåg vad den heter, står nog på ovan nämnda sida.

Fyrtrådade sensorer ska vara samma. Får din fel värden på förvärmningskretsen är den antagligen defekt från fabrik. Som jag nämnde ovan funkar Biltemas sond alldeles ypperligt som Bank 1 Sensor 1 på mammas Toyota Avensis 1,8 VVT-i från 2001.

Har du en sedan eller en kombi förresten? Kanske kan hända att man vänt på Sensor 1 och Sensor 2 på enbart kombi och inte på sedan. På kombin är det iaf den till höger när man tittar ner i motorrummet, till vänster i färdriktningen som är sensor 1.
Skriv svar